Náměty k integraci očekávaných výstupů vzdělávacích oborů a doporučených očekávaných výstupů PT VDO

od Výchova demokratického občana

Teno pohled obsahuje tři náměty od učitelů k integraci očekávaných výstupů vzdělávacích oborů a doporučených očekávaných výstupů průřezového tématu VDO.

Do průřezového tématu Výchova demokratického občana se dostanete >>zde<<. 

Integrace VkO1 VDO 2. stupeň

Ukázka integrace tematických okruhů průřezových témat do vzdělávacích oborů Základní vzdělávání – 2. stupeň 
Vzdělávací obor: Výchova k občanství          Průřezové téma: Výchova demokratického občana (VDO)
Tematický okruh: Člověk ve společnosti          Tematický okruh: Občanská společnost a škola         
Očekávaný výstup z RVP ZV

Žák:

Ø      posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci

 

Doporučený očekávaný výstup

Žák:

Ø      organizuje činnost (podílí se na organizaci činnosti) samosprávných žákovských orgánů ve škole/třídě/jiné sociální skupině a připraví prezentaci výsledků své činnosti různorodými technikami

 
                                                                                Integrované výstupy na úrovni školy

Žák:

Ø      je vybízen k zapojení do života školy nejen na úrovni výukové; navrhuje také konkrétní činnosti a aktivity podle svých zájmů k obohacení programu školy; shromažďuje další návrhy, hodnotí je, vybírá, polemizuje s ostatními navrhovateli, posuzuje nejlepší, argumentuje při obhajobě svých nápadů a názorů; vystupuje v roli delegovaného zástupce, je přístupný ke kompromisnímu řešení; podílí se na týmové práci; respektuje konečné rozhodnutí

 
Výuková situace Žáci v rámci třídy zvolí své zástupce (nejlépe 1 chlapec a 1 dívka pro vyrovnanost názorů, záleží však na rozhodnutí třídy), kteří budou spolupracovat s třídním učitelem a vedením školy na celoročním plánu školních aktivit. Zástupci shromáždí návrhy na aktivity: již v minulosti ve škole uskutečněné a je o ně zájem i nadále (mezi nejoblíbenější patří: branný den družstev, olympijský den družstev, Den Země – úklid v obcích), o které není zájem (žáci nejevili zájem např. o Světový den jazyků nebo o Den evropské vzdělanosti, přestože jejich konečné výsledky byly na dobré úrovni, ale připomínají jim spíše výuku) a zdůvodnění proč nejsou preferované, a aktivity obměněné nebo zcela nové (např. branný závod družstev konající se v lese a s přespáním ve škole). Vystupují jako volení zástupci třídy, učí se argumentovat. O výsledcích jednání neprodleně a prokazatelně informují svou třídu. Umí zdůvodnit dosažené výsledky.  Ve výukové situaci jsou rozvíjeny Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanská.
                                                                                  Kritéria pro hodnocení 

Finálním výsledkem je informační leták o činnosti školy pro daný školní rok. Kritéria pro jeho hodnocení: úplnost, přehlednost, věcnost, správnost, praktická využitelnost.

  
 

Na zpracování ukázky se podíleli: PaedDr. Věra Volprechtová (ZŠ Dolní Slivno) a Mgr. et Mgr. Aleš Franc (garant PT VDO, VÚP).

Integrace VkO2 VDO 2. stupeň

Ukázka integrace tematických okruhů průřezových témat do vzdělávacích oborů Základní vzdělávání – 2. stupeň 
Vzdělávací obor: Výchova k občanství           Průřezové téma: Výchova demokratického občana (VDO)         
Tematický okruh: Člověk ve společnosti          Tematický okruh: Občanská společnost a škola        
Očekávaný výstup z RVP ZV

Žák:

Ø      uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem

 

Doporučený očekávaný výstup

Žák:

Ø      diskutuje o demokratických principech a hodnotách v životě školy

 
                                                                                Integrované výstupy na úrovni školy

Žák:

Ø      nejdříve prodiskutuje s ostatními spolužáky pravidla a principy slušného chování a komunikace všech jedinců na půdě školy; následně pak společně vyberou a popřípadě doplní pravidla, která je potřeba dodržovat v rámci slušného chování pro kvalitní fungování třídy jako celku; při skupinové práci je pak roztřídí, pojmenují, společně projednají a písemně zaznamenají; své návrhy pak prezentují celé třídě a po společné debatě výsledná pravidla, zpracovaná graficky, umístí na předem dohodnutém místě ve třídě; žáci tak mají možnost vidět konkrétní výsledky své práce před sebou a kdykoliv bude potřeba, tak se k nim mohou vracet, případně je doplnit či inovovat.

 
Výuková situace 

Tento výukový blok je vhodné zařadit vždy na začátku školního roku, když žáci vstupují do nového ročníku. Je velmi důležité cílevědomě v nich nastartovat zodpovědnost pro dodržování nastavených pravidel a také je učit spolupracovat a rozvíjet dovednosti při skupinové práci. Každý žák metodou volného psaní zaznamená všechna možná pravidla a s nimi spojené jejich dodržování či porušování. Pokračuje se prací ve skupinách, kde žáci prodiskutují a také sepíší všechna pravidla slušného chování ve třídě, metodou myšlenkové mapy to pak vše znázorní společně na tabuli. Následuje výběr a stanovení společných pravidel, která se budou dodržovat v rámci třídy. Dále si žáci rozdělí již vytvořená pravidla a výtvarně je zpracují do tzv. piktogramů, při kterých je důležité dodržet jednoduchost a výstižnost znaků. V závěrečné fázi sdělí každá skupina ostatním, jak všichni spolupracovali během této činnosti, která pravidla dodržovali – nedodržovali.Zcela na závěr pak žáci vyberou místo ve třídě, kde budou daná pravidla, zpracovaná formou piktogramů, umístěna.

 Ve výukové situaci jsou rozvíjeny Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanská.  
                                                                                  Kritéria pro hodnocení 

Konečným výstupem bude společný návrh třídních pravidel slušného chování a komunikace sestavený z podkladů jednotlivých skupin. Zároveň se každý člen třídy pod tato společně vytvořená pravidla podepíše, čímž je odsouhlasí. Návrh třídních pravidel by měl splňovat tato kritéria pro hodnocení: přehlednost, srozumitelnost, praktická využitelnost, informační hodnota, přesvědčivost.

 
 

Na zpracování ukázky se podíleli: Mgr. Markéta Ladová (ZŠ a MŠ Jesenice) a Mgr. et Mgr. Aleš Franc (garant PT VDO, VÚP).

Integrace VkO3 VDO 2. stupeň

Ukázka integrace tematických okruhů průřezových témat do vzdělávacích oborů Základní vzdělávání – 2. stupeň 
Vzdělávací obor: Výchova k občanství           Průřezové téma: Výchova demokratického občana (VDO)         
Tematický okruh: Člověk ve společnosti          Tematický okruh: Občan, občanská společnost a stát        
Očekávaný výstup z RVP ZV

Žák:

Ø      objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání

 

Doporučený očekávaný výstup

Žák:

Ø      definuje pojem občan, občanská společnost, stát

 
                                                                                Integrované výstupy na úrovni školy

Žák:

Ø      se zamyslí nad tím, co činí zemi, ve které žijí, zvláštní a proč je pro ně důležité, že žijí právě ve své zemi; měl by si také společně definovat, co si představí pod pojmem dobrý občan – jak by měl podle nich takový občan vypadat, vystupovat, jednat atd.; dále si uvědomí, co pro něj znamená země, ve které žije, a co je na této zemi charakteristické; kromě toho se také seznámí s pohledy svých spolužáků a v neposlední řadě si uvědomí některé aspekty formující jejich osobní identitu a princip utváření vztahu k jejich zemi.

 
Výuková situace 

Žáci si společně s učitelem připomenou na začátku hodiny důležité symboly země, ve které žijí a způsoby jejich používání. Dále se pak zamyslí nad tím, co činí zemi, ve které žijí, zvláštní a proč je pro ně důležité, že žijí právě ve své zemi. Žáci by měli vzít v úvahu co nejširší spektrum charakteristik: krajinu a životní prostředí, podnebí, lidi a kulturu, tradice, historii, umění, sport, způsob zábavy a stravování, až po vyznávané hodnoty a náboženskou víru. Až si vše žáci promyslí, dostanou určitý čas na to, aby výsledky svého uvažování zakreslili do tabulky v pracovním listu. Do jednoho okénka tabulky zakreslí pouze jednu věc, kterou mohou v případě potřeby doplnit písemně svými komentáři. Žáci pak s konečnou tabulkou chodí po třídě a s ostatními spolužáky si povídají o pocitech a myšlenkách spojených s jednotlivými ,,významnými věcmi“. Při každém setkání by měla dvojice spolužáků hovořit pouze o jednom obrázku z každého pracovního listu. Pak pokračují v komentáři dalšího obrázku zase s dalším spolužákem. Ve spodní části pracovního listu je také prostor, který žáci mohou využít na poznámky o ,,významných věcech“ svých spolužáků. Na závěr je pak diskuse v celé třídě.

 Ve výukové situaci jsou rozvíjeny Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanská.  
                                                                                  Kritéria pro hodnocení 

Žáci individuálně vypracují pracovní list, do kterého kresbami, popřípadě vlastními komentáři, zaznamenají co nejširší spektrum charakteristik dané země, ve které žijí. Výše uvedený produkt by měl splňovat tato kritéria hodnocení: všech šest polí tabulky na pracovním listě by mělo být zaplněno kresbou a popř. doplněno žákovým popiskem. Dále by měla být vyplněna i poznámková část o významných věcech ostatních spolužáků.

 
 

Na zpracování ukázky se podíleli: Mgr. Markéta Ladová (ZŠ a MŠ Jesenice) a Mgr. et Mgr. Aleš Franc (garant PT VDO, VÚP).

Pohled byl zobrazen 1488x od 30 květen 2014 do 26 duben 2024