Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století
Cílem projektu Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století je připravit pro školy nové výukové materiály a nové pohledy na dějiny Židů v českých zemích ve 20. století. Jedná se o projekt Židovského muzea v Praze v partnerství s Institutem Terezínské iniciativy, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
O PROJEKTU
Cílem projektu je připravit pro školy nové výukové materiály a nové pohledy na dějiny Židů v českých zemích ve 20. století.
Projekt chce:
- usnadnit učitelům naplňování očekávaných výstupů ve školním dějepise ve vztahu k dějinám 20. století.
- změnit náhled na dějiny a soužití Židů, Čechů a dalších etnických skupin.
- podpořit porozumění mezi lidmi s odlišným náboženským vyznáním, barvou pleti a původu a přispět tak k vytvoření tolerantní občanské společnosti citlivé na projevy bezpráví, rasismu a xenofobie.
Projekt nabízí:
- metodické materiály
- semináře pro učitele
- programy pro učitele
- a další
METODICKÉ MATERIÁLY
Metodické materiály jsou vytvářeny tak, aby učitelům základních a středních škol pomohly naplňovat relevantní očekávané výstupy. Prostředkem jsou efektivní výukové strategie, které vedou žáky k aktivnímu učení, k tréninku klíčových kompetencí a dovedností, jako jsou například čtení s porozuměním, analýza zdrojů, komunikační dovednosti, kreativita ad. Metodické materiály vycházejí z pěti tematických okruhů:
- antisemitismus
- rasismus a předsudky
- náboženská a národní identita
- uprchlíci a migrace
- lidské chování v době holocaustu
- paměť.
Metodiky jsou nabízeny zdarma na stránce http://www.nasinebocizi.cz/?page_id=129.
Kolekce materiálů z projektu na Metodickém portálu RVP.CZ
Autor kolekce: Pavlína Hublová
Kolekce materiálů z projektu Naši nebo cizí? Židé v českém 20 století
Název | Popis | Typ |
---|---|---|
Album života | Jak se identifikuje člověk sám se sebou a svým původem? Jaký důsledek má historický a společenský kontext na formování člověka? | článek |
Kde domov můj? | Jak sami sebe identifikovali českoslovenští židé, když byli za druhé světové války konfrontováni s realitou transportu a pobytu v ghettu? Jak na sebe vzájemně hleděli židé z Československa a židé z Polska, kteří se v ghettech setkali? Co je to podstatné, když přemýšlíme nad tím, kdo jsme a kam patříme? | článek |
Košer jídelna | Kdo rozhoduje o tom, které náboženství a kulturní tradice jsou správně a které nikoli? Jaký byl v poválečném Československu vztah ke skupinám odlišujícím se svými zvyky, historií, jazykem či náboženstvím? Může být košer stravování v rozporu se státními zájmy? | článek |
Kým vlastně jsme | Další z článků v seriálu "Naši nebo Cizí?" o českých Židech. Tématem je identita a její střet s okolím. | článek |
Masaryk a hilsneriáda | Co je to pověra? V čem tkví její nebezpečnost? Jak může pověra ovlivňovat veřejné mínění? Má cenu s pověrou bojovat, postavit se veřejnému mínění? Co potřebuje člověk k tomu, aby se do takového boje pustil? | článek |
Násilí a národní identita | Kdy a za jakých podmínek vzniká násilí proti určité etnické skupině? Jakým způsobem je takové násilí schvalováno a podporováno? Jaké důvody vedly k násilí proti Židům a dalším skupinám v souvislosti se vznikem samostatné Československé republiky (1918–1920)? | článek |
Nebezpečné obrázky | Jakými způsoby lze negativně zobrazovat skupinu osob? V čem spočívá síla obrazů a karikatur v novinách a časopisech? Proč je takové zobrazování nepřijatelné a nebezpečné z hlediska lidských práv? | článek |
Obtížné cizinky | Jak se z občana stane vyhnanec/uprchlík? Kdo má odpovědnost za uprchlíky a vyhnance? Má někdo povinnost se o ně postarat? Kdo podle vás? | článek |
Ochota pomoci | Jak to, že je člověk ochoten pomoci i přes smrtelné nebezpečí, které mu hrozí? Mají lidé ochotní pomoci něco společného? Které okolnosti jejich pomocné akci pomáhají, které ji naopak komplikují? | článek |
Pomáhat nejslabším | Jaký smysl mělo cvičit každé ráno před kasárnami v Terezíně? Proč se trápit udržováním pořádku a čistoty, když se zdá, že vše ztratilo smysl? K čemu se učit zeměpis, latinu, poslouchat o literatuře v osvětimském táboře smrti? | článek |
Předsudky v literatuře konce 19. století | Co jsou předsudky? V čem mohou být nebezpečné? Proč jsou pro většinovou společnost důležité? Vypovídají též o většině, pomáhají ji stmelit či upevnit její identitu? | článek |
Přestat být lidmi | Co je potřeba k tomu, aby se člověk mohl cítit důstojně? Proč pokládáme lidskou důstojnost za hodnou ochrany? Za jakých okolností lidé o důstojnost přicházejí? Jakými způsoby byla důstojnost odpírána Židům deportovaným z Protektorátu Čechy a Morava? | článek |
Příběhy identit | Co určuje, kým se cítíme být? Jak lze uvažovat o Židovské identitě? | článek |
Příprava besedy s pamětníkem | Proč a jak se správně připravit na rozhovor s pamětníkem? Jak takový rozhovor vést? | článek |
Protižidovské zákony a nařízení | Co je to lidská důstojnost? Kdy se člověk cítí být rovnoprávným členem lidské skupiny? Kdy, za jakých podmínek, člověka za člena (vlastní) skupiny pokládají i ostatní? Jaké účinky na německou společnost (resp. na společnosti států okupovaných Německem nebo jeho spojenců) ve 30. a 40. let dvacátého století měly rasové zákony? Jak ovlivňovaly pohled na příslušníky vylučovaných menšin? | článek |
Sčítání lidu | Co je to vlastně národnost? Jak se člověk k národnosti hlásí? Jaké byly národnostní podmínky a poměry ve 20. století? | článek |
Škola základ života | Škola základ národa. Školství a národní identita v době židovské emancipace. | článek |
Židům vstup zakázán | Co je to bezpráví? Kdy je zákon či nařízení bezprávím? Proč jsou lidé ochotni takové zákony a nařízení vymáhat? Jak se proti bezpráví mohou lidé bránit? | článek |
„Ničí lidé“ Vyhnanci z Burgenlandu | Kdo rozhoduje o tom, do jaké země patříme? Je možné, aby někdy lidé nepatřili vůbec nikam? Jsou takoví lidé ještě vůbec lidé? Kdo je odpovědný za uprchlíky a vyhnance? | článek |
Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století | Souhrnné digifolio s informacemi o projektu | digifolio |
Teorie spiknutí | Co to znamená spiknout se proti někomu? Jak byli Židé prezentováni v teoriích spiknutí na konci 19. století a v 1. polovině 20. století? Na jakých klíčových principech se vytvářejí teorie spiknutí? Proč mohou být tyto teorie nebezpečné/nepřijatelné z hlediska lidských práv? | článek |
Člen spikleneckého centra | Co je to spiknutí? Proti komu nebo čemu se lze spiknout? Proč se totalitní státy snaží posilovat ve svých obyvatelích pocit ohrožení? Jakým způsobem komunistický režim na počátku padesátých let vytvářel obraz vnitřního nepřítele? Jak tomuto pojmu rozumíte? | článek |
Dva světy se srazily, židovští uprchlíci v českých zemích za první světové války | Jak konfrontace s lidmi odlišujícími se svou kulturou a vzhledem ovlivňuje pojetí naší vlastní identity? Kdo a kdy se zabývá tím, zda je někdo Žid či nikoliv? | článek |
Pražský magistrát a „izraeličtí“ uprchlíci | Existují nějaké pozitivní či negativní stereotypy spojené s uprchlíky? Jaké? K jakým reakcím mohou negativní představy o uprchlících vést? | článek |
Četníci v Terezíně | Byli čeští četníci spoluviníky utrpení terezínských vězňů? | článek |
Online setkání - webinář | AudioVideo | |
Mezinárodní výbor Červeného kříže a Terezín | Proč je Rosselova zpráva odlišná od reality života v ghettu? Co by Maurice Rossel potřeboval k sepsání objektivní zprávy? Co konkrétně měl podle vás Mezinárodní výbor Červeného kříže dělat, aby pomohl obětem holocaustu? | článek |
Příběh zachránců | Co to znamená někomu pomáhat? Kdy se člověk může stát zachráncem a kdy naopak sám záchranu potřebuje? | článek |
Kurt Gregor | Chování | AudioVideo |
Eva Zelená | Chování | AudioVideo |
Bedřich Tauber | Chování | AudioVideo |
Stanislav Steindler | Chování | AudioVideo |
Marie Sandová | Chování | AudioVideo |
Eva Roubíčková | Chování | AudioVideo |
Margit Hermannová | Chování | AudioVideo |
Jiří Franěk | Chování | AudioVideo |
Hana Fousová | Chování | AudioVideo |
Využití videozáznamů svědectví pamětníků | článek | |
Zpěv na okraji propasti. Kultura v Terezíně, 1941–1945 | Co znamenala kulturní činnost pro vězně v ghettu Terezín? Jaká byla role umění v krajní situaci terezínského ghetta a jak ji lze interpretovat? | článek |
Kunhuta Burešová | Identita | AudioVideo |
Kurt Gregor | Identita | AudioVideo |
Hanuš Hron | Identita | AudioVideo |
Edgar Semmel | Identita | AudioVideo |
Stanislav Steindler | Identita | AudioVideo |
„Ničí lidé“ | Kdo rozhoduje o tom, do jaké země patříme? Je možné, aby někdy lidé nepatřili vůbec nikam? | článek |
INFO o projektu
Naši nebo cizí?
Jiří Tejkal
- manažer projektu
- jiri.tejkal@jewishmuseum.cz
Zuzana Pavlovská
- workshopy pro školy v Praze
- education@jewishmuseum.cz
Kateřina Suchánková
- workshopy pro školy v Brně
- brno@jewishmuseum.cz
Tereza Štěpková
- workshopy pro učitele
- tereza.stepkova@terezinstudies.cz
Projekt Židovského muzea v Praze v partnerství s Institutem Terezínské iniciativy spolufinacovaný Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
WEBINÁŘ
Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století
Anotace:
Cílem setkání bude seznámit zejména pedagogickou veřejnost s projektem Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století a jeho výstupy.
V první části se bude prezentace zaměřovat na představení realizátorů projektu (Židovské muzeum v Praze a Insitut Terezínské iniciativy) a samotných projektových výstupů. Praktická část webináře představí možnosti využití projektových aktivit a podrobně ukáže jednu z připravených lekcí.
Stručný obsah:
- Představení projektu
- Představení výstupů projektu
- Konkrétní ukázka využití metodických materiálů v hodině (metodika "Ničí lidé")
Komu je setkání určeno:
Setkání je primárně doporučeno učitelům společenskovědních předmětů a dějepisu, sekundárně pak široké veřejnosti, která má zájem o hická fakta a inspirativní odborné materiály.
Setkání je zdarma.
Lektor:
Jiří Tejkal, manažer projektu
ZAJÍMAVÉ ODKAZY
- Internetový vzdělávací portál www.holocaust.cz www.holocaust.cz
- Židovské muzeum v Praze www.jewishmuseum.cz
- Institut Terezínské iniciativy www.terezinstudies.cz
- Památník Terezín www.pamatnik-terezin.cz
- Centropa www.centropa.org
- Institut USC Shoah Foundation http://sfi.usc.edu/czech/
PROBĚHLO
13. 5. 2014, 16:00: seminář pro učitele. Představíme publikace Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století. Vstup volný.