Finanční gramotnost
Ministerstvo financí zveřejnilo v létě 2017 revidovaný Standard finanční gramotnosti, který stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. V tomto revidovaném standardu došlo k posílení určitých témat.
Zároveň byla také revidována definice finanční gramotnosti.
Standardy finanční gramotnosti vymezují cílový stav úrovně finanční gramotnosti pro základní vzdělávání (1. stupeň a 2. stupeň) a pro střední vzdělávání.
Standardy finanční gramotnosti z roku 2007 jsou součástí Systému budování finanční gramotnosti na základních a středních školách a v současné době jsou již implementovány do RVP ZV, RVP G a RVP SOV.
Aktualizace Standardu finanční gramotnosti
Ministerstvo financí zveřejnilo 20. 7. 2017 revidovaný Standard finanční gramotnosti, který stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. Oproti standardům finanční gramotnosti z roku 2007 došlo k posílení těchto témat: bezhotovostní placení, ochrana osobních údajů, kritické posouzení nabídky služeb a zboží, sestavení rozpočtu a porovnání majetku a závazků, úročení, porovnání finančních produktů, krátkodobé a dlouhodobé plánování a rizika dosažení cílů, zabezpečení na stáří, vznik a rizika půjček, důsledky nesplácení a řešení zadlužení a předlužení.
Revidovaný standard finanční gramotnosti bude implementován do rámcových vzdělávacích programů při jejich nejbližší revizi. Národní ústav pro vzdělávání doporučuje základním a středním školám, aby v přechodném období (tedy do doby, než bude revidovaný standard finanční gramotnosti součástí rámcových vzdělávacích programů) porovnali revidovaný standard finanční gramotnosti se svým školním vzdělávacím programem a případně svůj školní vzdělávací program v oblasti finančního vzdělávání upravili nebo doplnili. Aktuální úprava školních vzdělávacích programů není v tuto chvíli povinností, ale pouze možností. V případě úpravy školního vzdělávací programu podle revidovaného standardu finanční gramotnosti bude tato úprava také v souladu se současným rámcovým vzdělávacím programem.
STANDARD FINANČNÍ GRAMOTNOSTI PRO STŘEDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (2007)
Peníze |
|
Obsah |
Výsledky |
- placení (v tuzemské i zahraniční měně) |
- používá nejběžnější platební nástroje, smění peníze za použití kursovního lístku |
- tvorba ceny |
- stanoví cenu jako součet nákladů, zisku a DPH |
- vysvětlí, jak se cena liší podle zákazníků, místa, období... |
|
- rozpozná běžné cenové triky (cena bez DPH...) a klamavé nabídky |
|
- inflace |
- vysvětlí podstatu inflace a její důsledky na příjmy obyvatelstva, vklady a úvěry, dlouhodobé finanční plánování a uvede příklady, jak se důsledkům inflace bránit |
Hospodaření domácností |
|
Obsah |
Výsledky |
- rozpočet domácnosti |
- rozliší pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje a na základě toho sestaví rozpočet domácnosti |
- navrhne, jak řešit schodkový rozpočet a jak naložit s přebytkovým rozpočtem domácnosti |
Finanční produkty |
|
Obsah |
Výsledky |
- přebytek finančních prostředků |
- navrhne způsoby, jak využít volné finanční prostředky (spoření, produkty se státním příspěvkem, cenné papíry, nemovitosti...) |
- vybere nejvýhodnější produkt pro investování volných finančních prostředků a vysvětlí proč |
|
- nedostatek finančních prostředků |
- vybere nejvýhodnější úvěrový produkt s ohledem na své potřeby a zdůvodní svou volbu |
- posoudí způsoby zajištění úvěru a vysvětlí, jak se vyvarovat předlužení |
|
- vysvětlí způsoby stanovení úrokových sazeb a rozdíl mezi úrokovou sazbou a RPSN |
|
- pojištění |
- vybere nejvýhodnější pojistný produkt s ohledem na své potřeby |
Práva spotřebitele |
|
Obsah |
Výsledky |
- předpisy na ochranu spotřebitele |
- na příkladu vysvětlí, jak uplatňovat práva spotřebitele (při nákupu zboží a služeb včetně produktů finančního trhu) |
- obsah smluv |
- na příkladu ukáže možné důsledky neznalosti smlouvy včetně jejích všeobecných podmínek |
DALŠÍ INFORMACE
digifolio Finanční gramotnost
http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939
Systém budování finanční gramotnosti
Národní strategie finanční gramotnosti
http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/9539/narodni_strategie_financniho_vzdelavani.pdf
diskuze k revizi RVP ZV (téma finanční gramotnost)
http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=697&t=20747
diskuze ke Standardům finanční gramotnosti
http://diskuze.rvp.cz/viewforum.php?f=675
Revidovaná definice finanční gramotnosti (2017)
Finanční gramotnost je souhrn znalostí a postojů nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování.
STANDARD FINANČNÍ GRAMOTNOSTI 2017
SYSTÉM BUDOVÁNÍ FINANČNÍ GRAMOTNOSTI
Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách obsahuje na straně 12 - 14 Standardy finanční gramotnosti.
Standardy finanční gramotnosti vymezují cílový stav úrovně finanční gramotnosti pro:
- základní vzdělávání (1. stupeň a 2. stupeň)
- střední vzdělávání
Standard finanční gramotnosti pro střední školy odpovídá standardu finanční gramotnosti dospělého člověka.
V základním vzdělávání byl RVP ZV schválen dříve než Standardy finanční gramotnosti, proto se jejich obsah plně do RVP ZV nepromítá. V aktuálně připravované revizi RVP ZV je zařazení finanční gramotnosti do RVP ZV jedním z klíčových témat. Základním školám je doporučováno Sdělením MŠMT, aby finanční gramotnost promítaly do výuky již nyní.
Ve středním vzdělávání byl Standard finanční gramotnosti začleněn do RVP G a RVP SOV, finanční gramotnost je proto povinnou součástí vzdělávacího procesu.
STANDARD FINANČNÍ GRAMOTMOSTI PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (2007)
Peníze |
|
1. stupeň ZŠ |
2. stupeň ZŠ |
Obsah |
Obsah |
- hotovostní a bezhotovostní forma peněz |
- nakládání s penězi |
- způsoby placení |
- tvorba ceny |
- banka jako správce peněz |
- inflace |
|
|
Výsledky |
Výsledky |
- používá peníze v běžných situacích |
- na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení |
- odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze |
- na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH |
|
- objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny |
|
- popíše vliv inflace na hodnotu peněz |
Hospodaření domácnosti |
|
1. stupeň ZŠ |
2. stupeň ZŠ |
Obsah |
Obsah |
- rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti |
- rozpočet domácnosti, typy rozpočtu, jejich odlišnosti |
- nárok na reklamaci |
- základní práva spotřebitelů |
|
|
Výsledky |
Výsledky |
- na příkladu ukáže, proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje |
- sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje domácnosti, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů |
|
- objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu |
|
- vysvětlí, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele |
Finanční produkty |
|
1. stupeň ZŠ |
2. stupeň ZŠ |
Obsah |
Obsah |
- úspory |
- služby bank, aktivní a pasivní operace |
- půjčky |
- produkty finančního trhu pro investování a pro získání prostředků |
|
- pojištění |
|
- úročení |
|
|
Výsledky |
Výsledky |
- vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy |
- uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení |
|
- uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky (spotřeba, úspory, investice) |
|
- uvede a porovná nejčastější způsoby krytí deficitu (úvěry, splátkový prodej, leasing) |
|
- vysvětlí význam úroku placeného a přijatého |
|
- uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít |