KONCEPT - informace o projektu
Koncept byl národní projekt Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, jehož řešitelem byl Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Byl spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Projekt Koncept byl prvním projektem po r. 1990, který řešil problematiku dalšího vzdělávání komplexně, jeho cílem bylo navrhnout systémové prostředí pro oblast DV, a to v následujících oblastech:
- uznávání výsledků dalšího vzdělávání;
- stimulace poptávky po dalším vzdělávání jednotlivců i podniků;
- sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce;
- podpora nabídky dalšího vzdělávání;
- kvalita dalšího vzdělávání;
- podpora vzdělávání zaměstnanců malých a středních podniků;
- monitoring dalšího vzdělávání;
- informační a poradenská podpora dalšího vzdělávání.
Projekt Koncept připravoval koncepci dalšího vzdělávání, která nastaví parametry prostředí dalšího vzdělávání,jenž umožní účastníkům dalšího vzdělávání pohybovat se v prostředí kvalitních vzdělávacích kurzů, se systémem ratingu kvality a se zaměřením podle potřeb trhu práce. Koncept je tedy určen především pro všechny potenciální účastníky dalšího vzdělávání, vzdělávací instituce a zaměstnavatele, kteří chtějí podporovat vzdělávání svých zaměstnanců.
Souvislosti
Další vzdělávání, které navazuje na počáteční vzdělávání a které je zaměřeno jak odborně, tak zájmově, je v ČR dosud méně rozvinutou částí vzdělávání a trpí četnými systémovými i finančními bariérami. Zvyšování účasti dospělé populace na dalším vzdělávání je ovšem základním předpokladem zachování konkurenceschopnosti lidských zdrojů v rámci evropského hospodářského prostoru i předpokladem rozvoje občanské společnosti a sociální soudržnosti. Vzhledem k tomu patří míra účasti na dalším vzdělávání k základním ukazatelům, které jsou sledovány na evropské úrovni v rámci Lisabonské strategie. S podílem 5,7 % (LFS, 2007) ČR hluboce zaostává za stanoveným lisabonským cílem dosáhnout do roku 2010 alespoň úrovně 12,5 %. Aby bylo dosaženo lisabonského cíle, musela by se účast dospělé populace na dalším vzdělávání zdvojnásobit.
Vzhledem k této situaci se požadavek na podporu rozvoje systému dalšího vzdělávání objevuje jak v zásadním vládním materiálu "Strategie celoživotního učení" z roku 2007, tak v dalších strategických materiálech MŠMT (Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávání). Zejména v analytických studiích realizovaných v projektech byly pak identifikovány rizikové sociální skupiny a bariéry, které jim brání dále se vzdělávat (od nezájmu přes nedostatek financí či času až k nedostatku informací). Dosud byly řešeny pouze dílčí aspekty systému dalšího vzdělávání (DV) zejména s ohledem na Zákon č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (ve znění pozdějších předpisů). Tento projekt je prvním záměrem směřujícím k vytvoření systémových mechanismů v prostředí DV tak, aby bylo umožněno propojení počátečního a dalšího vzdělávání. Směřuje k tomu, aby se hlavní cílová skupina, tj. účastníci dalšího vzdělávání mohli pohybovat v prostředí, které jim umožní vzdělávat se v kvalitních kurzech podle potřeb trhu práce a využívat dostupné informační a poradenské služby, eventuálně finanční podpory.
Cíle projektu
Inovativnost projektu spočívá ve vytvoření systémového prostředí pro oblast dalšího vzdělávání, kde dosud existovaly pouze dílčí nekoordinovaná řešení a izolované aktivity.
Projekt navrhl a pomohl vytvořit systémové mechanismy a prostředí dalšího vzdělávání, které dosud v ČR neexistovalo - šlo tedy o výsledek podstatný pro cílovou skupinu jako celek, tj. všechny účastníky dalšího vzdělávání. Projekt tak přispěl k tomu, že účastníci dalšího vzdělávání si budou moci snadněji rozšiřovat a prohlubovat své kompetence. Také se budou moci lépe orientovat v nabídce kurzů DV tak, aby získali potřebné kompetence na základě kvalitních vzdělávacích programů (viz aktivita 3), které budou vycházet z aktuálních požadavků trhu práce (viz aktivita 2). Informační a poradenský servis (aktivita 6), případně finanční i nefinanční podpora přispěje k tomu, aby účastníci dalšího vzdělávání měli více možností a příležitostí se vzdělávat v průběhu celého života podle svých potřeb tak, aby byli a zůstali zaměstnatelní.
Institucím poskytujícím další vzdělávání poskytl projekt podporu zejména v oblasti marketingu a zjišťování vzdělávacích potřeb a v oblasti tvorby vzdělávacích programů (viz aktivita 4) ve vazbě na informace o aktuálních kvalifikačních požadavcích spojených s výkonem jednotlivých povolání. Institucím dalšího vzdělávání, které byly zapojeny do řešení projektu, zajistil plánované aktivity účinnou podporu k vytvoření adekvátní a kvalitní nabídky vzdělávacích programů, včetně metodické podpory a šíření inovací.
Přidaná hodnota
Přidaná hodnota projektu vyplývá ze srovnání současného stavu se stavem cílovým.
Cílová skupina
Výsledků projektu mohou využít:
- všichni potenciální účastníci dalšího vzdělávání
- vzdělávací instituce, které poskytují další vzdělávání
- zaměstnavatelé, kteří chtějí podporovat vzdělávání svých zaměstnanců a tím zkvalitňovat lidské zdroje pro konkurenceschopnou ekonomiku. Projekt se zaměřuje hlavně na potřeby malých a středních podniků, které mají na další vzdělávání svých zaměstnanců méně zdrojů.
Koncept - nový projekt na pomoc dalšímu vzdělávání v ČR
Díky projektu Koncept by měli lidé získat lepší přístup k dalšímu vzdělávání, měli by mít k dispozici širokou nabídku kvalitních kurzů odpovídajících potřebám trhu práce, dostatek hodnověrných informací a také poradenské služby.
tisková zpráva (151,05 KB)
Koncept, plným názvem Koncepce dalšího vzdělávání, je národní projekt Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jehož řešitelem je Národní ústav odborného vzdělávání. Je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Projekt by měl podpořit všechny potenciální dospělé uchazeče o další vzdělávání po ukončení školy. V ČR se dosud dále vzdělává jen šest procent dospělých lidí v aktivním věku. To je velmi málo nejen ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi, ale hlavně je tato situace nepříznivá z hlediska možností pracovního uplatnění a vůbec budoucí konkureceschopnosti naší země. Hlavním cílem projektu je proto systematická podpora dalšího vzdělávání, která nahradí dosavadní dílčí, nekoordinovaná řešení a izolované aktivity.