Online setkání: FIKTIVNÍ FIRMY JAKO NÁSTROJ PRO ROZVOJ PODNIKATELSKÝCH KOMPETENCÍ
od Metodický portál RVP.CZ - RÚ NÚV
středa 18.9.2013, 18:30
Fiktivní firmy jako nástroj pro rozvoj podnikatelských kompetencí
Anotace:
Cílem webináře bylo přiblížit široké pedagogické veřejnosti výuku ve fiktivní firmě, která rozvíjí podnikatelské a ekonomické kompetence žáků středních škol. Účastníci webináře se dozvěděli o tom, jak je řazena fiktivní firma do kurikula, jaké přístupy k řazení do kurikula. Představili jsme Centrum fiktivních firem - CEFIF. Jeho fiktivní úřady, cíle a nabídky. Pro učitele fiktivních firem byl zajímavý i přehled plánovaných aktivit a legislativních změn.
Komu byl webinář určen:
Učitelům středních škol a gymnázií, ale také všem, kteří se chtějí více dozvědět o fiktivních firmách a jejich možnostech využití ve vzdělávání.
Lektoři:
Ing. Lukáš Hula, Dana Batelková, oddělení pro kurikulum odborného vzdělávání NÚV
Užitečné odkazy:
- diskuzní fórum k webináři
- blogový příspěvek
- události na sociálních sítích: Facebook, Google+
O online setkávání - odkazy
Metodický portál RVP.CZ nabízí svým uživatelům tematická setkání ve virtuálním prostředí. Mají formu webinářů, webových seminářů. Konají se (dle přání uživatelů) obvykle ve večerních hodinách.
- Hlavní stránka online setkávání na Metodickém portálu RVP.CZ
Rozcestník všech setkání, která se aktuálně konají, nebo která se konala.
Na setkání zveme zajímavé hosty. Uvítáme náměty na hosty a témata i od vás!
- Fórum k online setkávání na Metodickém portálu RVP.CZ
Diskuze k blížícím se setkáním, ale i k těm, která už proběhla.
Videozáznam setkání
Prezentace ke stažení
Fiktivni firmy - webinar - Batelkova.pdf
Prezentace k setkání - Dana Batelková
Fiktivni firmy - webinar - Hula.pdf
Prezentace k setkání - Ing. Lukáš Hula
Výběr z chatu
Vybíráme z chatu, který probíhal při setkání. Příspěvky nejsou redigované.
Mnohé odpovědi na otázky se však dozvíte jen z videa!
Děkujeme také paní Jitce Kumpoštové z OA Náchod za zkušenosti!
Jakou motivaci mají studenti, aby se této cvičné kanceláře zúčastnili? Nebo je to povinné?
Batelkova: Bývá to povinný i volitelný předmět. samozřejmě známkovaný. Řadu žáků tento předmět "chytne". Některé školy si vedou fiktivní firmu jako kroužek, Nemají problém sehnat žáky do fiktivní firmy a kroužky patří mezi nejlepší fiktivní firmy v síti.
Jitka Kumpoštová: Motivace studentů je různá ale většinou je to začne bavit, protože najednou pracují samostatně, sami rozhodují řídí a připadají si důležití pro celý tým. Předmět je hodnocen na vysvědčení. Lze získat certifikáty, kterými se absolvent může prezentovat na trhu práce. A velmi je baví jezdit a prezentovat se na veletrzích. Financujeme s pomocí rodičů - SRPS. Povedl se nám jeden projekt ze kterého nám přišly slušné peníze, a studenti si sami shání sponzory.
Jitka Kumpoštová: My v Náchodě jsem začali vyučovat FF v jedné třídě tedy 2FF. Výsledek byl že ostatní třídy byly dotčené,že předmět není i u nich a následující školní rok jsme už učili ve všech třídách (ve 4 ročníku), tj celkem 6FF. Žáci o předmět mají velký zájem i když se najdou jednotlivci, kterým to nevoní. Rodičům se to také velmi líbí a dost ochotně nám přidělují nemalou částku ze SRPS. Dokonce zazněl názor, že k nám dali děti právě kvůli FF.
Z čeho se takové náklady FF hradí?
Batelkova: Školy volí různé způsoby, někdy škola hradí náklady ze svého rozpočtu, z rozpočtu svých podpůrných organizací nebo od sponzorů. Záleží to na lokalitě, ale zvláště v okresních městech nebývá často problém zajistit sponzora.
Lukáš Hula: Ještě bych dodal, že některé školy používají i různé projekty
Jak rozšířené jsou FF (ve středním školství)? A proč nejsou rozšířeny víc?
Lukáš Hula: cca 100 škol a 350 firem. To je spíše otázka na ředitele škol.
Jitka Kumpoštová: No to opravdu nevím. My jsme zezačátku měli obavy, jestli to zvládnem, a docela se nám podařilo"zblbnout" studenty , kolegy i vedení školy a šli jsme do toho společně. Pořádáme veletrhy a ted mám pocit že se docela rozšiřují protože na veletrhy se FF hlási dost
Pavlina: Správa soc. zabezpečení, zdravotní pojišťovna - to všechno zajišťují studenti?
Lukáš Hula: Ne, úřad vedeme u nás.
Jitka Kumpoštová: U nás studenti spolupracují s OSSZ a ZP z Cefifu a funguje to dobře. Podařila se nám spolupráce s FU, OSSZ Náchod a chodí nám na kontrolní činnost. FU vždy v lednu - únoru na uzávěrku roku. Žáci se klepou už měsic dopředu a vzájemné se hecují ale i si pomáhájí aby dopadly dobře. Pracovníci z FU a OSSZ jsou velmi ochotní a většinou to spojí s malou přednáškou co všechno může taková kontrola kontrolovat a jak mohou postupovat při jednání s podnikateli. Pokud mám v textu chybu nebo překlep omlouvám se píšu rychle a nekontroluji si to po sobe :)
Pavlina: Pochopila jsem, že se do FF zapojují i firmy? Co je motivuje, aby si hrály na "jako"?
Batelkova: Podpora školy ve svém regionu a reklama vlastní firmy při akcích školy a akcích fiktivních firem.
Pavlina: Může to být také "výchova potěru"?
Batelkova: Samozřejmě, víme o případech, kdy si vzali některého žáka do své firmy, věděli o něm více. Zapálení žáci fiktivních firem vystupují velmi dobře.
Jsou nějaké rozdíly mezi tím, jak fungují FF u nás a v zahraničí? Vidím, že probíhají i mezinárodní veletrhy...
Batelkova: Pokud byste se chtěli podívat na výsledky činnosti fiktivních firem, na našich webových stránkách je aktuelní seznam akcí sítě FF a učitelé ze škol, které FF nemají, se mohou zajet podívat. Rádi vás uvítáme a provedeme a vysvětlíme.
Batelkova: Mezi některými státy jsou velké rozdíly, ale české firmy se drží podle nás velmi dobře a na zahraničních veletrzích často stojí na stupních vítězů.