Online setkání: FIKTIVNÍ FIRMY JAKO NÁSTROJ PRO ROZVOJ PODNIKATELSKÝCH KOMPETENCÍ

od Metodický portál RVP.CZ - RÚ NÚV

Online setkání se konalo ve středu 18.9.2013.

Metodický portál RVP.CZ využívá prostředí Big Blue Button, které umožňuje online komunikaci mezi účastníky, audio a video prezentace, moderaci i záznam celé diskuze. 
Těšte se na zajímavá témata!

středa 18.9.2013, 18:30 
Fiktivní firmy jako nástroj pro rozvoj podnikatelských kompetencí

Anotace: 

Cílem webináře bylo přiblížit široké pedagogické veřejnosti výuku ve fiktivní firmě, která rozvíjí podnikatelské a ekonomické kompetence žáků středních škol. Účastníci webináře se dozvěděli o tom, jak je řazena fiktivní firma do kurikula, jaké přístupy k řazení do kurikula. Představili jsme Centrum fiktivních firem - CEFIF. Jeho fiktivní úřady, cíle a nabídky. Pro učitele fiktivních firem byl zajímavý i přehled plánovaných aktivit a legislativních změn. 

Komu byl webinář určen:

Učitelům středních škol a gymnázií, ale také všem, kteří se chtějí více dozvědět o fiktivních firmách a jejich možnostech využití ve vzdělávání.    

Lektoři:

Ing. Lukáš Hula, Dana Batelková, oddělení pro kurikulum odborného vzdělávání NÚV


Užitečné odkazy:

O online setkávání - odkazy

Metodický portál RVP.CZ nabízí svým uživatelům tematická setkání ve virtuálním prostředí. Mají formu webinářů, webových seminářů. Konají se (dle přání uživatelů) obvykle ve večerních hodinách.

Na setkání zveme zajímavé hosty. Uvítáme náměty na hosty a témata i od vás!

Videozáznam setkání

Prezentace ke stažení

Fiktivni firmy - webinar - Batelkova.pdf

Prezentace k setkání - Dana Batelková

533,5KB | Středa, 18 září 2013 | Detaily

Fiktivni firmy - webinar - Hula.pdf

Prezentace k setkání - Ing. Lukáš Hula

409,3KB | Středa, 18 září 2013 | Detaily

Výběr z chatu

Vybíráme z chatu, který probíhal při setkání. Příspěvky nejsou redigované.
Mnohé odpovědi na otázky se však dozvíte jen z videa! 
Děkujeme také paní Jitce Kumpoštové z OA Náchod za zkušenosti!

 

Jakou motivaci mají studenti, aby se této cvičné kanceláře zúčastnili? Nebo je to povinné?

Batelkova: Bývá to povinný i volitelný předmět. samozřejmě známkovaný. Řadu žáků tento předmět "chytne". Některé školy si vedou fiktivní firmu jako kroužek, Nemají problém sehnat žáky do fiktivní firmy a kroužky patří mezi nejlepší fiktivní firmy v síti. 

Jitka Kumpoštová: Motivace studentů je různá ale většinou je to začne bavit, protože najednou pracují samostatně, sami rozhodují řídí a připadají si důležití pro celý tým. Předmět je hodnocen na vysvědčení. Lze získat certifikáty, kterými se absolvent může prezentovat na trhu práce. A velmi je baví jezdit a prezentovat se na veletrzích. Financujeme s pomocí rodičů - SRPS. Povedl se nám jeden projekt ze kterého nám přišly slušné peníze, a studenti si sami shání sponzory. 

Jitka Kumpoštová: My v Náchodě jsem začali vyučovat FF v jedné třídě tedy 2FF. Výsledek byl že ostatní třídy byly dotčené,že předmět není i u nich a následující školní rok jsme už učili ve všech třídách (ve 4 ročníku), tj celkem 6FF. Žáci o předmět mají velký zájem i když se najdou jednotlivci, kterým to nevoní. Rodičům se to také velmi líbí a dost ochotně nám přidělují nemalou částku ze SRPS. Dokonce zazněl názor, že k nám dali děti právě kvůli FF.

 

Z čeho se takové náklady FF hradí?

Batelkova: Školy volí různé způsoby, někdy škola hradí náklady ze svého rozpočtu, z rozpočtu svých podpůrných organizací nebo od sponzorů. Záleží to na lokalitě, ale zvláště v okresních městech nebývá často problém zajistit sponzora.

Lukáš Hula: Ještě bych dodal, že některé školy používají i různé projekty

 

Jak rozšířené jsou FF (ve středním školství)? A proč nejsou rozšířeny víc?

Lukáš Hula: cca 100 škol a 350 firem. To je spíše otázka na ředitele škol.

Jitka Kumpoštová: No to opravdu nevím. My jsme zezačátku měli obavy, jestli to zvládnem, a docela se nám podařilo"zblbnout" studenty , kolegy i vedení školy a šli jsme do toho společně. Pořádáme veletrhy a ted mám pocit že se docela rozšiřují protože na veletrhy se FF hlási dost

 

Pavlina: Správa soc. zabezpečení, zdravotní pojišťovna - to všechno zajišťují studenti?

Lukáš Hula: Ne, úřad vedeme u nás.

Jitka Kumpoštová: U nás  studenti spolupracují s OSSZ a ZP z Cefifu a funguje to dobře. Podařila se nám spolupráce s FU, OSSZ Náchod a chodí nám na kontrolní činnost. FU vždy v lednu - únoru na uzávěrku roku. Žáci se klepou už měsic dopředu a vzájemné se hecují ale i si pomáhájí aby dopadly dobře. Pracovníci z FU a OSSZ jsou velmi ochotní a většinou to spojí s malou přednáškou co všechno může taková kontrola kontrolovat a jak mohou postupovat při jednání s podnikateli. Pokud mám v textu chybu nebo překlep omlouvám se píšu rychle a nekontroluji si to po sobe :)

 

Pavlina: Pochopila jsem, že se do FF zapojují i firmy? Co je motivuje, aby si hrály na "jako"?

Batelkova: Podpora školy ve svém regionu a reklama vlastní firmy při akcích školy a akcích fiktivních firem. 

Pavlina: Může to být také "výchova potěru"?

Batelkova: Samozřejmě, víme o případech, kdy si vzali některého žáka do své firmy, věděli o něm více. Zapálení žáci fiktivních firem vystupují velmi dobře. 

 

Jsou nějaké rozdíly mezi tím, jak fungují FF u nás a v zahraničí? Vidím, že probíhají i mezinárodní veletrhy...

Batelkova: Pokud byste se chtěli podívat na výsledky činnosti fiktivních firem, na našich webových stránkách je aktuelní seznam akcí sítě FF a učitelé ze škol, které FF nemají, se mohou zajet podívat. Rádi vás uvítáme a provedeme a vysvětlíme.

Batelkova: Mezi některými státy jsou velké rozdíly, ale české firmy se drží podle nás velmi dobře a na zahraničních veletrzích často stojí na stupních vítězů.

Pohled byl zobrazen 1639x od 30 květen 2014 do 19 duben 2024