Standardy
Standardy pro základní vzdělávání představují minimální cílové požadavky na vzdělávání. Standardy vycházejí z očekávaných výstupů vzdělávacích oborů stanovených v RVP ZV.
O standardech
Standardy pro základní vzdělávání představují minimální cílové požadavky na vzdělávání. Standardy vycházejí z očekávaných výstupů vzdělávacích oborů stanovených v RVP ZV. Tyto výstupy dále pomocí indikátorů konkretizují a doplňují o ukázky ilustrativních úloh. Očekávané výstupy vymezují předpokládanou způsobilost využívat osvojené učivo na konci 3., 5. a 9. ročníku.
Indikátory stanovují minimální úroveň jejich zvládnutí, kterou je třeba dosahovat se všemi žáky na konci 5. ročníku a 9. ročníku.
Smyslem standardů je účinně napomáhat především školám a učitelům při naplňování cílů vzdělávání stanovených v RVP ZV.
Jak pracovat se standardy
Pro práci se standardy Vám doporučujeme následující postup:
-
Seznamte se standardy pro jednotlivé vzdělávací obory.
-
Porovnejte standardy s dílčími výstupy školních učebních osnov popsanými ve Vašem školním vzdělávacím programu. Pokud zjistíte rozpor mezi požadavkem standardu a zněním dílčích výstupů v učebních osnovách vyučovacích předmětů ŠVP, doporučujeme upravit výstupy tak, aby zajišťovaly vzdělávání minimálně na úrovni standardu a vyšší. Porovnání standardů a ŠVP neznamená nutně úpravu ŠVP.
-
Doporučujeme, abyste zvážili a rozhodli se, jak standardy využijete ještě i jiným způsobem (např. při plánování výukových aktivit nebo k tvorbě nástrojů, jimiž budete hodnotit dosahované vzdělávací výsledky svých žáků).
Standardy Matematiky, Českého jazyka a literatury, Cizích jazyků
Standardy vzdělávacích oborů Český jazyk a literatura, Matematika a její aplikace, Cizí jazyk (Anglický jazyk) a Další cizí jazyk (Německý jazyk, Francouzský jazyk) tvoří přílohu č. 1 v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.
Jedná se tedy o standardy, jejichž naplňování je pro školy závazné.
Anglický jazyk.pdf
Český jazyk a literatura.pdf
Francouzský jazyk.pdf
Matematika a jeji aplikace.pdf
Německý jazyk.pdf
Standardy pro ostatní vzdělávací obory a doplňující jazykové standardy
Standardy pro ostatní vzdělávací obory (OVO) a doplňující jazykové standardy (DJS) jsou doporučené. Jedná se o metodickou podporu určenou pro školní praxi. Na rozdíl od standardů pro vzdělávací obory Český jazyk a literatura, Matematika a její aplikace, Cizí jazyk a Další cizí jazyk (Anglický jazyk, Německý jazyk a Francouzský jazyk), nejsou zařazeny jako příloha do upraveného RVP ZV vydaného 29. ledna 2013.
Přestože se jedná o doporučený materiál, je důležité, aby se školy standardy a možnostmi jejich využití ve své práci zabývaly, neboť mohou být pro učitele podporou jak při výuce, tak při hodnocení žáků.
Standardy OVO
Člověk a jeho svět.pdf
Dějepis.pdf
Výchova k občanství.pdf
Fyzika.pdf
Chemie.pdf
Přírodopis.pdf
Zeměpis (Geografie).pdf
Výchova ke zdraví.pdf
Tělesná výchova.pdf
Člověk a svět práce.pdf
Hudební výchova.pdf
Výtvarná výchova.pdf
Doplňující jazykové standardy
Španělský jazyk.pdf
Italský jazyk.pdf
Ruský jazyk.pdf
AKTUÁLNĚ: Metodické komentáře ke standardům ZV
Autor kolekce: Lenka Vojíková
Ke Standardům vzdělávacích oborů ZV byly zpracovány metodické komentáře pro: Český jazyk a literatura, Matematiku a její aplikaci, Cizí jazyk (Anglický jazyk), Další cizí jazyk (Německý jazyk, Francouzský jazyk), Doplňující jazykové standardy (Španělský jazyk, Italský jazyk a Ruský jazyk), Chemii, Přírodopis, Výchovu k občanství, Dějepis, Zeměpis (Geografii), Fyziku a Člověk a jeho svět, Výtvarnou výchovu, Hudební výchovu, Tělesnou výchovu a Výchovu ke zdraví. Úvodní texty a soubory metodických komentářů ke stažení jsou zveřejněny níže.
Název | Popis | Typ |
---|---|---|
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání: Cizí jazyk | Metodické komentáře obsahují ilustrativní úlohy na úrovni minimální, optimální a excelentní. Nastavení úrovní úloh vychází z referenčních úrovní uvedených ve Společném evropském referenčním rámci. Součástí Metodických komentářů jsou metodické návody pro práci s úlohami v hodinách. | článek |
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání: Cizí jazyk – Minimetodiky | V návaznosti na Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání byly vytvořeny Minimetodiky, které podávají stručnou informaci jak využívat a zařadit do výuky Metodické komentáře pro Anglický jazyk a Další cizí jazyky (Německý a Francouzský). | článek |
Metodické komentáře k oboru Matematika a její aplikace | Metodické komentáře popisují vyšší úrovně vědomostí a dovedností žáků než je úroveň uvedená ve Standardech pro základní vzdělávání. Obsahují ilustrativní úlohy a metodické návody, pomáhají učitelům v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. | článek |
Metodické komentáře ke standardům ZV - Český jazyk a literatura | Metodické komentáře obsahují ilustrativní úlohy na úrovni minimální, optimální a excelentní. V úvodu ke každé z jednotlivých složek ČJaL je nejprve věnována pozornost její charakteristice, stěžejním cílům a úkolům. Ilustrativní úlohy a metodické návody mohou pomoci učitelům i v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. | článek |
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání: Český jazyk a literatura – Minimetodiky | Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání jsou určeny pro učitele českého jazyka na 1. a 2. stupni základní školy. Metodické komentáře obsahují ilustrativní úlohy k očekávaným výstupům RVP ZV na úrovni minimální, optimální a excelentní. Východiskem pro nastavení tří úrovní obtížnosti ilustrativních úloh se stala Bloomova taxonomie kognitivních cílů. Pro lepší představu a orientaci byly pro praktické využití vytvořeny Minimetodiky, které jsou k dispozici v elektronické podobě. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Chemie | Metodické komentáře a úlohy ke Standardům základního vzdělávání vzdělávacího oboru Chemie tvoří nápadité úlohy zpracované na minimální, optimální a excelentní úrovni. Každá úloha je doplněna o metodický komentář, usnadňující použití dané úlohy ve výuce. Smyslem materiálu je poskytnout učitelům metodický materiál, který obsahuje alternativní možnosti pro zjišťování dosažení výukových cílů. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Přírodopis | Metodické komentáře a úlohy ke Standardům základního vzdělávání vzdělávacího oboru Přírodopis tvoří nápadité úlohy zpracované na minimální, optimální a excelentní úrovni. Každá úloha je doplněna o metodický komentář, usnadňující použití dané úlohy ve výuce. Smyslem materiálu je poskytnout učitelům metodický materiál obsahující alternativní možnosti zjišťování dosažení výukových cílů. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Výchova k občanství | Metodické komentáře nejprve vymezují tři úrovně obtížnosti (minimální, optimální a excelentní), a to přímo ve vztahu ke vzdělávacímu obsahu Výchovy k občanství. Následují ilustrativní úlohy k částem vybraných očekávaných výstupů. Podstatnou součástí ilustrativních úloh je metodický komentář pro učitele, obsahující postřehy z ověření ve výuce, a odkazy na informační zdroje. Úlohy jsou záměrně obsahově, metodicky i formálně pestré – materiál se snaží představit různé cesty uchopení vzdělávacího obsahu. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Dějepis | Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání pro vzdělávací obor Dějepis poskytují několik zásadních podnětů pro praktickou výuku. Především je to nastavení tří kvalitativních úrovní obtížnosti ilustrativních úloh v gradaci minimální, optimální a excelentní úrovně, které se vztahují ke konkrétním očekávaným výstupům. Takto vzniklá „banka“ vybraných stupňovaných ilustrativních úloh může napomoci učitelům dějepisu s vlastní identifikací vzdělávacího obsahu konkrétního vybraného očekávaného výstupu. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Zeměpis (Geografie) | Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání pro vzdělávací obor Zeměpis (Geografie) poskytují několik zásadních podnětů pro praktickou výuku. Především je to nastavení tří kvalitativních úrovní obtížnosti ilustrativních úloh v gradaci minimální, optimální a excelentní úrovně, které se vztahují ke konkrétním očekávaným výstupům. S přispěním této „banky“ stupňovaných úloh lze ukázat možnosti výuky s ohledem na konkrétní skupiny žáků s odlišnou kvalitativní úrovní myšlení a činností. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Fyzika | Metodické komentáře ke Standardům vzdělávacího oboru Fyzika, které vám předkládáme, navazují na Standardy pro základní vzdělávání. Zatímco Standardy jsou nastaveny na minimální úroveň obtížnosti zvládnutí očekávaných výstupů, tento materiál obsahuje ukázky dalších ilustrativních úloh, které by měly vést k dosažení vyšší úrovně než jen minimální. Očekávané výstupy jsou v nich dále rozpracovány ve třech úrovních obtížnosti: minimální, optimální a excelentní. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Člověk a jeho svět | Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět jsou tvořeny soubory ilustrativních úloh na různých úrovních obtížnosti (snížené, minimální, optimální a excelentní). Každý soubor je vztažen k vybranému očekávanému výstupu či několika souvisejícím očekávaným výstupům RVP ZV. Obsahuje odkaz na příslušný tematický okruh, očekávaný výstup RVP ZV a indikátory Standardu pro vzdělávací obor Člověk a jeho svět, čtyři úlohy, metodický komentář, přehled zdrojů a pracovní listy pro žáky. Učitelé tyto soubory mohou využít při plánování a realizaci diferencované a individualizované výuky tak, aby každý žák ve třídě dostal možnost úspěšně řešit úkoly, které svou náročností odpovídají aktuální úrovni jeho znalostí a dovedností. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Výtvarná výchova | Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání nabízejí ilustrativní úlohy ve třech úrovních obtížnosti – minimální, optimální a excelentní a doplňují je o metodické komentáře. Ilustrativní úlohy pro 1. stupeň jsou zpracovány k vybraným očekávaným výstupům a indikátorům se záměrem nabídnout co nejpestřejší ukázky různých přístupů a pojetí výuky výtvarné výchovy. Ilustrativní úlohy pro 2. stupeň si naopak kladly za cíl nabídnout ucelenou řadu ukázek zadání pro všechny očekávané výstupy. Nejedná se o „návody“, ale o modelové výukové situace, které společně s metodickými komentáři tvoří jeden myšlenkový celek. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Hudební výchova | Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání (byly zpracovány kolektivem autorů) nabízejí ilustrativní úlohy na úrovni obtížnosti minimální, optimální a excelentní a doplňují je o metodické komentáře. Nejcenněji a nejdůvěrněji lze poznat hudbu jejím provozováním, její interpretací. Proto se ilustrativní úlohy soustřeďují především na ty činnosti, při kterých hudba ve třídách zní. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Tělesná výchova | Metodické komentáře obsahují ilustrativní úlohy pro vybrané očekávané výstupy na úrovni minimální, optimální a excelentní. Ilustrativní úlohy a metodické návody mohou pomoci učitelům s naplňováním vzdělávacího obsahu a výběrem učiva vzdělávacího oboru Tělesné výchovy. | článek |
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Výchova ke zdraví | Metodické komentáře obsahují ilustrativní úlohy na úrovni minimální, optimální a excelentní. Každá úloha obsahuje vzorové řešení, metodický komentář a žákovské řešení. Ilustrativní úlohy a metodické návody mohou pomoci učitelům s naplňováním vzdělávacího obsahu a výběrem učiva vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví pro vybrané očekávané výstupy. | článek |
Dotazy
7 Konzultační centrum 7
Náměty, další inspirace a diskuze
Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se standardy v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
7 Diskuze k tématu 7
Kde se informace o standardech v RVP ZV vyskytují
Doporučení
Rozcestník průvodce upraveným RVP ZV
9 O průvodci upraveným RVP ZV (úvod) 9
9 Obsah RVP ZV 9