5.1.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - Komunikační a slohová výchova 1. období 1. stupně
Komunikační a slohová výchova 1. období 1. stupně
žák
ČJL-3-1-01 plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
ČJL-3-1-02 porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti
ČJL-3-1-03 respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru
ČJL-3-1-04 pečlivě vyslovuje, opravuje svou nesprávnou nebo nedbalou výslovnost
ČJL-3-1-05 v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
ČJL-3-1-06 volí vhodné verbální i nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích
ČJL-3-1-07 na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev
ČJL-3-1-08 zvládá základní hygienické návyky spojené se psaním
ČJL-3-1-09 píše správné tvary písmen a číslic, správně spojuje písmena i slabiky; kontroluje vlastní písemný projev
ČJL-3-1-10 píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení
ČJL-3-1-11 seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJL-3-1-01p čte s porozuměním jednoduché texty
ČJL-3-1-02p rozumí pokynům přiměřené složitosti
ČJL-3-1-04p, ČJL-3-1-05p, ČJL-3-1-06p dbá na správnou výslovnost, tempo řeči a pravidelné dýchání
ČJL-3-1-08p zvládá základní hygienické návyky spojené se psaním
ČJL-3-1-09p píše písmena a číslice – dodržuje správný poměr výšky písmen ve slově, velikost, sklon a správné tvary písmen
ČJL-3-1-09p spojuje písmena a slabiky
ČJL-3-1-09p převádí slova z mluvené do psané podoby
ČJL-3-1-09p dodržuje správné pořadí písmen ve slově a jejich úplnost
ČJL-3-1-10p opisuje a přepisuje krátké věty
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Jazyk a jazyková komunikace «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
ČJL-3-1-08 zvládá základní hygienické návyky spojené se psaním
Opoždění motorického vývoje výrazně ovlivňuje proces psaní. Žák potřebuje delší čas, než zvládne očekávaný výstup. Mnohým to i pod vedením učitele trvá celé první období. Je totiž nutné mu nejprve umožnit činnosti, které v předškolním období nezvládl, a postupně vyrovnávat jeho vývoj v této oblasti. Kromě klasických uvolňovacích cviků, u kterých bude potřebovat delší dobu na procvičování ve škole, čímž se začne brzy odlišovat od spolužáků, je vhodné zařadit podpůrné prostředky, které budou rozvíjet grafomotorické dovednosti dítěte (například Metodu dobrého startu).
Asistent pedagoga s žákem pod vedením učitele provádí jednotlivé uvolňovací cviky, opravuje chybné držení tužky, provádí cviky na uvolňování paží, lokte i zápěstí. Zpočátku pracuje s žákem na velkých plochách, vhodné jsou pomůcky, které umožňují hmatový vjem, například psaní do písku, modelování.
ČJL-3-1-01p čte s porozuměním jednoduché texty
U tohoto očekávaného výstupu bude učitel na začátku 1. ročníku narážet na nerozvinuté percepční dovednosti žáka. Bude třeba se zaměřit spíše na porozumění slovům a krátkým větám složeným ze známých písmen a slov. Teprve později je možné cvičit porozumění krátkému textu.
Asistent pedagoga pomáhá učiteli s rozvojem sluchového, zrakového i třeba hmatového vnímání žáka. Je dobré zařazovat práci opakovaně, nepočítat s tím, že žák učivo zvládne hned napoprvé. Obvykle se daří v prvním ročníku žáka naučit pouze samohlásky a několik málo souhlásek (M, L, V, J, S, T), žák pod vedením tvoří slabiky a ze známých písmen a slabik tvoří i slova. U žáka se může objevit dvojí čtení, čtení po písmenech. Učitel by měl dbát na rozvoj žákovy schopnosti zapamatování a vybavování jednotlivých písmen. Zaznamenává jeho pokroky. Ve 2. a 3. ročníku pokračuje s nácvikem čtení jednotlivých písmen a čtení po slabikách. Na konci 1. období by měl i žák s LMP poznat všechna písmena abecedy.
Porozumění čtenému textu je komplikované opožděným vývojem řeči, žák mnoho slov vůbec nezná a je nutné mu je názorně ukazovat a vysvětlovat.
ČJL-3-1-04p, ČJL-3-1-05p, ČJL-3-1-06p dbá na správnou výslovnost, tempo řeči a pravidelné dýchání
V oblasti řeči je u žáka s LMP schopnost komunikovat většinou vytvořena, vývoj řeči je však opožděný, obsahově chudý, časté jsou poruchy formální stránky řeči. Jedná se o očekávaný výstup, k jehož dosažení u žáka s LMP potřebuje učitel spolupráci se speciálním pedagogem, logopedem.
ČJL-3-1-09p píše písmena a číslice – dodržuje správný poměr, výšky písmen ve slově, velikost, sklon a správné tvary písmen
Pro orientaci v prostoru i na ploše je vhodné upevňovat opakovaně zároveň s nácvikem psaní. Orientace dítěte v prostoru, na řádce i na stránce ovlivňuje schopnosti žáka s LMP dosáhnout očekávaného výstupu.
ČJL-3-1-02p rozumí pokynům přiměřené složitosti
Je vhodné se zaměřit pouze na jeden pokyn, a pokud možno ho doprovodit názornou ukázkou. Pokud se daná činnost častěji opakuje (nejlépe pravidelně v hodinách), dítě se naučí, co se od něj očekává a začne se do činnosti zapojovat. Z pohledu učitele a jeho dosavadních zkušeností to může trvat i neúměrně dlouhou dobu.
Indikátory očekávaných výstupů
Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.
Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Čtení)
žák by měl
- dbát na správnou výslovnost, tempo řeči a pravidelné dýchání
- číst slabiky a dvojslabičná slova, skládat slova ze slabik
- tvořit věty podle obrázků