5.1.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - Komunikační a slohová výchova 2. období 1. stupně
Komunikační a slohová výchova 2. období 1. stupně
žák
ČJL-5-1-01 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
ČJL-5-1-02 rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
ČJL-5-1-03 posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení
ČJL-5-1-04 reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
ČJL-5-1-05 vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku
ČJL-5-1-06 rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě
ČJL-5-1-07 volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
ČJL-5-1-08 rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace
ČJL-5-1-09 píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
ČJL-5-1-10 sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJL-5-1-05p, ČJL-5-1-10p vypráví vlastní zážitky, jednoduchý příběh podle přečtené předlohy nebo ilustrací a domluví se v běžných situacích
ČJL-5-1-05p má odpovídající slovní zásobu k souvislému vyjadřování
ČJL-5-1-07p v mluveném projevu volí správnou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo řeči
ČJL-5-1-09p popíše jednoduché předměty, činnosti a děje
ČJL-5-1-09p opisuje a přepisuje jednoduché texty
ČJL-5-1-09p píše správně a přehledně jednoduchá sdělení
ČJL-5-1-09p píše čitelně a úpravně, dodržuje vzdálenosti mezer mezi slovy
ČJL-5-1-09p ovládá hůlkové písmo
- tvoří otázky a odpovídá na ně
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Jazyk a jazyková komunikace «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
ČJL-5-1-05p, ČJL-5-1-10p vypráví vlastní zážitky, jednoduchý příběh podle přečtené předlohy nebo ilustrací a domluví se v běžných situacích, ČJL-5-1-07p v mluveném projevu volí správnou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo řeči
Očekávané výstupy spolu úzce souvisejí. Pro jejich nácvik je vhodné využít například komunikační kruh zařazovaný pravidelně pro celou třídu, kde se děti učí převyprávět své zážitky, učí se mluvit spisovně, používat správnou intonaci, tempo i pauzy. Žáci obvykle tuto dovednost zvládají již v 1. období, v 2. období již svým mnohdy kultivovaným projevem mohou být vhodným vzorem pro žáka s LMP, neboť tento žák se často učí nápodobou a sledováním ostatních.
V tomto období je již vhodné klást důraz i na zdvořilé vystupování, vše je však nutné žákovi předvést a provádět s ním opakovaně nácvik správného chování – omluva, pozdrav, oslovení. Je možné ho učit vyřídit velmi jednoduchý vzkaz (například odnést papírek se vzkazem kolegovi, kterého dítě zná - asistentce). Velmi přínosné v oblasti komunikace je pro ně zapojení do kolektivu vrstevníků. Dramatická výchova také umožňuje procvičovat vhodné komunikační dovednosti. Také je pro žáka s LMP těžké rozpoznávat realitu od pohádky, se kterou se v tomto období setkává.
Porozumění textu může bránit nesprávná výslovnost, která může přetrvávat i do vyšších ročníků.
ČJL-5-1-05p má odpovídající slovní zásobu k souvislému vyjadřování
Porozumění větě je nutné pravidelně cvičit otázkami, které klade učitel či asistent pedagoga. Věty je vhodné směrovat k realitě, která žáka s LMP obklopuje. Naprosto nejtěžší je pro žáka s LMP v tomto období vytvořit otázku k přečtené větě. Porozumění větě „Maminka vaří oběd“ je vhodné cvičit otázkami a používat všechny varianty: „Kdo vaří oběd?, Co dělá maminka?, Co vaří maminka?“. Žák s LMP se tak postupně naučí napodobovat dospělého a ptát se nejprve stejnými otázkami, a následně podobnými. Pokud se pracuje na dialogu na základě obrazového materiálu, je dobře žáka s LMP spojit s žákem, kterému tvoření otázek žádné problémy nedělá. Žák s LMP se snadněji naučí na otázky podle obrázku odpovídat než je klást.
ČJL-5-1-09p popíše jednoduché předměty, činnosti a děje
V tomto období jsou žáci s LMP schopni obrázek namalovat, a pak s opakovaným nácvikem popsat ústně, nikoli však zformulovat písemné sdělení.
ČJL-5-1-09p opisuje a přepisuje jednoduché texty
Pro žáka s LMP je opis výrazně snazší a často se mu v něm velmi dobře daří. Je to dáno i tím, že v popisu již musí zapojit více dovedností, včetně vybavení si jednotlivých slov a jejich sestavení do vět, kdežto při opisování si ani nemusí vybavovat tvary psacích písmen a při přepisu stačí, když má někde nápovědu, aby si mohl připomenout ty tvary, které si ještě příliš nepamatuje.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy – 1. stupeň – 2. období |
Indikátory |
žák |
žák |
- čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas |
1. navrhne vhodný nadpis |
- rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává |
1. vybere z nabídky vhodná slova vztahující se k textu |
- posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení |
1. sestaví a napíše adresu, zprávu, vzkaz, oznámení, pozvánku |
- reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta |
1. vyslechne nebo přečte krátký text a reprodukuje ústně nebo písemně jeho obsah |
- vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku |
1. na základě zadaných informací vede dialog, telefonický hovor (s dospělým, s kamarádem), zanechá vzkaz na záznamníku |
- rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě |
1. vybere z předložených ukázek tu, která chce upoutat, přesvědčit a ovlivnit rozhodování člověka (adresáta) |
- volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru |
1. přečte/řekne s náležitou intonací, přízvukem a tempem řeči oznámení, příkaz, prosbu, omluvu a respektuje při tom rozdílného adresáta |
- rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace |
1. rozliší ve slyšené ukázce spisovnou a nespisovnou výslovnost (zme, dyž, vo tom apod.) |
- píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry |
1. píše vypravování obsahově i formálně správně, dodržuje dějovou posloupnost; pracuje podle rozvité/heslovité osnovy |
- sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti |
1. k vybranému textu přiměřené délky vytvoří rozvitou nebo heslovitou osnovu (nejméně o třech bodech) |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Čtení)
žák by měl
- zvládat čtení probraných tiskacích i psacích písmen
- rozlišit stejně znějící slova různého významu
- umět reprodukovat krátký text podle ilustrací a návodných otázek
- orientovat se ve větě