5.1.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - Komunikační a slohová výchova 2. období 1. stupně

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Komunikační a slohová výchova 2. období 1. stupně

žák

ČJL-5-1-01 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
ČJL-5-1-02 rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
ČJL-5-1-03 posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení
ČJL-5-1-04 reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
ČJL-5-1-05 vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku
ČJL-5-1-06 rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě
ČJL-5-1-07 volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
ČJL-5-1-08 rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace
ČJL-5-1-09 píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
ČJL-5-1-10 sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJL-5-1-05p, ČJL-5-1-10p vypráví vlastní zážitky, jednoduchý příběh podle přečtené předlohy nebo ilustrací a domluví se v běžných situacích 
ČJL-5-1-05p  má odpovídající slovní zásobu k souvislému vyjadřování
ČJL-5-1-07p  v mluveném projevu volí správnou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo řeči
ČJL-5-1-09p  popíše jednoduché předměty, činnosti a děje
ČJL-5-1-09p  opisuje a přepisuje jednoduché texty
ČJL-5-1-09p  píše správně a přehledně jednoduchá sdělení
ČJL-5-1-09p  píše čitelně a úpravně, dodržuje vzdálenosti mezer mezi slovy
ČJL-5-1-09p  ovládá hůlkové písmo
        -             tvoří otázky a odpovídá na ně

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

ČJL-5-1-05p, ČJL-5-1-10p vypráví vlastní zážitky, jednoduchý příběh podle přečtené předlohy nebo ilustrací a domluví se v běžných situacích, ČJL-5-1-07p v mluveném projevu volí správnou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo řeči
   Očekávané výstupy spolu úzce souvisejí. Pro jejich nácvik je vhodné využít například komunikační kruh zařazovaný pravidelně pro celou třídu, kde se děti učí převyprávět své zážitky, učí se mluvit spisovně, používat správnou intonaci, tempo i pauzy. Žáci obvykle tuto dovednost zvládají již v 1. období, v 2. období již svým mnohdy kultivovaným projevem mohou být vhodným vzorem pro žáka s LMP, neboť tento žák se často učí nápodobou a sledováním ostatních.
   V tomto období je již vhodné klást důraz i na zdvořilé vystupování, vše je však nutné žákovi předvést a provádět s ním opakovaně nácvik správného chování – omluva, pozdrav, oslovení. Je možné ho učit vyřídit velmi jednoduchý vzkaz (například odnést papírek se vzkazem kolegovi, kterého dítě zná - asistentce). Velmi přínosné v oblasti komunikace je pro ně zapojení do kolektivu vrstevníků. Dramatická výchova také umožňuje procvičovat vhodné komunikační dovednosti. Také je pro žáka s LMP těžké rozpoznávat realitu od pohádky, se kterou se v tomto období setkává.
   Porozumění textu může bránit nesprávná výslovnost, která může přetrvávat i do vyšších ročníků.

ČJL-5-1-05p má odpovídající slovní zásobu k souvislému vyjadřování
   Porozumění větě je nutné pravidelně cvičit otázkami, které klade učitel či asistent pedagoga. Věty je vhodné směrovat k realitě, která žáka s LMP obklopuje. Naprosto nejtěžší je pro žáka s LMP v tomto období vytvořit otázku k přečtené větě. Porozumění větě „Maminka vaří oběd“ je vhodné cvičit otázkami a používat všechny varianty: „Kdo vaří oběd?, Co dělá maminka?, Co vaří maminka?“. Žák s LMP se tak postupně naučí napodobovat dospělého a ptát se nejprve stejnými otázkami, a následně podobnými. Pokud se pracuje na dialogu na základě obrazového materiálu, je dobře žáka s LMP spojit s žákem, kterému tvoření otázek žádné problémy nedělá. Žák s LMP se snadněji naučí na otázky podle obrázku odpovídat než je klást.

ČJL-5-1-09p popíše jednoduché předměty, činnosti a děje
   V tomto období jsou žáci s LMP schopni obrázek namalovat, a pak s opakovaným nácvikem popsat ústně, nikoli však zformulovat písemné sdělení.

ČJL-5-1-09p opisuje a přepisuje jednoduché texty
   Pro žáka s LMP je opis výrazně snazší a často se mu v něm velmi dobře daří. Je to dáno i tím, že v popisu již musí zapojit více dovedností, včetně vybavení si jednotlivých slov a jejich sestavení do vět, kdežto při opisování si ani nemusí vybavovat tvary psacích písmen a při přepisu stačí, když má někde nápovědu, aby si mohl připomenout ty tvary, které si ještě příliš nepamatuje.

Indikátory očekávaných výstupů

 

Očekávané výstupy  1. stupeň  2. období

Indikátory

žák

žák

- čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas

1. navrhne vhodný nadpis
2. posoudí na základě přečteného textu pravdivost/nepravdivost tvrzení
3. posoudí, zda daná informace vyplývá/nevyplývá z textu
4. vyhledá v textu odpověď na zadanou otázku

- rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává

1. vybere z nabídky vhodná slova vztahující se k textu
2. vypíše z textu požadovanou informaci
3. rozhodne, které informace jsou pro daný text nepodstatné

- posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení

1. sestaví a napíše adresu, zprávu, vzkaz, oznámení, pozvánku
2. posoudí, zda jsou adresa, zpráva, vzkaz, oznámení nebo pozvánka úplné
3. sestaví z vět nebo krátkých odstavců příběh s dodržením dějové posloupnosti 
4. vybere z nabídky vhodný závěr k dané ukázce

- reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta

1. vyslechne nebo přečte krátký text a reprodukuje ústně nebo písemně jeho obsah
2. vyslechne nebo přečte vzkaz a reprodukuje ho ústně nebo písemně další osobě 

- vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku

1. na základě zadaných informací vede dialog, telefonický hovor (s dospělým, s kamarádem), zanechá vzkaz na záznamníku  
2. posoudí, zda v uvedené ukázce (dialogu, telefonickém rozhovoru, vzkazu na záznamníku) nechybí některá z důležitých informací

- rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě

1. vybere z předložených ukázek tu, která chce upoutat, přesvědčit a ovlivnit rozhodování člověka (adresáta) 
2. vyhledá na internetu, v časopise, v denním tisku příklad manipulativní reklamy 

- volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru

1. přečte/řekne s náležitou intonací, přízvukem a tempem řeči oznámení, příkaz, prosbu, omluvu a respektuje při tom rozdílného adresáta   
2. se vhodně představí ostatním dětem, dospělému

- rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace

1. rozliší ve slyšené ukázce spisovnou a nespisovnou výslovnost (zme, dyž, vo tom apod.) 
2. využívá spisovnou výslovnost ve veřejné komunikační situaci

- píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry

1. píše vypravování obsahově i formálně správně, dodržuje dějovou posloupnost; pracuje podle rozvité/heslovité osnovy 
2. sestaví popis předmětu (zvířete/osoby) a popis pracovního postupu, dodržuje logickou návaznost; pracuje podle otázkové osnovy
3. v ukázce dopisu doplní, co chybí

- sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti

1. k vybranému textu přiměřené délky vytvoří rozvitou nebo heslovitou osnovu (nejméně o třech bodech)
2. zařadí do přečtené ukázky na vhodné místo nabízený text

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Čtení)

žák by měl

  • zvládat čtení probraných tiskacích i psacích písmen
  • rozlišit stejně znějící slova různého významu
  • umět reprodukovat krátký text podle ilustrací a návodných otázek
  • orientovat se ve větě
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 9571x od 27 listopad 2015 do 26 duben 2024