5.1.3 Vzdělávací obor - Další cizí jazyk - Poslech s porozuměním

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Poslech s porozuměním

žák

DCJ-9-1-01 rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou pronášeny pomalu a s pečlivou výslovností a reaguje na ně
DCJ-9-1-02 rozumí slovům a jednoduchým větám, které jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu
DCJ-9-1-03 rozumí základním informacím v krátkých poslechových textech týkajících se každodenních témat

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák
DCJ-9-1-01p je seznámen se zvukovou podobou cizího jazyka
DCJ-9-1-02p rozumí výrazům pro pozdrav a poděkování
DCJ-9-1-03p rozumí jednoduchým slovům, se kterými se v rámci tematických okruhů opakovaně setkal (zejména má-li k dispozici vizuální oporu)
          -           rozumí otázkám, které se týkají základních osobních údajů (zejména jména a věku)
          -           rozumí jednoduchým pokynům učitele

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Poslech s porozuměním má klíčovou roli v komunikativním způsobu výuky cizího jazyka žáků, včetně žáků s LMP. Je to proto, že mluvená/zvuková podoba jazyka je pro dítě přirozeným zdrojem pro osvojení výslovnosti a slovní zásoby, které jsou předpokladem mluvení.
   Pro efektivní rozvoj poslechových dovedností ve školním prostředí, bez ohledu na stupeň kognitivního vývoje žáka, je nezbytné vytvoření srozumitelného situačního kontextu, který zajistí porozumění i těm jazykovým prvkům (slovní zásoba nebo gramatické jevy), které jsou pro žáka nové. Situační kontext lze vytvořit např. pomocí obrázků, loutek a dalších vizuálních pomůcek. Smysluplné a motivující zadání poslechové úlohy a pozitivní zpětná vazba při hodnocení výkonu jsou dalšími obecnými pravidly rozvoje poslechových dovedností, vhodnými i pro žáky s LMP. Vzhledem k jejich vzdělávacím možnostem je však nutné respektovat požadavek co největší konkrétnosti mluvené podoby jazyka.
   Žák je schopen provádět krátké kladné pokyny, které učitel ve výuce pravidelně používá (např. „Sedni si, prosím.“, „Poslouchej.“). Pro nácvik porozumění těmto pokynům jsou vhodné aktivity vycházející z metody Total Physical Response (TPR). Žák rovněž rozumí s opakovaným využíváním rutinních metod krátkým otázkám, které se vztahují k tematickým okruhům (např. „Je to žluté?“, „Je pes velký?“) a porozumění vyjádří alespoň neverbálně (např. přikývnutím).

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy - 2. stupeň  Indikátory
žák  žák
- rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou pronášeny pomalu a s pečlivou výslovností, a reaguje na ně 1. se řídí jednoduchými verbálními pokyny učitele (např. při práci s učebnicí, pohybu ve třídě, řešení jazykových úkolů)
2. porozumí jednoduchým otázkám souvisejícím s osvojovanými tématy, jsou li mu pokládány pomalu a s pečlivou výslovností (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže znak nebo obrázek, doplní odpověď, vykoná činnost)
- rozumí slovům a jednoduchým větám, které jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu 1. rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v pomalém a zřetelném projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům
2. porozumí významu slov a slovních spojení vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost)
3. porozumí smyslu jednoduchých vět vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost)
- rozumí základním informacím v krátkých poslechových textech týkajících se každodenních témat 1. zachytí konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém poslechovém textu, který se vztahuje ke každodenním tématům
2. porozumí tomu, o čem pojednává velmi krátký a jednoduchý poslechový text, který se vztahuje ke každodenním tématům (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu)

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodném jazyce)

Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:

žák by měl

  • dosáhnout srozumitelného mluveného projevu, širší slovní zásoby, snažit se o zřetelnou
  • výslovnost
  • používat věty se správnými gramatickými strukturami
  • dbát na kulturu mluveného projevu
  • komunikovat vhodně v běžných situacích a zvládat základní pravidla komunikace
  • popsat děje, jevy a osoby na obrázcích
  • vyprávět vlastní zážitky a popsat své pocity
  • převyprávět vyslechnutý, přiměřeně náročný příběh, divadelní nebo filmové představení
  • dramatizovat jednoduchý příběh nebo pohádku

 

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4449x od 29 listopad 2015 do 25 duben 2024