5.1.2 Vzdělávací obor - Cizí jazyk - Psaní 2. stupeň

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Psaní 2. stupeň

žák

CJ-9-4-01 vyplní základní údaje o sobě ve formuláři
CJ-9-4-02 napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat
CJ-9-4-03 reaguje na jednoduché písemné sdělení

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák
CJ-9-4-03p reaguje na jednoduchá písemná sdělení, která se týkají jeho osoby

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Při nácviku psaní je nutné se žákem s LMP pracovat systematicky, úkoly musí být přiměřené a jasně strukturované. Je nutné správně nastavit obtížnost úkolů a umožnit žákovi zažít úspěch. Snahou učitele by mělo být předejít chybovosti žáka s LMP. Pokud k chybě dojde, je tolerována jako prostředek k dalšímu zlepšení.
   Psaní rozvíjí psychomotorické schopnosti, jemnou motoriku a pohybovou koordinaci. Žáci se učí psát písmena, slabiky, slova, jednoduché věty či číslice podle nápovědy, nejdříve opisují psací písmo, pak přepisují jednoduchý a krátký tištěný text. Žáci se učí základním hygienickým návykům při psaní.
   Žáci s LMP získají sebevědomí a dosáhnou úspěchu při psaní snadněji, mají-li k dispozici při psaní či kreslení počítač. Klíčové je využití obrazového materiálu, názorných pomůcek a již výše uvedeného ICT vybavení.
   Zatímco na 1. stupni ZŠ se klade důraz na rozvoj mluvení a poslechu, na 2. stupni již u žáků s LMP očekáváme samostatnější písemnou produkci, tj. v případě žáků s LMP např. vyplnění jednoduchého dotazníku s podporou druhé osoby. Očekávané výstupy vychází z praktického užívání cizího jazyka. Výkony jednotlivých žáků se mohou lišit v závislosti na povaze LMP.

Učivo navrhované v rámci 2. stupně:

  • jednoduchá sdělení – pozdravy, poděkování, představování, přivítání, omluva, žádost o pomoc, souhlas a nesouhlas, blahopřání
  • slovní zásoba k tematickým okruhům – barvy, čísla, rodina, škola, jídlo a nápoje, nakupování, zvířata, části těla, místo, kde žiji, počasí, oblečení, stravovací návyky, kalendář, volný čas
  • mluvnice – základní gramatické struktury a typy vět, jsou-li součástí osvojeného repertoáru; důraz kladen na pochopení komunikačního záměru.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy - 2. stupeň  Indikátory
- vyplní základní údaje o sobě ve formuláři 1. zapíše/doplní informace, slovní spojení nebo jednoduché věty, které se týkají jeho osoby, rodiny a kamarádů, předmětů nebo činností, které běžně vykonává
- napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat 1. sestaví/napíše krátký jednoduchý popis sebe samého, dalších osob, prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb, způsobu života a minulých událostí za použití vět propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec
2. napíše jednoduchý text (např. dopis, e-mail, vzkaz) vyjadřující např. poděkování, pozvání, prosbu nebo omluvu za použití jednoduchých vět
3. napíše jednoduchý příběh jako sled jednotlivých událostí za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec
4. popíše událost za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec
5. popíše své plány za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec
- reaguje na jednoduché písemné sdělení 1. odpoví písemně s použitím jednoduchých slovních spojení a vět na krátké sdělení či otázky, které se týkají např. jeho samotného, dalších osob, prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb a způsobu života

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodném jazyce)

Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:

žák by měl

  • dosáhnout srozumitelného mluveného projevu, širší slovní zásoby, snažit se o zřetelnou
  • výslovnost
  • používat věty se správnými gramatickými strukturami
  • dbát na kulturu mluveného projevu
  • komunikovat vhodně v běžných situacích a zvládat základní pravidla komunikace
  • popsat děje, jevy a osoby na obrázcích
  • vyprávět vlastní zážitky a popsat své pocity
  • převyprávět vyslechnutý, přiměřeně náročný příběh, divadelní nebo filmové představení
  • dramatizovat jednoduchý příběh nebo pohádku

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3543x od 29 listopad 2015 do 16 duben 2024