5.1.2 Vzdělávací obor - Cizí jazyk - Čtení s porozuměním 2. stupeň

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Čtení s porozuměním 2. stupeň

žák

CJ-9-3-01 vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech
CJ-9-3-02 rozumí krátkým a jednoduchým textům, vyhledá v nich požadované informace

 

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák
CJ-9-3-01p rozumí slovům a jednoduchým větám, které se týkají osvojených tematických okruhů (zejména má-li k dispozici vizuální oporu)

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Čtení s porozuměním je zaměřeno na zvládnutí čtení (a překlad) jednoduchých pojmů a názvů, informačních tabulí, nápisů a popř. jednoduchých sdělení. Díky překladu je v případě potřeby zaručeno pokud možno jednoznačné pochopení smyslu textu. Žák s LMP potřebuje systematickou rovinu pro zvládnutí obtíží při čtení textu v cizím jazyce, které vychází z odlišné grafické a zvukové podoby jazyka. Jako opora slouží vizualizace jednotlivých slov, nácvik malých skupin slov a případně hlasité čtení s respektováním individuálních odlišností žáků.
   Nezbytné je dbát na porozumění jednotlivým slovům a časté opakování správné výslovnosti tak, aby byla podpořena schopnost fixovat znalosti. Oprava jednotlivých chyb musí být vždy provedena taktně, aby žák s LMP cítil dostatečnou podporu a mohl zažít úspěch; nezbytné je zachování „bezpečného prostředí a pozitivního klimatu třídy“. Nácvik čtení by měla doprovázet psychomotorická cvičení (eliminace případných komunikačních bariér, řečových vad a podpora správné kultury projevu); důležité je zařazování pouze krátkých srozumitelných textů s důrazem na vizuální podporu. Na 1. stupni se zaměřujeme na čtení jednotlivých slov, na 2. stupni se dle možností každého konkrétního žáka pokoušíme zařazovat jednoduché věty a kratší texty, které se vztahují k vybraným tematickým okruhům. Dle vybavení školy je do výuky vhodné zařadit i práci s ICT technologiemi (zvukový záznam a následná práce s chybou jako nástrojem učení).

Učivo navrhované v rámci 2. stupně:

  • jednoduchá sdělení – pozdravy, poděkování, představování, přivítání, omluva, žádost o pomoc, souhlas a nesouhlas, blahopřání
  • slovní zásoba k tematickým okruhům – barvy, čísla, rodina, škola, jídlo a nápoje, nakupování, zvířata, části těla, místo, kde žiji, počasí, oblečení, stravovací návyky, kalendář, volný čas
  • mluvnice – základní gramatické struktury a typy vět, jsou-li součástí osvojeného repertoáru; důraz kladen na pochopení komunikačního záměru.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy - 2. stupeň  Indikátory
- vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech 1. najde konkrétní informace číselné i nečíselné povahy (např. o prostředí, v němž  žije, každodenních činnostech a potřebách, osobách ve svém okolí, způsobu života) v jednoduchém textu vztahujícím se k tématům, se kterými se může běžně setkat ve svém životě
- rozumí krátkým a jednoduchým textům, vyhledá v nich požadované informace 1. porozumí obsahu krátkého a jednoduchého textu týkajícího se každodenních témat (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující obsah daného textu)
2. odvodí z kontextu význam neznámých slov, která se vyskytují v jednoduchém textu
3. porozumí běžným označením a nápisům na veřejných místech, které se týkají např. orientace, upozornění, varování, zákazu, časových údajů

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodném jazyce)

Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:

žák by měl

  • dosáhnout srozumitelného mluveného projevu, širší slovní zásoby, snažit se o zřetelnou
  • výslovnost
  • používat věty se správnými gramatickými strukturami
  • dbát na kulturu mluveného projevu
  • komunikovat vhodně v běžných situacích a zvládat základní pravidla komunikace
  • popsat děje, jevy a osoby na obrázcích
  • vyprávět vlastní zážitky a popsat své pocity
  • převyprávět vyslechnutý, přiměřeně náročný příběh, divadelní nebo filmové představení
  • dramatizovat jednoduchý příběh nebo pohádku

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4030x od 29 listopad 2015 do 25 duben 2024