5.1.2 Vzdělávací obor - Cizí jazyk - Mluvení 2. stupeň
Mluvení 2. stupeň
žák
CJ-9-2-01 se zeptá na základní informace a adekvátně reaguje v běžných formálních i neformálních situacích
CJ-9-2-02 mluví o své rodině, kamarádech, škole, volném čase a dalších osvojovaných tématech
CJ-9-2-03 vypráví jednoduchý příběh či událost; popíše osoby, místa a věci ze svého každodenního života
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
CJ-9-2-01p odpoví na jednoduché otázky, které se týkají jeho osoby
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Jazyk a jazyková komunikace «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Mluvení je zaměřeno na zvládnutí základních komunikačních situací (pozdrav, představení se, poděkování) a na zvládnutí jednoduché řečové produkce. Na 1. stupni se jedná především o osvojování jednotlivých výrazů a krátkých slovních spojení. Na 2. stupni se dle možností snažíme zařazovat i jednoduché věty a posilovat schopnost interakce. Důraz je kladen na přiměřenost úkolu, který je individualizován pro daného žáka a jeho potenciál. Diferenciované by mělo být i hodnocení žáka s LMP tak, aby v dovednosti mluvení byla sledována a respektována snaha o pochopení edukačního záměru.
U úkolů diferencovaných pro tyto žáky je na obou stupních ZŠ důležitá jasná struktura učiva, názornost, vizuální opora a využití dalších podpůrných strategií. Vhodné jsou metody výuky používané u věkové skupiny převážně předškolních dětí a žáků mladšího školního věku, zejména multisensoriální přístup zahrnující říkanky, rytmizace, písničky, jednoduché výtvarné, pohybové a pracovní činnosti vedené v cizím jazyce. Potíže v oblasti kognice tak mohou být do jisté míry kompenzovány úspěchem v oblasti činnostních či afektivních cílů výuky, především s důrazem na pozorné provádění a uvědomělé přizpůsobení se určité činnosti včetně jejího samostatného zahajování.
Učivo navrhované v rámci 2. stupně:
- jednoduchá sdělení – pozdravy, poděkování, představování, přivítání, omluva, žádost o pomoc, souhlas a nesouhlas, blahopřání
- slovní zásoba k tematickým okruhům – barvy, čísla, rodina, škola, jídlo a nápoje, nakupování, zvířata, části těla, místo, kde žiji, počasí, oblečení, stravovací návyky, kalendář, volný čas
- mluvnice – základní gramatické struktury a typy vět, jsou-li součástí osvojeného repertoáru; důraz kladen na pochopení komunikačního záměru.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy - 2. stupeň | Indikátory |
- se zeptá na základní informace a adekvátně reaguje v běžných formálních i neformálních situacích | 1. se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkého, jasně strukturovaného rozhovoru, který se týká jeho samotného, dalších osob, prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb a způsobu života, je-li mu partner v komunikaci ochoten v případě nutnosti pomoci 2. se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkých, jasně strukturovaných rozhovorů, ve kterých formuluje pozvání a na pozvání reaguje 3. se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkých, jasně strukturovaných rozhovorů, ve kterých se domluví na tom, co bude dělat, kam půjde, a na podobné výpovědi reaguje 4. se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkých, jasně strukturovaných rozhovorů, ve kterých sdělí, co se mu líbí/nelíbí, co si přeje/nepřeje, a na podobné výpovědi reaguje 5. poskytne a zjistí informace týkající se běžných témat v každodenních situacích (např. kde si co koupit a kolik co stojí, jakým prostředkem se dostane na určité místo, kde se co nalézá) za použití slovních spojení a vět |
- mluví o své rodině, kamarádech, škole, volném čase a dalších osvojovaných tématech | 1. krátce pohovoří na osvojené téma (např. podle předem připravené osnovy nebo s vizuální oporou) |
- vypráví jednoduchý příběh či událost; popíše osoby, místa a věci ze svého každodenního života | 1. popíše sebe samého, další osoby, prostředí, v němž žije, každodenní činnosti a potřeby a způsob života za použití jednoduchých vět 2. vypráví jednoduchý příběh jako sled jednotlivých událostí za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 3. popíše událost za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 4. popíše své plány za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodném jazyce)
Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:
žák by měl
- dosáhnout srozumitelného mluveného projevu, širší slovní zásoby, snažit se o zřetelnou
- výslovnost
- používat věty se správnými gramatickými strukturami
- dbát na kulturu mluveného projevu
- komunikovat vhodně v běžných situacích a zvládat základní pravidla komunikace
- popsat děje, jevy a osoby na obrázcích
- vyprávět vlastní zážitky a popsat své pocity
- převyprávět vyslechnutý, přiměřeně náročný příběh, divadelní nebo filmové představení
- dramatizovat jednoduchý příběh nebo pohádku