5.1.2 Vzdělávací obor - Cizí jazyk - Poslech s porozuměním 2. stupeň

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Poslech s porozuměním 2. stupeň

žák

CJ-9-1-01 rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech, jsou-li pronášeny pomalu a zřetelně
CJ-9-1-02 rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, který se týká osvojovaných témat

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák
CJ-9-1-01p rozumí základním informacím v krátkých poslechových textech, které se týkají osvojených tematických okruhů
CJ-9-1-02p rozumí jednoduchým otázkám, které se týkají jeho osoby

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Poslech s porozuměním má klíčovou roli v komunikativním způsobu výuky cizího jazyka žáků, včetně žáků s LMP. Je to proto, že mluvená/zvuková podoba jazyka je pro dítě přirozeným zdrojem pro osvojení výslovnosti a slovní zásoby, které jsou předpokladem mluvení.
   Pro efektivní rozvoj poslechových dovedností ve školním prostředí, bez ohledu na kognitivní vývoj žáka, je nezbytné vytvoření srozumitelného situačního kontextu, který zajistí porozumění i těm jazykovým prvkům (slovní zásoba nebo gramatické jevy), které jsou pro žáka nové. Situační kontext lze vytvořit např. pomocí obrázků, loutek a dalších vizuálních pomůcek. Smysluplné a motivující zadání poslechové úlohy a pozitivní zpětná vazba při hodnocení výkonu jsou dalšími obecnými pravidly rozvoje poslechových dovedností, vhodnými i pro žáky s LMP. Vzhledem k jejich vzdělávacím možnostem je však nutné respektovat požadavek co největší konkrétnosti mluvené podoby jazyka.
   Žák je schopen provádět krátké kladné pokyny, které učitel ve výuce pravidelně používá (např. „Sedni si, prosím.“, „Poslouchej.“). Pro nácvik porozumění těmto pokynům jsou vhodné aktivity vycházející z metody Total Physical Response (TPR). Žák rovněž rozumí s opakovaným využíváním rutinních metod krátkým otázkám, které se vztahují k tematickým okruhům (např. „Je to žluté?“, „Je pes velký?“) a porozumění vyjádří alespoň neverbálně (např. přikývnutím).

Učivo navrhované v rámci 2. stupně:

  • jednoduchá sdělení – pozdravy, poděkování, představování, přivítání, omluva, žádost o pomoc, souhlas a nesouhlas, blahopřání
  • slovní zásoba k tematickým okruhům – barvy, čísla, rodina, škola, jídlo a nápoje, nakupování, zvířata, části těla, místo, kde žiji, počasí, oblečení, stravovací návyky, kalendář, volný čas
  • mluvnice – základní gramatické struktury a typy vět, jsou-li součástí osvojeného repertoáru; důraz kladen na pochopení komunikačního záměru.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy - 2. stupeň  Indikátory
žák  žák
- rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech, jsou-li pronášeny pomalu a zřetelně 1. zachytí konkrétní informace číselné i nečíselné povahy (např. o osobách, prostředí, v němž žije, každodenních činnostech a potřebách, způsobu života) v pomalu a zřetelně pronášeném jednoduchém projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům
- rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat 1. porozumí tématu/obsahu krátkého a jednoduchého projevu zřetelně pronášeného jednou či více osobami, který se vztahuje k osvojovaným tématům (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu)

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodném jazyce)

Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:

žák by měl

  • dosáhnout srozumitelného mluveného projevu, širší slovní zásoby, snažit se o zřetelnou
  • výslovnost
  • používat věty se správnými gramatickými strukturami
  • dbát na kulturu mluveného projevu
  • komunikovat vhodně v běžných situacích a zvládat základní pravidla komunikace
  • popsat děje, jevy a osoby na obrázcích
  • vyprávět vlastní zážitky a popsat své pocity
  • převyprávět vyslechnutý, přiměřeně náročný příběh, divadelní nebo filmové představení
  • dramatizovat jednoduchý příběh nebo pohádku

 

 

 

RVP ZV

Zpětná vazba

Jackie Carney - 23 leden 2024, 11:31

Velmi detailně. Své studenty učím diskusní metodou. A myslím, že je to efektivní i u studentů, kteří nejsou pilní.         slope

Pohled byl zobrazen 5487x od 29 listopad 2015 do 26 duben 2024