5.1.3 Vzdělávací obor - Další cizí jazyk - Čtení s porozuměním

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Čtení s porozuměním

žák

DCJ-9-3-01 rozumí jednoduchým informačním nápisům a orientačním pokynům
DCJ-9-3-02 rozumí slovům a jednoduchým větám, které se vztahují k běžným tématům
DCJ-9-3-03 rozumí krátkému jednoduchému textu zejména, pokud má k dispozici vizuální oporu, a vyhledá v něm požadovanou informaci

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák
DCJ-9-3-02p rozumí jednoduchým slovům, se kterými se v rámci tematických okruhů opakovaně setkal (zejména má-li k dispozici vizuální oporu)

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Čtení s porozuměním je zaměřeno na zvládnutí čtení (a překlad) jednoduchých pojmů a názvů, informačních tabulí, nápisů a popř. jednoduchých sdělení. Díky překladu je v případě potřeby zaručeno pokud možno jednoznačné pochopení smyslu textu. Žák s LMP potřebuje systematickou rovinu pro zvládnutí obtíží při čtení textu v cizím jazyce, které vychází z odlišné grafické a zvukové podoby jazyka. Jako opora slouží vizualizace jednotlivých slov, nácvik malých skupin slov a případně hlasité čtení s respektováním individuálních odlišností žáků.
   Nezbytné je dbát na porozumění jednotlivým slovům a časté opakování správné výslovnosti tak, aby byla podpořena schopnost fixovat znalosti. Oprava jednotlivých chyb musí být vždy provedena taktně tak, aby žák s LMP cítil dostatečnou podporu a mohl zažít úspěch; nezbytné je zachování „bezpečného prostředí a pozitivního klimatu třídy“. Nácvik čtení by měla doprovázet psychomotorická cvičení (eliminace případných komunikačních bariér, řečových vad a podpora správné kultury projevu); důležité je zařazování pouze krátkých srozumitelných textů s důrazem na vizuální podporu. Zprvu se zaměřujeme na čtení jednotlivých slov, dále se dle možností každého konkrétního žáka pokoušíme zařazovat jednoduché věty a kratší texty, které se vztahují k vybraným tematickým okruhům. Dle vybavení školy je do výuky vhodné zařadit i práci s ICT technologiemi (zvukový záznam a následná práce s chybou jako nástrojem učení).

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy - 2. stupeň  Indikátory
- rozumí jednoduchým informačním nápisům a orientačním pokynům 1. porozumí jednoduchým nápisům, popisům, instrukcím, pokynům, příkazům, zákazům na informačních tabulích, s nimiž se setkává v každodenním životě (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže znak nebo obrázek, doplní odpověď, vykoná činnost)
- rozumí slovům a jednoduchým větám, které se vztahují k běžným tématům 1. rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v krátkém textu z běžného života
2. porozumí významu slov, slovních spojení a jednoduchých vět, které se vztahují k tématům z běžného života, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost)
- rozumí krátkému jednoduchému textu, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu, a vyhledá v něm požadovanou informaci 1. porozumí tématu/obsahu krátkého textu, který se vztahuje k tématům z každodenního života a je podpořen obrazem (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu)
2. najde konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém textu, který se vztahuje k tématům z každodenního života a je podpořen obrazem

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodném jazyce)

Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:

žák by měl

  • dosáhnout srozumitelného mluveného projevu, širší slovní zásoby, snažit se o zřetelnou
  • výslovnost
  • používat věty se správnými gramatickými strukturami
  • dbát na kulturu mluveného projevu
  • komunikovat vhodně v běžných situacích a zvládat základní pravidla komunikace
  • popsat děje, jevy a osoby na obrázcích
  • vyprávět vlastní zážitky a popsat své pocity
  • převyprávět vyslechnutý, přiměřeně náročný příběh, divadelní nebo filmové představení
  • dramatizovat jednoduchý příběh nebo pohádku

 

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 2698x od 29 listopad 2015 do 25 duben 2024