5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Moderní doba
Moderní doba
žák
D-9-7-01 na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky
D-9-7-02 rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů
D-9-7-03 charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu
D-9-7-04 na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv
D-9-7-05 zhodnotí postavení Československa v evropských souvislostech a jeho vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
D-9-7-01p, D-9-7-03p, D-9-7-04p uvede příčiny a politické, sociální a kulturní důsledky první světové války
D-9-7-01p, D-9-7-05p má základní poznatky o vzniku samostatné Československé republiky
Navigace
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky |
1. pojmenuje hlavní mocenské bloky a státy, které proti sobě stály v první a ve druhé světové válce |
- rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů |
1. vysvětlí podstatné znaky demokratických systémů, jejich přednosti a slabiny |
- charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu |
1. rozliší společné základní znaky totalitních režimů – komunismu, fašismu a nacismu |
- na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv |
1. vysvětlí základní znaky rasismu a jeho projevy v dějinách |
- zhodnotí postavení Československa v evropských souvislostech a jeho vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí |
1. popíše vnitřní politické, hospodářské, společenské a kulturní poměry v Československu v období mezi dvěma světovými válkami |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- vědět o význačných osobnostech našich dějin
- mít představu o významných historických událostech v naší zemi