5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Moderní doba

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Moderní doba

žák  

D-9-7-01 na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky
D-9-7-02 rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů
D-9-7-03 charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu
D-9-7-04 na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv
D-9-7-05 zhodnotí postavení Československa v evropských souvislostech a jeho vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák 

D-9-7-01p, D-9-7-03p, D-9-7-04p uvede příčiny a politické, sociální a kulturní důsledky první světové války
D-9-7-01p, D-9-7-05p má základní poznatky o vzniku samostatné Československé republiky

Navigace

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky

1. pojmenuje hlavní mocenské bloky a státy, které proti sobě stály v první a ve druhé světové válce
2. popíše příčiny, průběh a důsledky první a druhé světové války
3. uvede příklady zneužití vynálezů a objevů ve válkách

 - rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů

1. vysvětlí podstatné znaky demokratických systémů, jejich přednosti a slabiny
2. pojmenuje základní znaky a formy přímé a nepřímé (zastupitelské) demokracie vzhledem k současným politickým debatám

 - charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu

1. rozliší společné základní znaky totalitních režimů – komunismu, fašismu a nacismu
2. na příkladech vysvětlí příčiny vzniku totalitních politických systémů
3. ukáže na konkrétních příkladech důsledky existence těchto systémů
4. vyjmenuje zločiny proti lidskosti jmenovaných systémů

 - na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv

1. vysvětlí základní znaky rasismu a jeho projevy v dějinách
2. vysvětlí základní znaky antisemitismu a jeho projevy v dějinách
3. uvede příklady pamětních míst (objektů) v České republice a v Evropě spjatých s projevy židovského a romského holokaustu

 - zhodnotí postavení Československa v evropských souvislostech a jeho vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí

1. popíše vnitřní politické, hospodářské, společenské a kulturní poměry v Československu v období mezi dvěma světovými válkami
2. objasní mezinárodní postavení Československé republiky a cíle její zahraniční politiky
3. uvede národnostní složení v meziválečném období Československa a příklady problémů s tím spojených
4. pojmenuje důvody oslabení, krize a nakonec pádu československé demokracie v roce 1938 a státní samostatnosti v roce 1939

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • vědět o význačných osobnostech našich dějin
  • mít představu o významných historických událostech v naší zemi

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4102x od 2 prosinec 2015 do 23 duben 2024