5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Rozdělený a integrující se svět

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Rozdělený a integrující se svět

žák  

D-9-8-01 vysvětlí příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků
D-9-8-02 vysvětlí a na příkladech doloží mocenské a politické důvody euroatlantické hospodářské a vojenské spolupráce
D-9-8-03 posoudí postavení rozvojových zemí
D-9-8-04 prokáže základní orientaci v problémech současného světa

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

D-9-8-01p, D-9-8-02p popíše průběh a důsledky 2. světové války a politický a hospodářský vývoj v poválečné Evropě
D-9-8-04p chápe význam událostí v roce 1989 a vítězství demokracie v naší vlasti

Navigace

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - vysvětlí příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků

1. uvede důvody masové politické a společenské radikalizace obyvatelstva ve střední a východní Evropě v období po druhé světové válce
2. pojmenuje vnitřní a vnější důvody vedoucí ke vzniku komunistického bloku ve střední a východní Evropě
3. popíše příčiny vzniku vojensko-politických bloků po druhé světové válce
4. uvede hlavní konflikty z období studené války
5. popíše politiku Československa v období studené války

 - vysvětlí a na příkladech doloží mocenské a politické důvody euroatlantické hospodářské a vojenské spolupráce

1. uvede základní důvody, znaky a projevy euroatlantické vojenské a hospodářské spolupráce
2. uvede cíle Severoatlantické aliance (NATO)
3. pojmenuje přední členské státy Severoatlantské aliance
4. pojmenuje hlavní události, které vedly ke vzniku Evropské unie

 - posoudí postavení rozvojových zemí

1. objasní pojem rozvojová (hospodářsky méně vyspělá) země
2. uvede na příkladech politické, společenské a hospodářské změny, ke kterým došlo v zemích tzv. třetího světa po druhé světové válce
3. porovná postavení rozvojových a rozvinutých zemí z hospodářského, sociálního a politického hlediska v minulosti a v současnosti

 - prokáže základní orientaci v problémech současného světa

1. uvede příklady politických, hospodářských, společenských a environmentálních problémů současného světa na globální, kontinentální a regionální úrovni

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • vědět o význačných osobnostech našich dějin
  • mít představu o významných historických událostech v naší zemi

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 2959x od 2 prosinec 2015 do 28 březen 2024