5.5.2 Vzdělávací obor - Výchova k občanství - Člověk ve společnosti

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Člověk ve společnosti

žák

VO-9-1-01 objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání
VO-9-1-02 rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu
VO-9-1-03 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje
VO-9-1-04 zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
VO-9-1-06 zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu
VO-9-1-07 uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
VO-9-1-08 objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
VO-9-1-09 rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti
VO-9-1-10 posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

VO-9-1-03p kriticky přistupuje k projevům vandalismu
VO-9-1-06p má osvojeny nezbytné dovednosti potřebné k ochraně osob za mimořádných událostí
VO-9-1-07p respektuje mravní principy a pravidla společenského soužití
VO-9-1-07p uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích a rozlišuje projevy nepřiměřeného chování a porušování společenských norem
VO-9-1-08p rozpoznává hodnoty přátelství a vztahů mezi lidmi a je ohleduplný ke starým, nemocným a postiženým spoluobčanům
VO-9-1-08p respektuje kulturní zvláštnosti, názory a zájmy minoritních skupin ve společnosti
VO-9-1-09p je seznámen s nebezpečím rasismu a xenofobie

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

 Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP

   V tomto tematickém okruhu je vhodné názorně vytvářet pravidla (např. třídy), na kterých si lze ukázat principy a pravidla pro společenské soužití. Podstatné je učit žáky reagovat na jednotlivé situace, vést je k osvojení pevných postojů a hodnot a volit a fixovat správné způsoby jednání a řešení situací, konfliktů. Důležitá je názornost, vycházet z žákům známého prostředí, využívat metod dramatizace: situace u lékaře, na poště, při jednání na úřadech... Osvědčené jsou možnost probírání některých témat společně s výchovným poradcem – šikana, kyberšikana, sexuální život, AIDS a jiné přenosné choroby, týrané a zneužívané dítě, syndrom CAN atd. Žáci s LMP mívají často problémy v interpersonálních vztazích a s komunikací, osvojení některých výstupů tohoto tematického okruhu může být proto dost komplikované. Doporučená témata: naše škola, obec, region, kraj, vlast, kulturní život, vztahy mezi lidmi, lidské soužití.

VO-9-1-03p – kriticky přistupuje k projevům vandalismu

   Žáci s LMP jsou schopni při konkrétním specifikování situací určit a zhodnotit, co je vandalismus (jednoduše vyjádřit). Žáci s LMP jsou také většinou schopni říci, co je na dané činnosti špatně (ničení věcí druhých, kde je má osobnost, osoba a co je moje právo, kde končí moje právo a kde začíná právo druhého…), jak se chovat správně a jak se zachovat v případě konkrétních situací (kam zavolat, jak reagovat).

VO-9-1-06p – má osvojeny nezbytné dovednosti potřebné k ochraně osob za mimořádných událostí

   Žáci s LMP jsou schopni si osvojit dovednosti, pokud mají možnost názorných ukázek (doporučit lze například preventivní programy Hasičského záchranného sboru).

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání

1. pozná a popíše státní a národní symboly ČR
2. vysvětlí, kdy a proč se používají státní symboly ČR

 - zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje

1. rozpozná projevy vandalismu ve škole a v obci
2. vysvětlí důsledky vandalismu
3. navrhne, jak lze chránit kulturní památky, přírodní objekty a majetek

 - zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají

1. uvede příklady kulturních institucí a kulturních akcí
2. doporučí kulturní akci, která ho zajímá

 - kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí

1. rozlišuje fakta, názory a manipulativní prvky v mediálním sdělení
2. diskutuje o vlivu propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí

 - zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu

1. objasní, které skupiny lidí potřebují zvýšenou ochranu a pomoc
2. popíše situace ohrožení a nouze, kdy je potřeba pomáhat druhým
3. popíše projevy lidské solidarity
4. navrhne, jak může konkrétně pomoci lidem v nouzi, v případě ohrožení nebo při obraně státu

 - uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem

1. uplatňuje zásady společenského chování v různých životních situacích
2. v různých životních situacích používá vhodnou komunikaci
3. na příkladech objasní asertivní, pasivní a agresivní chování
4. navrhne, jak efektivně a nenásilně řešit neshody nebo konflikty

 - objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám

1. na příkladech objasní, jak nesnášenlivost narušuje mezilidské vztahy
2. diskutuje o předsudcích a stereotypech narušujících mezilidské vztahy
3. popíše situace, kdy je ve společnosti potřebná tolerance
4. projevuje respekt ke kulturním rozmanitostem a k právům druhých

 - rozeznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti

1. popíše projevy netolerance, rasismu, xenofobie a extremismu
2. objasní důsledky lidské nesnášenlivosti
3. navrhne, jak čelit projevům lidské nesnášenlivosti

 - posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci

1. na příkladech objasní výhody spolupráce v rodině, ve škole, v obci
2. rozliší individuální práci, spolupráci a soutěživost

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • znát symboly našeho státu a jeho hlavní představitele
  • mít základní informace o otázkách rodinného života a rozlišovat postavení a role rodinných příslušníků
  • respektovat pravidla společenského soužití
  • uplatňovat vhodné způsoby chování a komunikace v různých situacích, rozlišit projevy nepřiměřeného chování
  • znát hodnoty přátelství a vztahů mezi lidmi a být ohleduplný ke starým, nemocným a postiženým spoluobčanům
  • vědět o nebezpečí rasismu a projevech vandalismu
  • tolerovat názory a zájmy minoritních skupin ve společnosti
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 8451x od 3 prosinec 2015 do 29 březen 2024