5.5.2 Vzdělávací obor - Výchova k občanství - Člověk jako jedinec
Člověk jako jedinec
žák
VO-9-2-01 objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života
VO-9-2-02 posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
VO-9-2-03 rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
VO-9-2-04 popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
VO-9-2-01p chápe význam vzdělávání v kontextu s profesním uplatněním
VO-9-2-04p formuluje své nejbližší plány
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-2-01p.pdf
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-2-04p.pdf
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
Zde je stěžejní naučit žáky respektovat odlišnosti jednotlivců a rozvíjet schopnost plánovat (orientace v čase a práce s ním). Žáci s LMP jsou výrazněji orientováni na přítomnost – budoucnost je pro ně vzdálená. Ve vztahu k dalšímu vzdělávání je vhodné hledat společně s žáky takové obory, které pro něj osobně budou přínosem (ve vztahu k rodině, osobním cílům a hodnotám). Problémem někdy bývá obtížná motivace pro další vzdělávání a setrvání ve zvoleném oboru. Potřeba je také zohledňovat to, že žáci s LMP mívají nedostatky v osobní identifikaci a v prožívání svého já. Doporučená témata: podobnost a odlišnost lidí, zjednodušeně vnitřní svět a osobní rozvoj člověka.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi a kvalitu života |
1. uvede složky osobnosti, které ji charakterizují |
- posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních a společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek |
1. uvede příklady osobnostních vlastností, které se projevují při spolupráci a vlastní práci |
- rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání |
1. v modelových situacích určuje charakterové vlastnosti a popíše jejich projevy |
- popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru |
1. na příkladu popíše potřebu sebeovládání |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
V tomto tematickém celku nejsou pro tyto žáky formulovány očekávané výstupy.