5.5.2 Vzdělávací obor - Výchova k občanství - Člověk jako jedinec

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Člověk jako jedinec

žák

VO-9-2-01 objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života
VO-9-2-02 posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
VO-9-2-03 rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
VO-9-2-04 popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru

 

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

VO-9-2-01p chápe význam vzdělávání v kontextu s profesním uplatněním
VO-9-2-04p formuluje své nejbližší plány

 

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP

   Zde je stěžejní naučit žáky respektovat odlišnosti jednotlivců a rozvíjet schopnost plánovat (orientace v čase a práce s ním). Žáci s LMP jsou výrazněji orientováni na přítomnost – budoucnost je pro ně vzdálená. Ve vztahu k dalšímu vzdělávání je vhodné hledat společně s žáky takové obory, které pro něj osobně budou přínosem (ve vztahu k rodině, osobním cílům a hodnotám). Problémem někdy bývá obtížná motivace pro další vzdělávání a setrvání ve zvoleném oboru. Potřeba je také zohledňovat to, že žáci s LMP mívají nedostatky v osobní identifikaci a v prožívání svého já. Doporučená témata: podobnost a odlišnost lidí, zjednodušeně vnitřní svět a osobní rozvoj člověka.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi a kvalitu života

1. uvede složky osobnosti, které ji charakterizují
2. vysvětlí, jak se projevuje zdravé a nepřiměřené sebevědomí
3. popíše chování osob s různým temperamentem
4. objasní, jak se projevují vlohy a schopnosti
5. objasní, jak osobní vzory ovlivňují život jedince
6. sestaví svůj žebříček hodnot

 - posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních a společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek

1. uvede příklady osobnostních vlastností, které se projevují při spolupráci a vlastní práci
2. objasní vliv svých osobních vlastností na spolupráci a vlastní práci
3. rozpozná roli vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
4. vysvětlí, kdy je třeba mít pevnou vůli

 - rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání

1. v modelových situacích určuje charakterové vlastnosti a popíše jejich projevy
2. navrhne, jak může usměrňovat své chování a jednání

 - popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru

1. na příkladu popíše potřebu sebeovládání
2. objasní potřebu motivace pro rozvoj osobních předností
3. objasní, jak lze překonávat osobní nedostatky a rozvíjet zdravou sebedůvěru
4. popíše své životní cíle a plány

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

V tomto tematickém celku nejsou pro tyto žáky formulovány očekávané výstupy.

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5966x od 3 December 2015 do 13 August 2024