5.5.2 Vzdělávací obor - Výchova k občanství - Člověk, stát a hospodářství

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Člověk, stát a hospodářství

žák

VO-9-3-01 rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, včetně duševního vlastnictví, a způsoby jejich ochrany, uvede příklady
VO-9-3-02 sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti, dodržuje zásady hospodárnosti a vyhýbá se rizikům při hospodařená s penězi
VO-9-3-03 na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení
VO-9-3-04 vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí, vysvětlí význam úroku placeného a přijatého, uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít
VO-9-3-05 uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky a způsoby krytí deficitu
VO-9-3-06 na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu, objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny, na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH, popíše vliv inflace na hodnotu peněz
VO-9-3-07 rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané
VO-9-3-08 rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

VO-9-3-02p má základní informace o sociálních, právních a ekonomických otázkách rodinného života a rozlišuje postavení a role rodinných příslušníků
VO-9-3-02p sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, vyhýbá se rizikům při hospodaření s penězi
VO-9-3-03p na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, vysvětlí, k čemu slouží bankovní účet
VO-9-3-04p uvede příklady služeb, které banky nabízejí občanům
VO-9-3-07p uvědomuje si význam sociální péče o potřebné občany

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP

   Pro žáky s LMP je toto jeden z nejobtížnějších tematických celků. Žáci s LMP znají role jednotlivých osob v rámci rodiny, zvládnou s dopomocí náhled do hospodaření rodiny. Zde může jít mnohdy o velmi citlivé téma. Proto je potřeba toto téma žákům zprostředkovávat v bezpečných podmínkách. To například znamená nepracovat s citlivými osobními nebo rodinnými údaji, ale uplatňovat ve velké míře inscenační metody (hraní rolí, modelové situace, které je potřeba přizpůsobit autentickému prostředí žáků). Pro žáky s LMP je mnohdy obtížné poznat rizika hospodaření s penězi – jsou více důvěřiví, neumí odhadnout důsledky. Je proto potřeba žáky vést k osvojení strategií pro zodpovědné rozhodování, včetně vyhodnocování rizikových signálů. Ve výuce není možné propagovat konkrétní finanční produkty, služby a instituce (a to jak ze strany učitele, tak případně externích lektorů), podstatné je proto zaměřit se na porovnávání více nabídek produktů a služeb a zhodnocení jejich výhodnosti pro konkrétní situaci. Srovnávání a hodnocení jsou dovednosti, které jsou nezbytné pro informované rozhodnutí, a proto je jejich rozvoj klíčový. Ve výuce je vhodné zaměřit se na konkrétní činnosti s penězi - hospodaření, plánování, rozdělování na zbytné/nezbytné výdaje. Důležité je vycházet z konkrétních situací s citlivým přístupem ke zkušenostem žáků a jejich rodinnému zázemí. Doporučená témata: majetek, vlastnictví, peníze, hospodaření domácnosti, banky a jejich služby, sociální péče.

VO-9-3-02p – sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, vyhýbá se rizikům při hospodařená s penězi

   Pro žáky s LMP je těžké vyhodnocení rizik při hospodaření s penězi (je třeba to velmi konkretizovat). Při konkrétní specifikaci situace jsou schopni rizika pojmenovat a návodně najít řešení. Podle míry postižení žáci zvládnou zvážit nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření (vycházet z konkrétních situací žáků, jejich rodin).

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, včetně duševního vlastnictví, a způsoby jejich ochrany, uvede příklady

1. uvede různé druhy vlastnictví na konkrétních příkladech
2. diskutuje o různých možnostech ochrany vlastnictví

 - sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti, dodržuje zásady hospodárnosti a vyhýbá se rizikům při hospodaření s penězi

1. uvede příklady příjmů a výdajů domácnosti
2. objasní rozdíl mezi vyrovnaným, schodkovým a přebytkovým rozpočtem domácnosti
3. vysvětlí rozdíl mezi pravidelnými a jednorázovými příjmy a výdaji
4. rozliší zbytné a nezbytné výdaje domácnosti
5. vysvětlí zásady hospodárnosti na jednoduchém rozpočtu domácnosti

 - na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení

1. na příkladech objasní možnosti hotovostního a bezhotovostního placení 
2. vysvětlí, k čemu slouží bankovní účet
3. vysvětlí rozdíly v používání debetní a kreditní platební karty
4. diskutuje o výhodách a rizicích různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení

 - vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí, vysvětlí význam úroku placeného a přijatého, uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít

1. popíše funkce banky a uvede příklady jejich služeb
2. na příkladu vysvětlí rozdíl mezi úrokem placeným a přijatým
3. uvede příklady pojištění pro konkrétní rizikové situace

 - uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky a způsoby krytí deficitu

1. na příkladech objasní téma úspor, investic či spotřeby při nakládání s volnými finančními prostředky
2. na příkladech objasní, jak lze krýt deficit rozpočtu domácnosti v různých situacích opatřeními na straně příjmů či výdajů

 - na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu, objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny, na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH, popíše vliv inflace na hodnotu peněz

1. objasní princip nabídky a poptávky
2. na příkladu vysvětlí, jak nabídka a poptávka ovlivňuje cenu
3. na příkladu vysvětlí, jak se stanovuje cena na základě nákladů a z čeho se skládá
4. vysvětlí, co je inflace a jaký je její vliv na reálnou hodnotu peněz

 - rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směřuje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané

1. uvede příklady příjmů a výdajů státního rozpočtu
2. uvede příklady situací, ve kterých mohou občané žádat o dávky a příspěvky ze státního rozpočtu

 - rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti

1. uvede příklady výroby, obchodu a služeb 
2. na příkladu popíše, jak na sebe výroba, obchod a služby navazují

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

V tomto tematickém celku nejsou pro tyto žáky formulovány očekávané výstupy.

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5073x od 3 prosinec 2015 do 25 duben 2024