5.5.2 Vzdělávací obor - Výchova k občanství - Člověk, stát a hospodářství
Člověk, stát a hospodářství
žák
VO-9-3-01 rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, včetně duševního vlastnictví, a způsoby jejich ochrany, uvede příklady
VO-9-3-02 sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti, dodržuje zásady hospodárnosti a vyhýbá se rizikům při hospodařená s penězi
VO-9-3-03 na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení
VO-9-3-04 vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí, vysvětlí význam úroku placeného a přijatého, uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít
VO-9-3-05 uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky a způsoby krytí deficitu
VO-9-3-06 na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu, objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny, na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH, popíše vliv inflace na hodnotu peněz
VO-9-3-07 rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané
VO-9-3-08 rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
VO-9-3-02p má základní informace o sociálních, právních a ekonomických otázkách rodinného života a rozlišuje postavení a role rodinných příslušníků
VO-9-3-02p sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, vyhýbá se rizikům při hospodaření s penězi
VO-9-3-03p na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, vysvětlí, k čemu slouží bankovní účet
VO-9-3-04p uvede příklady služeb, které banky nabízejí občanům
VO-9-3-07p uvědomuje si význam sociální péče o potřebné občany
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-3-02p.pdf
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-3-03p.pdf
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-3-04p.pdf
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
Pro žáky s LMP je toto jeden z nejobtížnějších tematických celků. Žáci s LMP znají role jednotlivých osob v rámci rodiny, zvládnou s dopomocí náhled do hospodaření rodiny. Zde může jít mnohdy o velmi citlivé téma. Proto je potřeba toto téma žákům zprostředkovávat v bezpečných podmínkách. To například znamená nepracovat s citlivými osobními nebo rodinnými údaji, ale uplatňovat ve velké míře inscenační metody (hraní rolí, modelové situace, které je potřeba přizpůsobit autentickému prostředí žáků). Pro žáky s LMP je mnohdy obtížné poznat rizika hospodaření s penězi – jsou více důvěřiví, neumí odhadnout důsledky. Je proto potřeba žáky vést k osvojení strategií pro zodpovědné rozhodování, včetně vyhodnocování rizikových signálů. Ve výuce není možné propagovat konkrétní finanční produkty, služby a instituce (a to jak ze strany učitele, tak případně externích lektorů), podstatné je proto zaměřit se na porovnávání více nabídek produktů a služeb a zhodnocení jejich výhodnosti pro konkrétní situaci. Srovnávání a hodnocení jsou dovednosti, které jsou nezbytné pro informované rozhodnutí, a proto je jejich rozvoj klíčový. Ve výuce je vhodné zaměřit se na konkrétní činnosti s penězi - hospodaření, plánování, rozdělování na zbytné/nezbytné výdaje. Důležité je vycházet z konkrétních situací s citlivým přístupem ke zkušenostem žáků a jejich rodinnému zázemí. Doporučená témata: majetek, vlastnictví, peníze, hospodaření domácnosti, banky a jejich služby, sociální péče.
VO-9-3-02p – sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, vyhýbá se rizikům při hospodařená s penězi
Pro žáky s LMP je těžké vyhodnocení rizik při hospodaření s penězi (je třeba to velmi konkretizovat). Při konkrétní specifikaci situace jsou schopni rizika pojmenovat a návodně najít řešení. Podle míry postižení žáci zvládnou zvážit nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření (vycházet z konkrétních situací žáků, jejich rodin).
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, včetně duševního vlastnictví, a způsoby jejich ochrany, uvede příklady |
1. uvede různé druhy vlastnictví na konkrétních příkladech |
- sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti, dodržuje zásady hospodárnosti a vyhýbá se rizikům při hospodaření s penězi |
1. uvede příklady příjmů a výdajů domácnosti |
- na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení |
1. na příkladech objasní možnosti hotovostního a bezhotovostního placení |
- vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí, vysvětlí význam úroku placeného a přijatého, uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít |
1. popíše funkce banky a uvede příklady jejich služeb |
- uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky a způsoby krytí deficitu |
1. na příkladech objasní téma úspor, investic či spotřeby při nakládání s volnými finančními prostředky |
- na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu, objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny, na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH, popíše vliv inflace na hodnotu peněz |
1. objasní princip nabídky a poptávky |
- rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směřuje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané |
1. uvede příklady příjmů a výdajů státního rozpočtu |
- rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti |
1. uvede příklady výroby, obchodu a služeb |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
V tomto tematickém celku nejsou pro tyto žáky formulovány očekávané výstupy.