5.5.2 Vzdělávací obor - Výchova k občanství - Člověk, stát a právo

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Člověk, stát a právo

žák

VO-9-4-01 rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky
VO-9-4-02 rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu
VO-9-4-03 objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů
VO-9-4-04 vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů
VO-9-4-05 přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitele a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod, rozumí povinnostem občana při zajišťováni obrany státu
VO-9-4-06 objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství
VO-9-4-07 provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci
VO-9-4-08 dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování
VO-9-4-09 rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestných činů
VO-9-4-10 rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady
VO-9-4-11 diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

VO-9-4-02p má základní znalosti o podstatě a fungování demokratické společnosti
VO-9-4-02p chápe státoprávní uspořádání České republiky, zákonodárných orgánů a institucí státní správy
VO-9-4-02p uvede symboly našeho státu a zná způsoby jejich užívání
VO-9-4-04p zná základní práva a povinností občanů
VO-9-4-05p na příkladu vysvětlí, jak reklamovat výrobek nebo službu
VO-9-4-05p uvede příklady, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele
VO-9-4-06p má základní informace o sociálních, právních a ekonomických otázkách rodinného života a rozlišuje postavení a role rodinných příslušníků
VO-9-4-08p uvědomuje si rizika porušování právních ustanovení a důsledky protiprávního jednání
VO-9-4-09p vyřizuje své osobní záležitosti vč. běžné komunikace s úřady; v případě potřeby požádá vhodným způsobem o radu

VO-9-4-10p rozeznává nebezpečí ohrožení sociálně patologickými jevy
VO-9-4-10p v krizových situacích využívá služeb pomáhajících organizací

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP

   V této části je pro žáky s LMP nejobtížnější a zároveň nejdůležitější naučit se komunikovat s úřady a řešit běžné každodenní situace. Důležité je k žákům s LMP přistupovat individuálně a mít na zřeteli přístup rodiny žáka (některé rodiny řeší vše za žáka, ten se k řešení jakýchkoli situací nedostává, neumí je uchopit a následně zpracovat a vyřešit). Předpokladem je proto znalost nejen konkrétního žáka, ale také jeho rodiny a postavení žáka v ní. Doporučit lze zaměření na konkrétní situace a nácvik jejich popisu a řešení. Podstatné je orientovat se na rozeznávání nebezpečí a situací, kdy jsou porušována lidská a občanská práva (včetně práv spotřebitele) a kdy dochází k protiprávnímu jednání, včetně budování strategií, jak se v těchto situacích bránit. S žáky je potřeba věnovat se také tomu, kde hledat radu a pomoc, jaké služby nabízejí pomáhající organizace a jak jejich služby efektivně využívat. Doporučená témata: znaky a orgány státu, státní správa a samospráva, demokratická společnost a demokratické rozhodování, lidská práva, právo a protiprávní jednání, právní ochrana občanů, komunikace s úřady, pomáhající organizace a jejich služby.

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky

1. uvede příklad unitárního státu a federace, popíše a porovná jejich základní znaky
2. vlastními slovy vyjádří rozdíl mezi monarchií a republikou

 - rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu

1. vyjmenuje orgány zákonodárné moci ČR a popíše jejich činnost
2. vyjmenuje orgány výkonné moci ČR a popíše jejich činnost
3. vyjmenuje orgány soudní moci ČR a popíše jejich činnost
4. uvede příklady činnosti státní správy a samosprávy na úrovni obce
5. objasní rozdíl mezi hejtmanem, primátorem a starostou

 - objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů

1. uvede příklady základních principů demokratického řízení státu
2. diskutuje o výhodách a nevýhodách demokratického způsobu řízení státu
3. uvede příklady demokratického způsobu řízení státu v každodenním životě

 - vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů

1. vlastními slovy vyjádří význam voleb do zastupitelstev
2. vlastními slovy objasní, proč je důležité se účastnit voleb
3. uvede příklady činnosti místního zastupitelstva

 - přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitele a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod, rozumí povinnostem občana při zajišťování obrany státu

1. na příkladu objasní, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele
2. popíše postup při reklamaci výrobku nebo služby
3. uvede příklady základních lidských práv
4. diskutuje o ochraně základních práv a svobod
5. na příkladu uvede povinnosti občana při obraně státu

 - objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství

1. vysvětlí, proč je důležitá právní úprava společenských vztahů
2. popíše způsoby vzniku a zániku vlastnictví
3. popíše vznik a zánik pracovního poměru
4. pojmenuje podstatné náležitosti pracovní smlouvy
5. vlastními slovy objasní právní a společenskou roli instituce manželství

 - provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci

1. na příkladu objasní práva a povinnosti při osobní přepravě
2. na příkladu objasní práva a povinnosti při nákupu
3. na příkladu objasní práva a povinnosti při opravě či pronájmu věci
4. na příkladu objasní důsledky jednoduchých právních úkonů

 - dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování

1. uvede příklady právních ustanovení, která se na něj vztahují
2. uvede příklady jednání, která jsou porušením právních ustanovení
3. diskutuje o důsledcích porušování právních ustanovení

 - rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestných činů

1. vyjmenuje orgány právní ochrany občanů
2. na příkladu popíše činnost konkrétního orgánu právní ochrany občanů
3. uvede příklad spolupráce orgánů právní ochrany

 - rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady

1. vysvětlí, co je protiprávní jednání, co je přestupek a co je trestný čin
2. uvede příklady protiprávního jednání v podobě přestupků
3. uvede příklady protiprávního jednání v podobě trestných činů

 - diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání

1. uvede příklady korupčního jednání
2. diskutuje o příčinách, které vedou osoby ke korupčnímu jednání, a o důsledcích, které z tohoto jednání plynou pro všechny zúčastněné

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • být seznámen se základními právy a povinnostmi občanů
  • uvědomovat si rizika a důsledky protiprávního jednání
  • dokázat vyřizovat své osobní záležitosti, v případě potřeby požádat o radu
  • rozeznat nebezpečí ohrožení sociálně patologickými jevy
  • vědět o možnostech sociální péče o potřebné občany
  • využívat, v případě potřeby, služeb pomáhajících organizací
  • mít osvojeny nezbytné dovednosti potřebné k ochraně osob za mimořádných událostí
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5803x od 3 December 2015 do 13 August 2024