5.5.2 Vzdělávací obor - Výchova k občanství - Člověk, stát a právo
Člověk, stát a právo
žák
VO-9-4-01 rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky
VO-9-4-02 rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu
VO-9-4-03 objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů
VO-9-4-04 vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů
VO-9-4-05 přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitele a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod, rozumí povinnostem občana při zajišťováni obrany státu
VO-9-4-06 objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství
VO-9-4-07 provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci
VO-9-4-08 dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování
VO-9-4-09 rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestných činů
VO-9-4-10 rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady
VO-9-4-11 diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
VO-9-4-02p má základní znalosti o podstatě a fungování demokratické společnosti
VO-9-4-02p chápe státoprávní uspořádání České republiky, zákonodárných orgánů a institucí státní správy
VO-9-4-02p uvede symboly našeho státu a zná způsoby jejich užívání
VO-9-4-04p zná základní práva a povinností občanů
VO-9-4-05p na příkladu vysvětlí, jak reklamovat výrobek nebo službu
VO-9-4-05p uvede příklady, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele
VO-9-4-06p má základní informace o sociálních, právních a ekonomických otázkách rodinného života a rozlišuje postavení a role rodinných příslušníků
VO-9-4-08p uvědomuje si rizika porušování právních ustanovení a důsledky protiprávního jednání
VO-9-4-09p vyřizuje své osobní záležitosti vč. běžné komunikace s úřady; v případě potřeby požádá vhodným způsobem o radu
VO-9-4-10p rozeznává nebezpečí ohrožení sociálně patologickými jevy
VO-9-4-10p v krizových situacích využívá služeb pomáhajících organizací
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
V této části je pro žáky s LMP nejobtížnější a zároveň nejdůležitější naučit se komunikovat s úřady a řešit běžné každodenní situace. Důležité je k žákům s LMP přistupovat individuálně a mít na zřeteli přístup rodiny žáka (některé rodiny řeší vše za žáka, ten se k řešení jakýchkoli situací nedostává, neumí je uchopit a následně zpracovat a vyřešit). Předpokladem je proto znalost nejen konkrétního žáka, ale také jeho rodiny a postavení žáka v ní. Doporučit lze zaměření na konkrétní situace a nácvik jejich popisu a řešení. Podstatné je orientovat se na rozeznávání nebezpečí a situací, kdy jsou porušována lidská a občanská práva (včetně práv spotřebitele) a kdy dochází k protiprávnímu jednání, včetně budování strategií, jak se v těchto situacích bránit. S žáky je potřeba věnovat se také tomu, kde hledat radu a pomoc, jaké služby nabízejí pomáhající organizace a jak jejich služby efektivně využívat. Doporučená témata: znaky a orgány státu, státní správa a samospráva, demokratická společnost a demokratické rozhodování, lidská práva, právo a protiprávní jednání, právní ochrana občanů, komunikace s úřady, pomáhající organizace a jejich služby.
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-4-05p.pdf
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky |
1. uvede příklad unitárního státu a federace, popíše a porovná jejich základní znaky |
- rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu |
1. vyjmenuje orgány zákonodárné moci ČR a popíše jejich činnost |
- objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů |
1. uvede příklady základních principů demokratického řízení státu |
- vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů |
1. vlastními slovy vyjádří význam voleb do zastupitelstev |
- přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitele a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod, rozumí povinnostem občana při zajišťování obrany státu |
1. na příkladu objasní, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele |
- objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství |
1. vysvětlí, proč je důležitá právní úprava společenských vztahů |
- provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci |
1. na příkladu objasní práva a povinnosti při osobní přepravě |
- dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování |
1. uvede příklady právních ustanovení, která se na něj vztahují |
- rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestných činů |
1. vyjmenuje orgány právní ochrany občanů |
- rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady |
1. vysvětlí, co je protiprávní jednání, co je přestupek a co je trestný čin |
- diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání |
1. uvede příklady korupčního jednání |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- být seznámen se základními právy a povinnostmi občanů
- uvědomovat si rizika a důsledky protiprávního jednání
- dokázat vyřizovat své osobní záležitosti, v případě potřeby požádat o radu
- rozeznat nebezpečí ohrožení sociálně patologickými jevy
- vědět o možnostech sociální péče o potřebné občany
- využívat, v případě potřeby, služeb pomáhajících organizací
- mít osvojeny nezbytné dovednosti potřebné k ochraně osob za mimořádných událostí