5.5.2 Vzdělávací obor - Výchova k občanství - Mezinárodní vztahy, globální svět
Mezinárodní vztahy, globální svět
žák
VO-9-5-01 popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování
VO-9-5-02 uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy, včetně zajišťování obrany státu a účasti v zahraničních misích
VO-9-5-03 uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory
VO-9-5-04 uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva
VO-9-5-05 objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni – v obci, regionu
VO-9-5-06 uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání, objasní roli ozbrojených sil ČR při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
VO-9-5-01p ví o právech občanů ČR v rámci EU a způsobech jejich uplatňování
VO-9-5-01p, VO-9-5-02p uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má ČR vztah, a ví o výhodách spolupráce mezi státy
VO-9-5-06p uvede příklady mezinárodního terorismu
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
Pro žáky s LMP tento tematický okruh představuje velmi obtížnou, vzdálenou a nekonkrétní oblast, která je pro ně složitěji uchopitelná. Podstatné je proto témata konkretizovat a vztahovat k životu žáků. Názory a postoje žáků jsou silně utvářeny rodinou a nekritickým sledováním médií, vhodné je proto zaměřit se na konkrétní pozitiva a negativa globálního světa (např. nakupování, cestování). Doporučená témata: evropská integrace, mezinárodní spolupráce, globalizace.
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-5-01p 02p.pdf
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VO-9-5-06p.pdf
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování |
1. uvede příklady svobody pohybu osob, zboží, práce, kapitálu v EU |
- uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy, včetně zajišťování obrany státu a účasti v zahraničních misích |
1. uvede významné mezinárodní organizace, jichž je ČR členem |
- uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva |
1. popíše některé globální problémy |
- objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni – v obci, regionu |
1. popíše, jak se některé globální problémy projevují v jeho okolí |
- uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání, objasní roli ozbrojených sil ČR při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru |
1. uvede příklady mezinárodního terorismu |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- být seznámen s právy občanů ČR v rámci EU