5.7.1 Vzdělávací obor - Hudební výchova 2. období 1. stupně

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Hudební výchova 2. období 1. stupně

žák

HV-5-1-01 zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase v durových i mollových tóninách a při zpěvu využívá získané pěvecké dovednosti
HV-5-1-02 realizuje podle svých individuálních schopností a dovedností (zpěvem, hrou, tancem, doprovodnou hrou) jednoduchou melodii či píseň zapsanou pomocí not
HV-5-1-03 využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní
HV-5-1-04 rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby
HV-5-1-05 vytváří v rámci svých individuálních dispozic jednoduché předehry, mezihry a dohry a provádí elementární hudební improvizace
HV-5-1-06 rozpozná v proudu znějící hudby některé z užitých hudebních výrazových prostředků, upozorní na metrorytmické, tempové, dynamické i zřetelné harmonické změny
HV-5-1-07 ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků, na základě individuálních schopností a dovedností vytváří pohybové improvizace

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

HV-5-1-01p zpívá písně v přiměřeném rozsahu k individuálním schopnostem
HV-5-1-02p, HV-5-1-07p propojí vlastní pohyb s hudbou
HV-5-1-03p doprovodí spolužáky na rytmické hudební nástroje
HV-5-1-06p odliší tóny podle výšky, síly a barvy
        -           pozorně vnímá znějící hudbu různých skladeb
        -           správně hospodaří s dechem při interpretaci písní - frázování

Navigace

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy – 1. stupeň – 2. období

Indikátory

žák

žák

 - zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase v durových i mollových tóninách a při zpěvu využívá získané pěvecké dovednosti

1. zazpívá při sólovém i společném zpěvu vybranou lidovou píseň
2. dodržuje zásady hlasové hygieny a využije získané pěvecké dovednosti (nasazení tónu, dechová opora, odpovídající dynamika)
3. se orientuje v notovém/grafickém záznamu písně

 - realizuje podle svých individuálních schopností a dovedností (zpěvem, hrou, tancem, doprovodnou hrou) jednoduchou melodii či píseň zapsanou v notách

1. píseň či melodii zahraje, zazpívá či ji pohybově ztvární
2. zahraje jednoduchý doprovod (rytmické ostinato, prodlevu, tóny harmonických funkcí)

 - využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché, popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní

1. rozpozná na základě poslechu i zobrazení jednotlivých nástrojů základní skupiny hudebních nástrojů (bicí, strunné, dechové)
2. vybere z nabídky hudebních nástrojů nástroje vhodné pro doprovod určené písně
3. zahraje úryvek zvolené písně či skladby
4. využije grafický/notový záznam k interpretaci/reprodukci

 - rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby

1. rozpozná a popíše základní znaky malé písňové formy, ronda, variace
2. určí hudební formu vybrané ukázky

 - vytváří v rámci svých individuálních dispozic jednoduché předehry, mezihry a dohry a provádí elementární hudební improvizace

1. vytvoří na základě rytmického půdorysu či tónového materiálu písně jednoduchou předehru, mezihru či dohru (zopakováním části melodie písně, rytmickou figurou vycházející z písně apod.)
2. vytvoří k zahranému či zpívanému předvětí rytmické nebo melodické závětí
3. zrytmizuje či zmelodizuje jednoduché říkadlo

 - rozpozná v proudu znějící hudby některé z užitých hudebních výrazových prostředků, upozorní na metrorytmické, tempové, dynamické i zřetelné harmonické změny

1. vybere ze znějících hudebních ukázek skladby s dominujícím hudebním vyjadřovacím prostředkem (rytmus, melodie, barva)
2. poukáže ve znějící ukázce na místo, v němž dojde k výrazné změně tempa, rytmu, dynamiky

 - ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků, na základě individuálních schopností a dovedností vytváří pohybové improvizace

1. reaguje na znějící hudbu odpovídajícím pohybem
2. předvede ukázku tanečních kroků u známých tanečních písní (mazurka, polka)
3. předvede pohyb (pochodový krok, poskok, přeměnný krok, přísunný krok) na základě rytmického schématu písně

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • zpívat písně přiměřené jeho hlasovému rozsahu a individuálním schopnostem
  • rozlišit hudební a nehudební zvuk, mluvený a zpívaný hlas, rozeznat tóny: krátké – dlouhé, vyšší – nižší
  • správně, hospodárně a pravidelně dýchat a snažit se o co nejlepší vyslovování při zpěvu i při rytmizaci říkadel
  • soustředit se na poslech jednoduchých skladeb
  • poznat vybrané rytmické hudební nástroje a užívat je při hudebních aktivitách
  • propojit vlastní pohyb s hudbou, zvládnout jednoduché taneční hry
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4375x od 3 prosinec 2015 do 23 duben 2024