5.7.1 Vzdělávací obor - Hudební výchova 1. období 1. stupně
Hudební výchova 1. období 1. stupně
žák
HV-3-1-01 zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase
HV-3-1-02 rytmizuje a melodizuje jednoduché texty, improvizuje v rámci nejjednodušších hudebních forem
HV-3-1-03 využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře
HV-3-1-04 reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo, dynamiku, směr melodie
HV-3-1-05 rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby
HV-3-1-06 rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje, odliší hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
HV-3-1-01p zpívá jednoduché písně v rozsahu kvinty
HV-3-1-02p správně a hospodárně dýchá a zřetelně vyslovuje při rytmizaci říkadel i při zpěvu
HV-3-1-04p reaguje pohybem na tempové a rytmické změny
HV-3-1-05p rozliší sílu zvuku
- pozorně vnímá jednoduché skladby
Indikátory očekávaných výstupů
Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Umění a kultura «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
HV-3-1-01p zpívá jednoduché písně v rozsahu kvinty
Žák zazpívá při sólovém nebo společném zpěvu vybranou píseň, a to buď bez doprovodu, nebo s doprovodem hudebního nástroje. Důležité je, aby se žák nebál zpívat a vystupovat před ostatními; je třeba zohlednit to, zda žák raději zpívá sám, ve skupině či sboru a také zohlednit jeho zájem a chuť o vlastní instrumentální doprovod či o doprovod ostatních. Také je zapotřebí vytvořit žákovi prostor proto, aby si mohl třeba i opakovaně zazpívat píseň, kterou má v oblibě.
HV-3-1-02p správně a hospodárně dýchá a zřetelně vyslovuje při rytmizaci říkadel i při zpěvu
Žák využívá svých psychosomatických dovedností – práce s dechem, správné tvoření hlasu, držení těla, verbální komunikace apod. Důležitá je zřetelná artikulace při vyslovování říkadel i při zpěvu – pokud není žák omezen logopedickou vadou výslovnosti. Při dosahování tohoto výstupu je vhodné propojovat hudební a dramatickou výchovu.
HV-3-1-04p reaguje pohybem na tempové a rytmické změny
Žák podle svých schopností a dovedností reaguje na hudbu pomocí pohybu, gest, tance. Pohybem (například pleskáním, dupáním, pohyby celých paží) vyjádří jednoduché rytmické modely, rozpozná tempo-rytmickou změnu a reaguje na ni. Tento výstup dává širokou škálu možností, a to od zcela jednoduché reakce na znějící hudbu, až po vlastní pohybovou improvizaci. Při dosahování tohoto výstupu je zejména u těchto žáků vhodné propojovat hudební výchovu s taneční a pohybovou výchovou – nikoliv se jen soustředit na hudebně pohybové činnosti.
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- zpívat jednoduché melodie či písně přiměřené jeho hlasovému rozsahu a individuálním schopnostem
- užívat při hudebních aktivitách různé hudební nástroje přiměřeně svým schopnostem a dovednostem
- vnímat, rozlišovat a napodobovat různé nehudební i hudební zvuky
- soustředit se na poslech jednoduché krátké známé písně či skladby
- naučit se správně hospodařit s dechem a snažit se srozumitelně vyslovovat
- reagovat pohybem na hudbu