5.7.1 Vzdělávací obor - Hudební výchova - doporučení

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                                               
Doporučení, inspirace a náměty
                                                                                                                                                                                               

Charakteristika vzdělávání žáků s LMP

   Ve výuce hudební výchovy je nutné respektovat individualitu každého žáka. Každý člověk má předpoklady se hudebně rozvíjet, proto je velmi důležité, aby se všem žákům v průběhu vzdělávání dostávalo takových podnětů, které budou rozvíjet jejich individuální hudební schopnosti a dovednosti. Význam hudební výchovy spočívá zejména v tom, že působí na citovou sféru osobnosti žáka a podporuje jeho rozvoj v sociální a kulturní oblasti.
   Při hledání vhodných hudebních činností je důležité, aby každý žák mohl co v nejvyšší možné míře uplatnit svůj individuální hlasový potenciál i své individuální instrumentální dovednosti. Zde je třeba reagovat na určité zvláštnosti, se kterými je třeba u žáků s LMP při výuce hudební výchovy počítat. Je zapotřebí zohledňovat případné obtíže způsobené např. poruchami kognitivních procesů, poruchami koncentrace pozornosti, citovou vzrušivostí a labilitou nálad, impulzivností a hyperaktivitou a omezenými řečovými schopnostmi. Obtíže se také vyskytují v rozvoji fonematického sluchu, tj. v nedostatečném rozlišování jednotlivých slyšených hlásek – žák hlásky slyší, ale nerozlišuje je, nebo je rozlišuje nedostatečně. Dále se mohou vyskytovat obtíže při artikulaci, schopnosti porozumění mluvenému slovu a malá slovní zásoba. To vše má pak dopady nejen na zapojení žáka do hudebních činností, ale i na jeho rozhodování a hodnocení výstupů vlastních i druhých.
   Také je třeba počítat s tím, že žák s LMP je schopen udržet záměrnou pozornost mnohem kratší dobu, jeho pozornost je často bezděčná a zaměřuje se zejména na silné zvukové podněty.
S poruchami kognitivních procesů souvisí i obtížné užívaní pojmů, což může ztěžovat výběr i průběh jednotlivých hudebních činností a následnou reflexi vlastního hudebního „výkonu“.

Komentáře k organizaci výuky žáků s LMP

   Pro výuku hudební výchovy je důležitá motivace žáků s LMP, která navozuje ve třídě tvůrčí a hudebně zvídavou atmosféru, individuální přístup ze strany učitelů a vytváření situací pro spontánní zapojení všech žáků do hudebních činností. Při hudební výchově je vhodné pracovat s aktuálním naladěním jednotlivců i náladou celé skupiny. Důležité jsou podněty k uplatnění vlastních zkušeností a dovedností, fantazie a představivosti i podněty k hledání a objevování nových vokálních, instrumentálních i hudebně pohybových vyjádření.
   Obsah hodin hudební výchovy by měl být pestrý, s častým střídáním aktivit. Propracovaná příprava na výuku by měla také zahrnovat několik možných variant průběhu vyučovací hodiny i její obsahovou modifikaci. Někdy je totiž předem těžké odhadnout to, co žáky zaujme a kam je připravený cíl a obsah vyučovací hodiny „zavede“. Samozřejmostí by měla být vlastní hudební produkce žáků vokální i instrumentální – například hra na Orffovy nástroje, hra na tělo apod.
   Vhodné je zařazovat do vyučovacích hodin různé činnosti z dramatické výchovy, taneční a pohybové výchovy, ale i relaxační a paměťová cvičení, cvičení na „trénování“ výslovnosti jednotlivých slov i slovních spojení. Nedílnou součástí výuky by měly být i návštěvy koncertů.

Komentáře k práci učitele se vzdělávacím obsahem 

   Výstupy pro hudební výchovu jsou komplexní, propojují se v nich činnosti vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové. Podtrhují činnostní princip předmětu – znalosti jsou získávány především z praktických činností, které následně tyto znalosti upevňují. Pojetí vzdělávacího obsahu hudební výchovy je „otevřené“ různým přístupům a metodám – to se týká rovněž výběru písňového repertoáru, poslechových skladeb, úprav pro instrumentální činnosti apod. Očekávané výstupy umožňují v maximální možné míře zohlednit individuální dispozice žáků s LMP.

Navigace

«  O průvodci a úpravách (úvod) «

  Úpravy ŠVP

  Plány (IVP, PLPP)

 

  Obsah RVP ZV 

‹    Umění a kultura

Odkaz na očekávané výstupy

Očekávané výstupy se zobrazí po kliknutí na tematický celek.

5.7.1 Hudební výchova  

1. stupeň
HUDEBNÍ VÝCHOVA 1. období
HUDEBNÍ VÝCHOVA 2. období

  2. stupeň
HUDEBNÍ VÝCHOVA

Odpovědi na často kladené dotazy

Pohled byl zobrazen 1609x od 22 únor 2016 do 25 duben 2024