5.7.2 Vzdělávací obor - Výtvarná výchova 1. období 1. stupně
Výtvarná výchova 1. období 1. stupně
žák
VV-3-1-01 rozpoznává a pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je a třídí na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ
VV-3-1-02 v tvorbě projevuje své vlastní životní zkušenosti; uplatňuje při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace
VV-3-1-03 vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky
VV-3-1-04 interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
VV-3-1-05 na základě vlastní zkušenosti nalézá a do komunikace zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral či upravil
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
VV-3-1-01–05p zvládá základní dovednosti pro vlastní tvorbu
VV-3-1-01p rozpoznává, pojmenovává a porovnává linie, barvy, tvary, objekty ve výsledcích tvorby vlastní, tvorby ostatních i na příkladech z běžného života (s dopomocí učitele)
VV-3-1-02p, VV-3-1-04p uplatňuje vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii při tvůrčích činnostech, je schopen výsledky své činnosti sdělit svým spolužákům
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Umění a kultura «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
VV-3-1-01–05 zvládá základní dovednosti pro vlastní tvorbu
Žák s LMP využívá základní postupy malby (různé i typy barev – tempery, vodové barvy, plakátové barvy apod.) – využívá k tomu další pomůcky – paletu, různé druhy štětců; ke kresbě používá různý materiál – tužky, pastelky, dřívko, pero a tuš, rudku, uhel; pracuje ale i s linií v prostoru, využívá různé předměty, plastické materiály, ICT technologie apod.
využívá suchý pastel, voskovky.
VV-3-1-01p rozpoznává, pojmenovává a porovnává linie, barvy, tvary, objekty ve výsledcích tvorby vlastní, tvorby ostatních i na příkladech z běžného života (s dopomocí učitele)
Žák s LMP na své práci, práci ostatních, knižní ilustraci, pohlednici, pozvánce, obalu, vlastní hračce, předmětu každodenní potřeby, ale i uměleckém díle (reprodukci i originálu) rozpozná a pojmenuje linie (ukáže například dvě linie rozdílné délky a tloušťky); barvy (najde a namíchá různé odstíny barev - rozliší studené a teplé barvy; barvy podobných odstínů i výrazně kontrastní), tvary (oblý, trojúhelníkový, špičatý) objekty (např. ten, který je hladký a kulatý a ten, který je hranatý s „hrbolatým“ povrchem).
VV-3-1-02p, VV-3-1-04p uplatňuje vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii při tvůrčích činnostech, je schopen výsledky své činnosti sdělit svým spolužákům
Žák s LMP při vlastní tvůrčí práci vychází ze svého pozorování (např. určitých předmětů – jejich tvarů, barev, velikostí, umístění v prostoru – předmět, který je vpředu, a který vzadu); fantazijních představ (např. představy zvířat či bytostí); prožitků (záznam z poslechu hudby; vzpomínka na slavnostní hostinu apod.). K tomu všemu s dopomocí učitele využívá různé prostředky (k vyjádření plošnému i prostorovému) a kombinuje je.
Jednoduše slovně sdělí, co vytvořil a proč. Například sdělí, že použil určité barvy, nebo proč námět zpracoval z trhaných částí různých papírů a umístil je do prostoru (třeba do kouta místnosti na zem, či je naopak zavěsil na okno). Pokud se žák sám nechce vyjádřit k tomu, co udělal, tak může být naopak vyzván k tomu, aby něco řekl o práci druhého, nebo aby se na něco zeptal.
Indikátory očekávaných výstupů
Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- zvládnout nejzákladnější dovednosti pro vlastní tvorbu
- rozpoznávat, pojmenovat a porovnat s dopomocí učitele barvy, tvary, objekty na příkladech z běžného života a ve výsledcích vlastní tvorby i tvorby ostatních
- uplatňovat vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii při tvůrčích činnostech