5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Místo, kde žijeme 1. období

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Místo, kde žijeme 1. období

žák

ČJS-3-1-01 vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
ČJS-3-1-02 začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)
ČJS-3-1-03 rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJS-3-1-01p orientuje se v okolí svého bydliště a v okolí školy
ČJS-3-1-01p popíše a zvládne cestu do školy
ČJS-3-1-03p zná nejvýznamnější místa v okolí

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Indikátory očekávaných výstupů

Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   V tematickém okruhu „Místo, kde žijeme“ žáci s LMP poznávají nejprve nejbližší okolí svého bydliště a školy. Základním požadavkem je schopnost orientovat se v nejbližším okolí, případně v rozlehlejších regionech.
Žák se orientuje v prostoru, pokud:

  • je schopen rozlišovat nejjednodušší určení směrů od jeho stanoviště (vlevo, vpravo, vpředu, vzadu, nahoře, dole), chápat základní topologické vztahy, které rozlišujeme pomocí výrazů (např. mezi, v sousedství, naproti), orientovat se v terénu pomocí základních orientačních bodů, linií a ploch, nakreslit jednoduchou trasu (např. ze školy domů), tuto trasu popsat a dokázat vyjmenovat orientační prvky na ní, a to i když jdeme v opačném směru; 
  • chápe základní odlišnosti plánů a map, dokáže nakreslit a číst jednoduchý plánek (např. okolí školy) a jednoduché mapy (např. vlastivědné);
  • rozlišuje hlavní a vedlejší světové strany, dokáže je jednoduchými způsoby určit v terénu i na mapě, dokáže určovat pomocí světových stran směry (např. z místa stanoviště k různým objektům). 

  Tento soubor znalostí a dovedností je budován v oblasti Člověk a jeho svět v celém primárním stupni školy. Poznávání prostoru se postupně rozšiřuje od místa bydliště a školy k vyšším celkům (kraj, stát, světadíl), tempo tohoto poznávání závisí na individuálních možnostech žáka.
   Jestliže žák s LMP pochopí dobře základní prostorová schémata, je schopen do této základní struktury umisťovat další objekty a k nim vážící se informace (např. o charakteru krajiny, jejích zvláštnostech a působení člověka na krajinu).
   Důležitým aspektem učiva je také pochopení pojmů domov, vlast, cizina, státní symboly, vytváření kladného neformálního vztahu k domovu a České republice a vytvoření schopnosti rozeznávání státních symbolů a prokazování jim náležité úcty.

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • znát název své obce a adresu bydliště
  • zvládnout orientaci v okolí svého bydliště, v budově školy a jejím okolí
  • poznat a pojmenovat předměty ze svého nejbližšího okolí ( domov, třída, škola)
  • ovládat základní pravidla bezpečnosti při cestě do školy
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 8644x od 9 prosinec 2015 do 25 duben 2024