5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Místo, kde žijeme 2. období

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Místo, kde žijeme 2. období

žák

ČJS-5-1-01 určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
ČJS-5-1-02 určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
ČJS-5-1-03 rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí
ČJS-5-1-04 vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
ČJS-5-1-05 zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
ČJS-5-1-06 rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJS-5-1-01p, ČJS-5-1-02p orientuje se na mapě České republiky, určí světové strany
ČJS-5-1-02p řídí se zásadami bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
ČJS-5-1-03p má základní znalosti o České republice a její zeměpisné poloze v Evropě
ČJS-5-1-04p zná region, ve kterém bydlí, jeho pamětihodnosti, zvláštnosti a zajímavosti
ČJS-5-1-05p sdělí poznatky a zážitky z vlastních cest
ČJS-5-1-06p pozná státní symboly České republiky

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   V tematickém okruhu „Místo, kde žijeme“ žáci s LMP poznávají nejprve nejbližší okolí svého bydliště a školy. Základním požadavkem je schopnost orientovat se v nejbližším okolí, .případně v rozlehlejších regionech.
Žák se orientuje v prostoru, pokud:

  • je schopen rozlišovat nejjednodušší určení směrů od jeho stanoviště (vlevo, vpravo, vpředu, vzadu, nahoře, dole), chápat základní topologické vztahy, které rozlišujeme pomocí výrazů (např. mezi, v sousedství, naproti), orientovat se v terénu pomocí základních orientačních bodů, linií a ploch, nakreslit jednoduchou trasu (např. ze školy domů), tuto trasu popsat a dokázat vyjmenovat orientační prvky na ní, a to i když jdeme v opačném směru; 
  • chápe základní odlišnosti plánů a map, dokáže nakreslit a číst jednoduchý plánek (např. okolí školy) a jednoduché mapy (např. vlastivědné);
  • rozlišuje hlavní a vedlejší světové strany, dokáže je jednoduchými způsoby určit v terénu i na mapě, dokáže určovat pomocí světových stran směry (např. z místa stanoviště k různým objektům). 

   Tento soubor znalostí a dovedností je budován v oblasti Člověk a jeho svět v celém primárním stupni školy. Poznávání prostoru se postupně rozšiřuje od místa bydliště a školy k vyšším celkům (kraj, stát, světadíl), tempo tohoto poznávání závisí na individuálních možnostech žáka.
   Jestliže žák s LMP pochopí dobře základní prostorová schémata, je schopen do této základní struktury umisťovat další objekty a k nim vážící se informace (např. o charakteru krajiny, jejích zvláštnostech a působení člověka na krajinu).
   Důležitým aspektem učiva je také pochopení pojmů domov, vlast, cizina, státní symboly, vytváření kladného neformálního vztahu k domovu a České republice a vytvoření schopnosti rozeznávání státních symbolů a prokazování jim náležité úcty.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu

1. vyhledá v různých typech map a plánů místo svého bydliště nebo svého aktuálního pobytu
2. určí pomocí světových stran polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem k určenému bodu
3. zakreslí do mapy nebo plánu místo svého bydliště nebo pobytu
4. porovná krajinu svého bydliště s jiným typem krajiny

- určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě

1. určí světové strany podle přírodních jevů
2. za pomoci kompasu zorientuje mapu a určí světové strany
3. vyhledá na mapě cíl cesty popisované v textu pomocí světových stran a značek na mapě
4. vybere z nabídky tvrzení zásady bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
5. v modelové situaci prokáže schopnost bezpečného pohybu a pobytu v přírodě

- rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí

1. vybere nejvhodnější zobrazení a typ mapy pro získání informací (plán, vlastivědná mapa, mapa kulturních památek, turistická mapa apod.)
2. z mapy vyčte a vypíše údaje o osídlení a přírodních podmínkách, v legendě mapy vyhledá potřebnou informaci
3. podle popisu vyhledá na mapě přírodní nebo člověkem vytvořený geografický objekt
4. podle mapy interpretuje údaje o přírodních podmínkách a osídlení
5. uvede rozdíly mezi informacemi, které poskytuje plán a mapa

- vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického

1. se zorientuje v mapě mikroregionu, vyhledává v ní významné prvky
2. s využitím různých zdrojů uvede příklady přírodních a kulturně cenných míst ve svém okolí
3. navrhne výlet do významných míst mikroregionu (zajímavé kulturní, přírodní zastávky apod.) a zdůvodní, proč je vybral
4. z nabídky vybere informace charakterizující danou oblast
5. porovná informace o osídlení (hospodářství, přírodních zvláštnostech apod.) daného regionu s jiným regionem

- zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích

1. popíše uskutečněnou cestu (polohu místa, přírodu, zajímavosti apod.)
2. vystihne charakteristické znaky způsobu života v naší vlasti a v jiných zemích
3. porovná způsob života i přírodu naší a vybrané zahraniční země

- rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam

1. uvede příklad/y orgánů státní moci a jejich zástupců
2. z nabídky vybere a přiřadí odpovídající činnost k orgánu státní moci
3. uvede symboly naší státnosti a pojmenuje je
4. uvede místa a situace, kde státní symboly používáme

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • popsat cestu do školy podle otázek
  • znát nejbližší důležitá místa v okolí školy a bydliště
  • sdělit poznatky a zážitky z výletů a vlastních cest
  • dodržovat zásady bezpečnosti při hrách
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 7286x od 9 prosinec 2015 do 28 březen 2024