5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Místo, kde žijeme 2. období
Místo, kde žijeme 2. období
žák
ČJS-5-1-01 určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
ČJS-5-1-02 určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
ČJS-5-1-03 rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí
ČJS-5-1-04 vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
ČJS-5-1-05 zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
ČJS-5-1-06 rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJS-5-1-01p, ČJS-5-1-02p orientuje se na mapě České republiky, určí světové strany
ČJS-5-1-02p řídí se zásadami bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
ČJS-5-1-03p má základní znalosti o České republice a její zeměpisné poloze v Evropě
ČJS-5-1-04p zná region, ve kterém bydlí, jeho pamětihodnosti, zvláštnosti a zajímavosti
ČJS-5-1-05p sdělí poznatky a zážitky z vlastních cest
ČJS-5-1-06p pozná státní symboly České republiky
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
V tematickém okruhu „Místo, kde žijeme“ žáci s LMP poznávají nejprve nejbližší okolí svého bydliště a školy. Základním požadavkem je schopnost orientovat se v nejbližším okolí, .případně v rozlehlejších regionech.
Žák se orientuje v prostoru, pokud:
- je schopen rozlišovat nejjednodušší určení směrů od jeho stanoviště (vlevo, vpravo, vpředu, vzadu, nahoře, dole), chápat základní topologické vztahy, které rozlišujeme pomocí výrazů (např. mezi, v sousedství, naproti), orientovat se v terénu pomocí základních orientačních bodů, linií a ploch, nakreslit jednoduchou trasu (např. ze školy domů), tuto trasu popsat a dokázat vyjmenovat orientační prvky na ní, a to i když jdeme v opačném směru;
- chápe základní odlišnosti plánů a map, dokáže nakreslit a číst jednoduchý plánek (např. okolí školy) a jednoduché mapy (např. vlastivědné);
- rozlišuje hlavní a vedlejší světové strany, dokáže je jednoduchými způsoby určit v terénu i na mapě, dokáže určovat pomocí světových stran směry (např. z místa stanoviště k různým objektům).
Tento soubor znalostí a dovedností je budován v oblasti Člověk a jeho svět v celém primárním stupni školy. Poznávání prostoru se postupně rozšiřuje od místa bydliště a školy k vyšším celkům (kraj, stát, světadíl), tempo tohoto poznávání závisí na individuálních možnostech žáka.
Jestliže žák s LMP pochopí dobře základní prostorová schémata, je schopen do této základní struktury umisťovat další objekty a k nim vážící se informace (např. o charakteru krajiny, jejích zvláštnostech a působení člověka na krajinu).
Důležitým aspektem učiva je také pochopení pojmů domov, vlast, cizina, státní symboly, vytváření kladného neformálního vztahu k domovu a České republice a vytvoření schopnosti rozeznávání státních symbolů a prokazování jim náležité úcty.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu |
1. vyhledá v různých typech map a plánů místo svého bydliště nebo svého aktuálního pobytu |
- určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě |
1. určí světové strany podle přírodních jevů |
- rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí |
1. vybere nejvhodnější zobrazení a typ mapy pro získání informací (plán, vlastivědná mapa, mapa kulturních památek, turistická mapa apod.) |
- vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického |
1. se zorientuje v mapě mikroregionu, vyhledává v ní významné prvky |
- zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích |
1. popíše uskutečněnou cestu (polohu místa, přírodu, zajímavosti apod.) |
- rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam |
1. uvede příklad/y orgánů státní moci a jejich zástupců |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- popsat cestu do školy podle otázek
- znát nejbližší důležitá místa v okolí školy a bydliště
- sdělit poznatky a zážitky z výletů a vlastních cest
- dodržovat zásady bezpečnosti při hrách