5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Lidé kolem nás 1. období
Lidé kolem nás 1. období
žák
ČJS-3-2-01 rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi, projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům
ČJS-3-2-02 odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJS-3-2-01p zná role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi, rozlišuje blízké příbuzenské vztahy
ČJS-3-2-01p má osvojené základy společenského chování
ČJS-3-2-01p při setkání s neznámými lidmi se chová adekvátně
ČJS-3-2-01p projevuje toleranci k odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům
ČJS-3-2-02p pojmenuje nejběžnější povolání a pracovní činnosti
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Tento tematický okruh vede žáka s LMP k základní orientaci ve společnosti, v různých sociálních skupinách i v různých oblastech života lidí. Základní sociální skupinou, ve které žák vyrůstá, je rodina. Žák poznává vztahy mezi rodinnými příslušníky, základní normy vzájemného chování mezi lidmi.
Okruh společnosti (sociálních skupin), se kterým žák s LMP postupně přichází do styku, se rozšiřuje o vrstevníky, spolužáky. Je potřebné, aby žák prakticky uplatňoval pravidla slušného chování, správné komunikace. Neustálé cyklické opakování tohoto učiva, jeho rozšiřování a nácvik adekvátního chování v různých situacích, je základním úkolem tohoto tematického okruhu.
Pro žáky s LMP je důležité podrobnější vysvětlování chování, které vede k lepší osobní bezpečnosti (např. v krizových situacích, v nebezpečném prostředí, v situacích hromadného ohrožení, při setkání s cizími lidmi, apod.), protože tito žáci se v napjatých situacích pomaleji orientují, někdy mají sklon k neadekvátnímu a chaotickému nebo nelogickému chování, snadněji podlehnou výzvám anebo neadekvátním pokynům od cizích osob apod.
Indikátory očekávaných výstupů
Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- znát rodinné příslušníky, rozlišovat jejich stáří (starý, mladý, starší, mladší) a blízké příbuzenské vztahy
- znát jména spolužáků a svých učitelů
- mít osvojené základy společenského chování – umět pozdravit, poprosit, poděkovat
- poznávat a pojmenovat různé lidské činnosti
- vědět, jak se chovat při setkání s neznámými lidmi