5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Lidé kolem nás 2. období

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Lidé kolem nás 2. období

žák

ČJS-5-2-01 vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
ČJS-5-2-02 rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory, připustí svůj omyl a dohodne se na společném postupu řešení
ČJS-5-2-03 rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy
ČJS-5-2-04 orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze, na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů, vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy
ČJS-5-2-05 poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města)

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJS-5-2-01p, ČJS-5-2-02p dodržuje pravidla pro soužití ve škole, v rodině, v obci (městě)
ČJS-5-2-03p rozpozná nevhodné jednání a chování vrstevníků a dospělých
ČJS-5-2-03p zná základní práva dítěte, práva a povinnosti žáka školy
ČJS-5-2-04p používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu jednoduchého nákupu a vrácené peníze
ČJS-5-2-04p porovná svá přání a potřeby se svými finančními možnostmi, uvede příklady rizik půjčování peněz
ČJS-5-2-04p sestaví jednoduchý osobní/rodinný rozpočet, uvede příklady základních příjmů a výdajů

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Tento tematický okruh vede žáka s LMP k základní orientaci ve společnosti, v různých sociálních skupinách i v různých oblastech života lidí. Základní sociální skupinou, ve které žák vyrůstá, je rodina. Žák poznává vztahy mezi rodinnými příslušníky, základní normy vzájemného chování mezi lidmi.
   Okruh společnosti (sociálních skupin), se kterým žák s LMP postupně přichází do styku, se rozšiřuje o vrstevníky, spolužáky. Je potřebné, aby žák prakticky uplatňoval pravidla slušného chování, správné komunikace. Neustálé cyklické opakování tohoto učiva, jeho rozšiřování a nácvik adekvátního chování v různých situacích, je základním úkolem tohoto tematického okruhu.
   Pro žáky s LMP je důležité podrobnější vysvětlování chování, které vede k lepší osobní bezpečnosti (např. v krizových situacích, v nebezpečném prostředí, v situacích hromadného ohrožení, při setkání s cizími lidmi, apod.), protože tito žáci se v napjatých situacích pomaleji orientují, někdy mají sklon k neadekvátnímu a chaotickému nebo nelogickému chování, snadněji podlehnou výzvám anebo neadekvátním pokynům od cizích osob apod.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)

1. na modelových situacích charakterizuje vztahy mezi lidmi a porovnává rozdíly mezi vztahy osobními, pracovními a právními (např. ve škole, na poště, v obchodě)
2. uvede příklady pravidel, kterými se lidé v osobních, pracovních a právních vztazích řídí
3. rozliší a pojmenuje blízké i vzdálenější příbuzenské vztahy v rodině a objasní vzájemné rodinné vazby
4. vyvodí pravidla soužití ve skupině, zhodnotí jejich dodržování, s pomocí provede sebereflexi a navrhne možnosti zlepšení vztahů

- rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory, připustí svůj omyl a dohodne se na společném postupu řešení

1. rozliší rozdíly v povaze, povolání, vzdělání, zájmech a hodnotových žebříčcích lidí
2. popíše, jaké mohou mít vliv vlastnosti člověka na práci ve skupině (třídě, rodině)
3. připraví argumenty k prezentaci svého názoru
4. vyslechne odlišný názor

- rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy

1. uvede příklady správného a nesprávného řešení situace či jednání lidí
2. v modelové situaci prakticky předvede odlišné způsoby chování a jednání v různých situacích; své chování a jednání vysvětlí
3. vysvětlí některá základní práva dětí a uvede příklady jejich porušování, rozliší svá práva a povinnosti a práva a povinnosti osob ve svém okolí
4. vysvětlí, jak a kde je možné požádat o pomoc při pocitu ohrožení
5. objasní principy protiprávního jednání (přestupek, trestný čin)

- orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze, na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů, vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy

1. uvede příklady vlastnictví soukromého, veřejného, osobního, společného
2. uvede předměty či majetek, které jsou důležité pro danou životní situaci, a odhadne jejich cenu
3. uvede možnosti placení v obchodě, objasní výhody a nevýhody bezhotovostních a hotovostních plateb
4. spočítá, kolik peněz má být vráceno při hotovostním placení
5. uvede příklady příjmů a výdajů domácnosti
6. objasní, jak řešit situaci, kdy jsou příjmy větší než výdaje a kdy jsou příjmy menší než výdaje
7. sestaví jednoduchý osobní rozpočet a rozhodne, na kterých položkách je možné ušetřit a jak
8. na příkladech objasní rizika půjčování peněz

- poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města)

1. pojmenuje pozitiva a problémy životního prostředí ve své obci, městě, kraji
2. rozpozná environmentální problém ve svém okolí a navrhne řešení ke zlepšení přírodního prostředí v obci, městě
3. se zapojí do diskuse o společenském životě v obci, uvede příklady společenských událostí a navrhne, jak život v obci zlepšit

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • dodržovat pravidla pro soužití v rodině, ve škole, mezi kamarády
  • projevovat toleranci k odlišnostem spolužáků
  • pojmenovat nejběžnější pracovní činnosti
  • rozpoznat ve svém okolí nevhodné jednání a chování vrstevníků a dospělých
  • vědět, kde hledat pomoc v případě ohrožení vlastní osoby
  • reagovat na pokyny dospělých při mimořádných událostech
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5619x od 9 prosinec 2015 do 20 duben 2024