5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Lidé kolem nás 2. období
Lidé kolem nás 2. období
žák
ČJS-5-2-01 vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
ČJS-5-2-02 rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory, připustí svůj omyl a dohodne se na společném postupu řešení
ČJS-5-2-03 rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy
ČJS-5-2-04 orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze, na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů, vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy
ČJS-5-2-05 poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města)
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJS-5-2-01p, ČJS-5-2-02p dodržuje pravidla pro soužití ve škole, v rodině, v obci (městě)
ČJS-5-2-03p rozpozná nevhodné jednání a chování vrstevníků a dospělých
ČJS-5-2-03p zná základní práva dítěte, práva a povinnosti žáka školy
ČJS-5-2-04p používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu jednoduchého nákupu a vrácené peníze
ČJS-5-2-04p porovná svá přání a potřeby se svými finančními možnostmi, uvede příklady rizik půjčování peněz
ČJS-5-2-04p sestaví jednoduchý osobní/rodinný rozpočet, uvede příklady základních příjmů a výdajů
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Tento tematický okruh vede žáka s LMP k základní orientaci ve společnosti, v různých sociálních skupinách i v různých oblastech života lidí. Základní sociální skupinou, ve které žák vyrůstá, je rodina. Žák poznává vztahy mezi rodinnými příslušníky, základní normy vzájemného chování mezi lidmi.
Okruh společnosti (sociálních skupin), se kterým žák s LMP postupně přichází do styku, se rozšiřuje o vrstevníky, spolužáky. Je potřebné, aby žák prakticky uplatňoval pravidla slušného chování, správné komunikace. Neustálé cyklické opakování tohoto učiva, jeho rozšiřování a nácvik adekvátního chování v různých situacích, je základním úkolem tohoto tematického okruhu.
Pro žáky s LMP je důležité podrobnější vysvětlování chování, které vede k lepší osobní bezpečnosti (např. v krizových situacích, v nebezpečném prostředí, v situacích hromadného ohrožení, při setkání s cizími lidmi, apod.), protože tito žáci se v napjatých situacích pomaleji orientují, někdy mají sklon k neadekvátnímu a chaotickému nebo nelogickému chování, snadněji podlehnou výzvám anebo neadekvátním pokynům od cizích osob apod.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě) |
1. na modelových situacích charakterizuje vztahy mezi lidmi a porovnává rozdíly mezi vztahy osobními, pracovními a právními (např. ve škole, na poště, v obchodě) |
- rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory, připustí svůj omyl a dohodne se na společném postupu řešení |
1. rozliší rozdíly v povaze, povolání, vzdělání, zájmech a hodnotových žebříčcích lidí |
- rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy |
1. uvede příklady správného a nesprávného řešení situace či jednání lidí |
- orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze, na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů, vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy |
1. uvede příklady vlastnictví soukromého, veřejného, osobního, společného |
- poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města) |
1. pojmenuje pozitiva a problémy životního prostředí ve své obci, městě, kraji |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- dodržovat pravidla pro soužití v rodině, ve škole, mezi kamarády
- projevovat toleranci k odlišnostem spolužáků
- pojmenovat nejběžnější pracovní činnosti
- rozpoznat ve svém okolí nevhodné jednání a chování vrstevníků a dospělých
- vědět, kde hledat pomoc v případě ohrožení vlastní osoby
- reagovat na pokyny dospělých při mimořádných událostech