5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Lidé a čas 1. období

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Lidé a čas 1. období

žák

ČJS-3-3-01 využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJS-3-3-01p pozná, kolik je hodin; orientuje se v čase
ČJS-3-3-01p zná rozvržení svých denních činností
ČJS-3-3-02p, ČJS-3-3-03p rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
ČJS-3-3-03p poznává různé lidské činnosti

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Základním učivem v tomto tematickém celku je pochopení času, časových struktur a jednotek. Teprve až žáci budou chápat to, jak čas plyne, jak se měří a například i jak lze časová období a okamžiky zobrazovat na časové ose, pak budou teprve schopni mít určité časové představy, zařazovat v čase základní události, intervaly, období života a působení určitých osob a osobností apod.
   Základní časové relace starší – mladší /novější – je vhodné vysvětlovat na základě vztahů mezi členy rodiny. Dalšími základními informacemi jsou pojmy minulost, přítomnost a budoucnost. Časové jednotky odvozujeme postupně na dvojím základě. Hlavní je jejich odvození podle pohybů Země (den a rok). Jejich přiblížení vhodné pro chápání dětí s LMP se však děje na základě režimu dne a charakteristik ročních období. Postupně jsou zaváděny další odvozené časové jednotky a intervaly jejich dělením (hodiny, minuty, vteřiny) nebo skládáním (týdny, měsíce, desetiletí, století atd.). Problém činí fakt, že nepočítáme vždy v desítkové soustavě. Pochopení struktury této cyklické soustavy časových jednotek je dlouhodobý proces, učivo včetně stanovování časových údajů (jako je přesný čas, datum, letopočet) je nutné s žáky s LMP stále opakovat a procvičovat.

Indikátory očekávaných výstupů

Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • zvládnout jednoduchou orientaci v čase (ráno, poledne, večer) 
  • znát rozvržení svých denních činností 
  • znát dny v týdnu 
  • rozlišit roční období podle charakteristických znaků
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5150x od 9 prosinec 2015 do 19 duben 2024