5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Lidé a čas 2. období

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Lidé a čas 2. období

žák

ČJS-5-3-01 pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
ČJS-5-3-02 využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek
ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
ČJS-5-3-04 srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik
ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJS-5-3-03p, ČJS-5-3-04p rozeznává rozdíl mezi životem dnes a životem v dávných dobách
ČJS-5-3-03p, ČJS-5-3-04p zná významné události, které se vztahují k regionu a kraji
ČJS-5-3-03p, ČJS-5-3-04p vyjmenuje nejvýznamnější kulturní, historické a přírodní památky v okolí svého bydliště

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Základním učivem v tomto tematickém celku je pochopení času, časových struktur a jednotek. Teprve až žáci budou chápat to, jak čas plyne, jak se měří a například i jak lze časová období a okamžiky zobrazovat na časové ose, pak budou teprve schopni mít určité časové představy, zařazovat v čase základní události, intervaly, období života a působení určitých osob a osobností apod.
   Základní časové relace starší – mladší /novější – je vhodné vysvětlovat na základě vztahů mezi členy rodiny. Dalšími základními informacemi jsou pojmy minulost, přítomnost a budoucnost. Časové jednotky odvozujeme postupně na dvojím základě. Hlavní je jejich odvození podle pohybů Země (den a rok). Jejich přiblížení vhodné pro chápání dětí s LMP se však děje na základě režimu dne a charakteristik ročních období. Postupně jsou zaváděny další odvozené časové jednotky a intervaly jejich dělením (hodiny, minuty, vteřiny) nebo skládáním (týdny, měsíce, desetiletí, století atd.). Problém činí fakt, že nepočítáme vždy v desítkové soustavě. Pochopení struktury této cyklické soustavy časových jednotek je dlouhodobý proces, učivo včetně stanovování časových údajů (jako je přesný čas, datum, letopočet) je nutné s žáky s LMP stále opakovat a procvičovat.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy

1. zanese časové údaje do časové osy
2. určí k základní dějinné události či jevu s pomocí různých zdrojů informací časový údaj, ke kterému se daná událost či jev vztahuje
3. porovná různé jevy z minulosti mezi sebou navzájem a s jevy ze současnosti

- využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek

1. uvede příklady nejvýznamnějších kulturních institucí ČR (archiv, knihovna, muzeum a galerie) a vzájemně je rozliší na základě artefaktů, které sbírají a uchovávají
2. prezentuje spolužákům poznatek z dějin, který sám či s pomocí v knihovně, muzeu či galerii vyhledal, a vysvětlí, proč je pro něj zajímavý/důležitý
3. uvede příklady kulturních a přírodních památek ČR a příklad kulturní a přírodní památky z okolí svého bydliště a vyjádří k nim svůj vztah
4. vysvětlí význam konkrétní chráněné části přírody či kulturního objektu a uvede způsoby jejich ochrany

- rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik

1. řadí správně události do skupin podle toho, zda se odehrály / odehrávají / pravděpodobně odehrají v minulosti, současnosti, nebo budoucnosti
2. seřadí hlavní dějinné události a období tak, jak následovaly za sebou
3. vysvětlí, jak se vybraný objekt v blízkosti jeho bydliště nebo v jeho kraji váže k určité historické události nebo období
4. vysvětlí důležité historické události v regionu, ve kterém žije
5. charakterizuje období, ve kterém žije

- srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik

1. pojmenuje rozdíly mezi ukázkami historických a současných budov
2. uvede příklady historických budov ze svého nejbližšího okolí
3. s využitím obrazového či textového materiálu porovná způsob života dříve a nyní
4. s využitím obrazového a textového materiálu porovná způsob obživy dříve a nyní

- objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů

1. objasní pojem všední den, státní svátek a významný den
2. vysvětlí, proč se slaví vybrané státní svátky a významné dny

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • poznat, kolik je hodin (celé hodiny) 
  • rozlišovat děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti (včera, dnes, zítra) 
  • znát roční období a měsíce 
  • porovnat rozdíly mezi současným způsobem života a života v minulosti podle obrázků 
  • seznámit se s významnými událostmi a pověstmi, které se vztahují k regionu nebo kraji
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5416x od 9 prosinec 2015 do 18 duben 2024