5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Rozmanitost přírody 1. období
Rozmanitost přírody 1. období
žák
ČJS-3-4-01 pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
ČJS-3-4-02 roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
ČJS-3-4-03 provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJS-3-4-01p pozoruje a na základě toho popíše některé viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
ČJS-3-4-02p pozná nejběžnější druhy domácích a volně žijících zvířat
ČJS-3-4-02p pojmenuje základní druhy ovoce a zeleniny a pozná rozdíly mezi dřevinami a bylinami
ČJS-3-4-03p provede jednoduchý pokus podle návodu
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Tento tematický okruh je propedeutikou řady předmětů druhého stupně základní školy. Žák se elementární formou seznamuje se stavbou vesmíru, Sluncem, vybranými planetami, Zemí a Měsícem.
Těžištěm oblasti je elementární seznámení se živou a neživou přírodou, přičemž se vychází z vhodných příkladů v okolí. Žák s LMP se postupně učí rozlišovat rozdíly i vazby mezi živou a neživou přírodou. Dokáže také odhadnout běžná rizika v přírodě i rizika, spojená s mimořádnými událostmi. Důležitou součástí učiva je vedení žáka k pochopení nutnosti ochrany přírody, k zodpovědnému chování v ní a znalosti správného chování v případě v přírodě hrozícího nebezpečí.
Poznávání se děje na praktických příkladech, žák s LMP pozoruje vybrané objekty, manipuluje s přírodninami, čímž získává různé znalosti, praktické a laboratorní dovednosti. Chápe znaky života a význam životních podmínek. Na základě vlastní zkušenosti si uvědomuje rozdíly mezi rostlinami a živočichy. V elementární podobě poznává systém rostlin a živočichů a to na základě jednoduchého třídění.
Indikátory očekávaných výstupů
Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- popsat viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
- poznat nejběžnější druhy domácích zvířat
- pojmenovat základní druhy ovoce a zeleniny
- popsat počasí podle obrázku (déšť, sníh, bouřku, vítr)
- znát základní zásady pobytu v přírodě