5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Rozmanitost přírody 2. období
Rozmanitost přírody 2. období
žák
ČJS-5-4-01 objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
ČJS-5-4-02 vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
ČJS-5-4-03 zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
ČJS-5-4-04 porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
ČJS-5-4-05 zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
ČJS-5-4-06 stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí; v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit
ČJS-5-4-07 založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJS-5-4-01p na jednotlivých příkladech poznává propojenost živé a neživé přírody
ČJS-5-4-02p popíše střídání ročních období
ČJS-5-4-03p zkoumá základní společenstva vyskytující se v nejbližším okolí a pozoruje přizpůsobení organismů prostředí
ČJS-5-4-05p zvládá péči o pokojové rostliny a zná způsob péče o drobná domácí zvířata
ČJS-5-4-05p chová se podle zásad ochrany přírody a životního prostředí
ČJS-5-4-05p popisuje vliv činnosti lidí na přírodu a jmenuje některé činnosti, které přírodnímu prostředí pomáhají a které ho poškozují
ČJS-5-4-06p reaguje vhodným způsobem na pokyny dospělých při mimořádných událostech
ČJS-5-4-07p provádí jednoduché pokusy se známými látkami
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Tento tematický okruh je propedeutikou řady předmětů druhého stupně základní školy. Žák se elementární formou seznamuje se stavbou vesmíru, Sluncem, vybranými planetami, Zemí a Měsícem.
Těžištěm oblasti je elementární seznámení se živou a neživou přírodou, přičemž se vychází z vhodných příkladů v okolí. Žák s LMP se postupně učí rozlišovat rozdíly i vazby mezi živou a neživou přírodou. Dokáže také odhadnout běžná rizika v přírodě i rizika, spojená s mimořádnými událostmi. Důležitou součástí učiva je vedení žáka k pochopení nutnosti ochrany přírody, k zodpovědnému chování v ní a znalosti správného chování v případě v přírodě hrozícího nebezpečí.
Poznávání se děje na praktických příkladech, žák s LMP pozoruje vybrané objekty, manipuluje s přírodninami, čímž získává různé znalosti, praktické a laboratorní dovednosti. Chápe znaky života a význam životních podmínek. Na základě vlastní zkušenosti si uvědomuje rozdíly mezi rostlinami a živočichy. V elementární podobě poznává systém rostlin a živočichů a to na základě jednoduchého třídění.
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ ČJS-5-4-05p.pdf
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka |
1. rozpozná živé a neživé přírodniny |
- vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období |
1. na základě obrazového materiálu popíše postavení Země ve vesmíru |
- zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí |
1. na základě společných znaků roztřídí dané organismy (rostliny, živočichy, houby) |
- porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy |
1. pojmenuje základní projevy života |
- zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat |
1. na základě obrazové či textové opory popíše činnosti člověka podporující nebo poškozující životní prostředí a zdůvodní, proč lidé tyto činnosti dělají |
- stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí; v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit |
1. uvede možná rizika vyplývající ze specifických přírodních jevů |
- založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu |
1. pozná a popíše některé laboratorní pomůcky |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- poznat rozdíly mezi stromy a keři
- poznat nejběžnější volně žijící zvířata
- rozlišit listnaté a jehličnaté stromy
- vědět o škodlivých vlivech na přírodní prostředí
- znát základní pravidla ochrany přírody a životního prostředí