5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Rozmanitost přírody 2. období

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Rozmanitost přírody 2. období

žák

ČJS-5-4-01 objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
ČJS-5-4-02 vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
ČJS-5-4-03 zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
ČJS-5-4-04 porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
ČJS-5-4-05 zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
ČJS-5-4-06 stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí; v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit
ČJS-5-4-07 založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJS-5-4-01p na jednotlivých příkladech poznává propojenost živé a neživé přírody
ČJS-5-4-02p popíše střídání ročních období
ČJS-5-4-03p zkoumá základní společenstva vyskytující se v nejbližším okolí a pozoruje přizpůsobení organismů prostředí
ČJS-5-4-05p zvládá péči o pokojové rostliny a zná způsob péče o drobná domácí zvířata
ČJS-5-4-05p chová se podle zásad ochrany přírody a životního prostředí
ČJS-5-4-05p popisuje vliv činnosti lidí na přírodu a jmenuje některé činnosti, které přírodnímu prostředí pomáhají a které ho poškozují
ČJS-5-4-06p reaguje vhodným způsobem na pokyny dospělých při mimořádných událostech
ČJS-5-4-07p provádí jednoduché pokusy se známými látkami

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Tento tematický okruh je propedeutikou řady předmětů druhého stupně základní školy. Žák se elementární formou seznamuje se stavbou vesmíru, Sluncem, vybranými planetami, Zemí a Měsícem.
   Těžištěm oblasti je elementární seznámení se živou a neživou přírodou, přičemž se vychází z vhodných příkladů v okolí. Žák s LMP se postupně učí rozlišovat rozdíly i vazby mezi živou a neživou přírodou. Dokáže také odhadnout běžná rizika v přírodě i rizika, spojená s mimořádnými událostmi. Důležitou součástí učiva je vedení žáka k pochopení nutnosti ochrany přírody, k zodpovědnému chování v ní a znalosti správného chování v případě v přírodě hrozícího nebezpečí.
   Poznávání se děje na praktických příkladech, žák s LMP pozoruje vybrané objekty, manipuluje s přírodninami, čímž získává různé znalosti, praktické a laboratorní dovednosti. Chápe znaky života a význam životních podmínek. Na základě vlastní zkušenosti si uvědomuje rozdíly mezi rostlinami a živočichy. V elementární podobě poznává systém rostlin a živočichů a to na základě jednoduchého třídění.

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka

1. rozpozná živé a neživé přírodniny
2. na základě pozorování vyvodí vztahy mezi živou a neživou přírodou
3. objasní základní podmínky pro život organismů
4. na základě obrazového či textového materiálu vysvětlí vzájemné ovlivňování člověka a přírody
5. využije výzkumné dovednosti pro zjišťování způsobu života rostlin a živočichů

- vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období

1. na základě obrazového materiálu popíše postavení Země ve vesmíru
2. za použití telluria (modelu Slunce, Země a Měsíce) nebo obrazového materiálu vysvětlí střídání dne a noci a střídání čtyř ročních období

- zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí

1. na základě společných znaků roztřídí dané organismy (rostliny, živočichy, houby)
2. na základě pozorování popíše dané rostliny, houby a živočichy ve svém regionu
3. na základě zkoumání vybraných organismů určí, jak jsou jednotlivé organismy přizpůsobeny k životu na souši, ve vodě, ve vzduchu
4. vysvětlí potravní vztahy nebo vzájemně prospěšné vztahy mezi jednotlivými organismy základních společenstev
5. roztřídí organismy podle jejich přirozených ekosystémů a zařadí je do potravní pyramidy či řetězce

- porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy

1. pojmenuje základní projevy života
2. na základě pozorování dvou různých organismů určí, jaké projevy života mají společné
3. určí organismus pomocí jednoduchého klíče nebo atlasu
4. roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků
5. pozoruje a zkoumá pomocí jednoduchých postupů, pomůcek a nástrojů vybraný projev života

- zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat

1. na základě obrazové či textové opory popíše činnosti člověka podporující nebo poškozující životní prostředí a zdůvodní, proč lidé tyto činnosti dělají
2. objasní, proč je nutné ohleduplné chování k přírodě a její ochrana
3. vyhledá a popíše problémy životního prostředí oblasti, kde žije, a porovná je s problémy z jiných oblastí

- stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí; v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit

1. uvede možná rizika vyplývající ze specifických přírodních jevů
2. vysvětlí, které mimořádné události související se specifickými přírodními jevy hrozí v místě jeho bydliště a školy, a v modelové situaci předvede, jak se chránit
3. uvede, jakou mimořádnou událost může způsobit určitý přírodní jev

- založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu

1. pozná a popíše některé laboratorní pomůcky
2. použije vybrané pracovní metody a postupy při jednoduchých pozorováních a pokusech
3. dodrží pracovní postup
4. provede stručný a přehledný záznam o pokusu a popíše výsledek pokusu
5. dodrží bezpečnost práce během experimentování

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • poznat rozdíly mezi stromy a keři
  • poznat nejběžnější volně žijící zvířata
  • rozlišit listnaté a jehličnaté stromy 
  • vědět o škodlivých vlivech na přírodní prostředí
  • znát základní pravidla ochrany přírody a životního prostředí
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 7158x od 9 prosinec 2015 do 23 duben 2024