5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Člověk a jeho zdraví 1. období
Člověk a jeho zdraví 1. období
žák
ČJS-3-5-01 uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
ČJS-3-5-02 rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času; uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
ČJS-3-5-03 chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné; ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek
ČJS-3-5-04 reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJS-3-5-01p uplatňuje hygienické návyky a zvládá sebeobsluhu; popíše své zdravotní potíže a pocity; zvládá ošetření drobných poranění
ČJS-3-5-01p pojmenuje hlavní části lidského těla
ČJS-3-5-02p rozezná nebezpečí; dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
ČJS-3-5-02p uplatňuje základní pravidla silničního provozu pro účastníka silničního provozu
ČJS-3-5-03p chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné; ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek
ČJS-3-5-04 reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Žák s LMP je seznamován se stavbou a funkcí lidského těla. S tím souvisí i chápání změn, které lidské tělo prodělává v čase, zejména při růstu a dospívání. Na základě znalostí o lidském těle jsou žáci s LMP podle jejich možností prakticky vedeni ke zdravému životnímu stylu, k pravidelnému a správnému režimu dne, k dodržování hygienických zásad a zásad správné výživy, k ochraně svého zdraví, ke správné sebeobsluze, k uvědomění si vlastní odpovědnosti za kvalitu svého života. V této souvislosti je nutné podtrhnout cyklické uspořádání tohoto učiva. Součástí učiva je i prevence před nemocemi, úrazy, nebezpečnými látkami apod.
Žák s LMP by se měl řídit zásadami vzájemné pomoci, porozumění, odpovědnosti. Takové jednání a chování je potřebné osvětlovat a vyžadovat průběžně a nacvičovat s žáky při různých modelových situacích.
Indikátory očekávaných výstupů
Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- dodržovat zásady osobní hygieny a zvládat základní sebeobsluhu
- pojmenovat hlavní části lidského těla
- dokázat upozornit na své zdravotní potíže
- vědět o zásadách bezpečného chování při hrách, na výletech a při koupání