5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Člověk a jeho zdraví 2. období

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Člověk a jeho zdraví 2. období

žák

ČJS-5-5-01 využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života
ČJS-5-5-02 rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození
ČJS-5-5-03 účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
ČJS-5-5-04 uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události; vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista
ČJS-5-5-05 předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
ČJS-5-5-06 uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
ČJS-5-5-07 rozpozná život ohrožující zranění; ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
ČJS-5-5-08 uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJS-5-5-01p uplatňuje základní znalosti, dovednosti a návyky související s preventivní ochranou zdraví a zdravého životního stylu
ČJS-5-5-02p rozlišuje jednotlivé etapy lidského života
ČJS-5-5-04p uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
ČJS-5-5-04p uplatňuje základní pravidla silničního provozu pro cyklisty; správně vyhodnotí jednoduchou dopravní situaci na hřišti
ČJS-5-5-05p odmítá návykové látky
ČJS-5-5-07p ošetří drobná poranění a v případě nutnosti zajistí lékařskou pomoc
ČJS-5-5-08p uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Žák s LMP je seznamován se stavbou a funkcí lidského těla. S tím souvisí i chápání změn, které lidské tělo prodělává v čase, zejména při růstu a dospívání. Na základě znalostí o lidském těle jsou žáci s LMP podle jejich možností prakticky vedeni ke zdravému životnímu stylu, k pravidelnému a správnému režimu dne, k dodržování hygienických zásad a zásad správné výživy, k ochraně svého zdraví, ke správné sebeobsluze, k uvědomění si vlastní odpovědnosti za kvalitu svého života. V této souvislosti je nutné podtrhnout cyklické uspořádání tohoto učiva. Součástí učiva je i prevence před nemocemi, úrazy, nebezpečnými látkami apod.
   Žák s LMP by se měl řídit zásadami vzájemné pomoci, porozumění, odpovědnosti. Takové jednání a chování je potřebné osvětlovat a vyžadovat průběžně a nacvičovat s žáky při různých modelových situacích.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života

1. určí a pojmenuje části lidského těla
2. uvede příklady orgánových soustav a vysvětlí jejich funkci
3. rozliší pozitivní a negativní vlivy na své vlastní zdraví a uvede příklady ze života
4. pojmenuje a vysvětlí některé vlivy ohrožující fungování lidského těla (nesprávná životospráva, stres, neléčené nemoci, vznik závislosti apod.)

- rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození

1. chronologicky seřadí jednotlivé etapy lidského života
2. určí, kterými etapami prošel, kterou právě prožívá, a stručně je charakterizuje
3. podle slovní charakteristiky rozpozná jednotlivé etapy lidského života

- účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob

1. rozliší své povinnosti a potřeby ve vztahu ke vzdělávání a zájmům
2. navrhne rozdělení svého času v rámci jednoho dne
3. zohlední při plánování oprávněné nároky osob z blízkého okolí, svůj plán zrealizuje a vyhodnotí
4. objasní důležitost zdravého životního stylu

- uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události; vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista

1. rozliší vhodné a nevhodné místo pro hru, odhalí možná rizika
2. navrhne vhodný způsob chování v modelových situacích ohrožujících zdraví a upozorní na rizika vyplývající z nedodržení vhodných postupů
3. popíše postupy svého jednání a pomoci v situaci ohrožující život
4. popíše danou dopravní situaci, rozpozná vhodné a nevhodné chování účastníků silničního provozu

- předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek

1. vyjmenuje návykové látky, které jsou legálně v prodeji (alkohol, nikotin v cigaretách, event. potraviny obsahující kofein apod.)
2. vysvětlí, proč kouření a pití alkoholu poškozuje zdraví a proč je třeba odmítnout i další nabízené cizí látky
3. uvede příklady nemocí způsobených užíváním alkoholu a drog
4. předvede v modelových situacích různé způsoby odmítání návykových látek

- uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou

1. vysvětlí význam pravidelných preventivních zubních prohlídek a preventivních prohlídek u praktického či dětského lékaře
2. uvede příklady infekčních nemocí a způsob jejich přenosu
3. rozliší potraviny vhodné ke každodenní konzumaci, které je zvykem označovat jako „zdravé“, a potraviny nevhodné k časté konzumaci
4. zdůvodní, proč by v potravě člověka mělo být hodně ovoce a zeleniny
5. uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky

- rozpozná život ohrožující zranění, ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc

1. rozliší lehké zranění od zranění ohrožujícího lidský život
2. uvede telefonní čísla pro přivolání první pomoci a dokáže se rozhodnout, v jakém případě je má užít
3. předvede simulovaný telefonický rozhovor – přivolání záchranné služby
4. z lékárničky vybere potřebný materiál k ošetření drobného poranění
5. v modelové situaci popíše nebo předvede ošetření drobných poranění

- uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku

1. pojmenuje základní zásady ohleduplného chování mezi ženami a muži, děvčaty a chlapci
2. popíše tělesné změny a změny v chování, které u obou pohlaví nastanou v pubertě, a jak by k nim měl přistupovat
3. úměrně svému věku vysvětlí bezpečné způsoby chování k druhému pohlaví (vzájemný respekt a chování dle společenských zásad, ochrana vlastního soukromí a zdraví, bezpečné způsoby sexuálního chování)
4. v modelové situaci prokáže schopnost odmítnout chování, které mu je nepříjemné

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • uplatňovat hygienické návyky, sebeobslužné dovednosti a zásady zdravé výživy 
  • dokázat sdělit a popsat své zdravotní obtíže 
  • vědět, na koho se obrátit o pomoc 
  • zvládnout ošetření drobného poranění 
  • uplatňovat základní pravidla silničního provozu pro chodce 
  • reagovat přiměřeně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5293x od 9 prosinec 2015 do 26 duben 2024