5.4.1 Vzdělávací obor - Člověk a jeho svět - Člověk a jeho zdraví 2. období
Člověk a jeho zdraví 2. období
žák
ČJS-5-5-01 využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života
ČJS-5-5-02 rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození
ČJS-5-5-03 účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
ČJS-5-5-04 uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události; vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista
ČJS-5-5-05 předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
ČJS-5-5-06 uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
ČJS-5-5-07 rozpozná život ohrožující zranění; ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
ČJS-5-5-08 uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJS-5-5-01p uplatňuje základní znalosti, dovednosti a návyky související s preventivní ochranou zdraví a zdravého životního stylu
ČJS-5-5-02p rozlišuje jednotlivé etapy lidského života
ČJS-5-5-04p uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
ČJS-5-5-04p uplatňuje základní pravidla silničního provozu pro cyklisty; správně vyhodnotí jednoduchou dopravní situaci na hřišti
ČJS-5-5-05p odmítá návykové látky
ČJS-5-5-07p ošetří drobná poranění a v případě nutnosti zajistí lékařskou pomoc
ČJS-5-5-08p uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Žák s LMP je seznamován se stavbou a funkcí lidského těla. S tím souvisí i chápání změn, které lidské tělo prodělává v čase, zejména při růstu a dospívání. Na základě znalostí o lidském těle jsou žáci s LMP podle jejich možností prakticky vedeni ke zdravému životnímu stylu, k pravidelnému a správnému režimu dne, k dodržování hygienických zásad a zásad správné výživy, k ochraně svého zdraví, ke správné sebeobsluze, k uvědomění si vlastní odpovědnosti za kvalitu svého života. V této souvislosti je nutné podtrhnout cyklické uspořádání tohoto učiva. Součástí učiva je i prevence před nemocemi, úrazy, nebezpečnými látkami apod.
Žák s LMP by se měl řídit zásadami vzájemné pomoci, porozumění, odpovědnosti. Takové jednání a chování je potřebné osvětlovat a vyžadovat průběžně a nacvičovat s žáky při různých modelových situacích.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života |
1. určí a pojmenuje části lidského těla |
- rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození |
1. chronologicky seřadí jednotlivé etapy lidského života |
- účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob |
1. rozliší své povinnosti a potřeby ve vztahu ke vzdělávání a zájmům |
- uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události; vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista |
1. rozliší vhodné a nevhodné místo pro hru, odhalí možná rizika |
- předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek |
1. vyjmenuje návykové látky, které jsou legálně v prodeji (alkohol, nikotin v cigaretách, event. potraviny obsahující kofein apod.) |
- uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou |
1. vysvětlí význam pravidelných preventivních zubních prohlídek a preventivních prohlídek u praktického či dětského lékaře |
- rozpozná život ohrožující zranění, ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc |
1. rozliší lehké zranění od zranění ohrožujícího lidský život |
- uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku |
1. pojmenuje základní zásady ohleduplného chování mezi ženami a muži, děvčaty a chlapci |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- uplatňovat hygienické návyky, sebeobslužné dovednosti a zásady zdravé výživy
- dokázat sdělit a popsat své zdravotní obtíže
- vědět, na koho se obrátit o pomoc
- zvládnout ošetření drobného poranění
- uplatňovat základní pravidla silničního provozu pro chodce
- reagovat přiměřeně na pokyny dospělých při mimořádných událostech