5.6.1 Vzdělávací obor - Fyzika - Pohyb těles, síly

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Pohyb těles, síly

žák

F-9-2-01 rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu
F-9-2-02 využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles
F-9-2-03 změří velikost působící síly
F-9-2-04 určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici
F-9-2-05 využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích
F-9-2-06 aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

F-9-2-01p pozná, zda je těleso v klidu či pohybu vůči jinému tělesu
F-9-2-02p zná vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného přímočarého pohybu těles při řešení jednoduchých problémů
F-9-2-04p rozezná, zda na těleso v konkrétní situaci působí síla
F-9-2-05p předvídá změnu pohybu těles při působení síly
F-9-2-06p aplikuje poznatky o jednoduchých strojích při řešení jednoduchých praktických problémů

Navigace

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu

1. objasní, že pohyb je relativní, a určí, zda je těleso v klidu, či v pohybu vzhledem k jiným tělesům
2. na základě popisu pohybu tělesa nebo zkušenosti určí, zda se jedná o pohyb rovnoměrný, nebo nerovnoměrný, přímočarý nebo křivočarý, posuvný nebo otáčivý
3. vysvětlí rozdíl mezi rychlostí rovnoměrného pohybu a průměrnou rychlostí nerovnoměrného pohybu

- využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles

1. určí na základě znalosti hodnot dvou veličin (dráha, čas nebo rychlost) hodnotu veličiny třetí (s použitím tabulek pro základní školu)
2. rozliší klid a pohyb tělesa v grafu vyjadřujícím závislost dráhy na čase

- změří velikost působící síly

1. prakticky změří velikost působící síly siloměrem

- určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici

1. určí graficky výslednici dvou sil se společným působištěm působících na těleso
2. uvede příklady, kdy a jak se v denním životě i v technické praxi cíleně zvětšuje nebo zmenšuje velikost třecí síly
3. aplikuje své poznatky o silách při vysvětlení funkce vybraných jednoduchých strojů (páka, kladka)

- využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích

1. vysvětlí princip setrvačnosti (např. chování těles v automobilu při prudkém brzdění)
2. vysvětlí závislost projevů setrvačnosti na hmotnosti tělesa při uvádění těles do pohybu, resp. do klidu
3. vypočítá gravitační sílu působící na těleso, pokud zná hmotnost tělesa
4. uvede konkrétní příklad sil při vzájemném působení dvou těles
5. vysvětlí na příkladu, jak se liší pohybové účinky síly na těleso v závislosti na jejím směru, orientaci a působišti při stejné velikosti

- aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů

1. vyhledá a popíše využití jednoramenné a dvojramenné páky v každodenním životě

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • poznat, zda je těleso v klidu či pohybu vůči jinému tělesu
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4305x od 9 prosinec 2015 do 20 duben 2024