5.6.1 Vzdělávací obor - Fyzika - Energie

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Energie

žák

F-9-4-01 určí v jednoduchých případech práci vykonanou silou a z ní určí změnu energie tělesa
F-9-4-02 využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem
F-9-4-03 využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh
F-9-4-04 určí v jednoduchých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem
F-9-4-05 zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

F-9-4-02p zná vzájemný vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem (bez vzorců)
F-9-4-03p rozpozná vzájemné přeměny různých forem energie, jejich přenosu a využití
F-9-4-04p rozezná v jednoduchých příkladech teplo přijaté či odevzdané tělesem
F-9-4-05p pojmenuje výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí

Navigace

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- určí v jednoduchých případech práci vykonanou silou a z ní určí změnu energie tělesa

1. vysvětlí definiční vztah pro mechanickou práci vykonanou konstantní silou, která působí na těleso ve směru pohybu, a provádí jednoduché výpočty vykonané práce, resp. síly nebo dráhy
2. ze znalosti vykonané práce určí změnu energie příslušného tělesa a naopak

- využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem

1. vypočítá výkon ze zadané práce a času
2. objasní pojem účinnost

- využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh

1. popíše formy energie, se kterými se může setkat v přírodě
2. vysvětlí na základě zákona zachování energie jednoduché příklady přeměny forem energie a jejich přenosu

- určí v jednoduchých případech teplo přijaté nebo odevzdané tělesem

1. vyhledá v tabulkách měrnou tepelnou kapacitu látek a vysvětlí její význam
2. využívá vztah Q = c.m.(t2 – t1) pro určování tepla přijatého nebo odevzdaného tělesem v konkrétním příkladě

- zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí

1. posoudí výhody a nevýhody užití některých energetických zdrojů, jako uhlí, ropy, zemního plynu, větru, vody… (například pro výrobu elektrické energie)
2. posoudí výhody a nevýhody využití jaderné energie, resp. vliv jaderné elektrárny na životní prostředí

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • rozeznat zdroje tepla
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3045x od 9 prosinec 2015 do 25 duben 2024