5.6.1 Vzdělávací obor - Fyzika - Elektromagnetické a světelné děje

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Elektromagnetické a světelné děje

žák

F-9-6-01 sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu
F-9-6-02 rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí
F-9-6-03 rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností
F-9-6-04 využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů
F-9-6-05 využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní
F-9-6-06 zapojí správně polovodičovou diodu
F-9-6-07 využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh
F-9-6-08 rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

F-9-6-01p sestaví podle schématu jednoduchý elektrický obvod
F-9-6-02p zná zdroje elektrického proudu
F-9-6-03p rozliší vodiče od izolantů na základě jejich vlastností; zná zásady bezpečnosti při práci s elektrickými přístroji a zařízeními; zná druhy magnetů a jejich praktické využití; rozpozná, zda těleso je či není zdrojem světla
F-9-6-07p zná způsob šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí; rozliší spojnou čočku od rozptylky a zná jejich využití

Navigace

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu

1. identifikuje schematické značky součástí elektrického obvodu (např. žárovka, zdroj, vypínač, rezistor, voltmetr, ampérmetr) a pojmenuje jednotlivé součásti elektrického obvodu
2. zapojí podle schématu jednoduchý elektrický obvod včetně zapojení voltmetru a ampérmetru pro měření elektrického napětí a proudu
3. ovládá pravidla bezpečné práce a manipulace s elektrickými zařízeními a ovládá základy první pomoci při úrazu elektrickým proudem

- rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí

1. rozliší zdroje stejnosměrného a střídavého elektrického napětí a rozpozná elektrické spotřebiče připojované ke stejnosměrnému napětí od těch, které jsou připojovány ke střídavému elektrickému napětí
2. změří elektrické napětí na různých součástkách elektrického obvodu
3. změří elektrický proud v různých částech jednoduchého elektrického obvodu

- rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností

1. na základě experimentu (zapojením do elektrického obvodu) nebo osobních zkušeností či charakteristik látek uvedených v literatuře, uvede příklady látek, které jsou vodiči, izolanty, resp. polovodiči
2. vysvětlí rozdíl mezi vodičem, polovodičem a izolantem
3. uvede příklady použití vodičů a izolantů v technické praxi
4. vysvětlí význam užití polovodičů v technické praxi

- využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů

1. na základě Ohmova zákona rozumí vztahu mezi fyzikálními veličinami el. proud, el. napětí a el. odpor
2. využívá vztah pro elektrický odpor (R = U/I) a dokáže vypočítat při znalosti dvou veličin veličinu třetí v jednoduchém elektrickém obvodu
3. umí předpovědět změnu proudu v obvodu v závislosti na změně napětí při stálém odporu

- využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní

1. uvede příklady elektrických spotřebičů, které pro svoji činnost využívají elektromagnetickou indukci
2. popíše jev elektromagnetické indukce
3. uvede příklady využití transformátoru v praxi

- zapojí správně polovodičovou diodu

1. zapojí polovodičovou diodu v propustném, resp. závěrném směru
2. uvede příklady využití polovodičových diod v technické praxi

- využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh

1. uvede příklady stejnorodého optického prostředí a dále pak příklady průhledných, průsvitných a neprůhledných optických prostředí
2. vysvětlí zákon odrazu světla při použití pojmu kolmice dopadu
3. objasní, proč pro obraz v rovinném zrcadle používáme pojem zdánlivý obraz a proč dochází ke stranovému převrácení obrazu
4. popíše a vysvětlí příklady, kdy v technické praxi dochází k využití zákona odrazu světla, a provádí praktické pokusy na základě tohoto zákona

- rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici, či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami

1. vysvětlí, kdy dochází k lomu světla
2. rozhodne, zda v konkrétním příkladě rozhraní dvou různých optických prostředí dochází k lomu světla ke kolmici, nebo k lomu světla od kolmice (součástí zadání je popis, kdy dochází k lomu ke kolmici a kdy od kolmice)
3. rozliší spojku od rozptylky podle optických vlastností

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • být informován o zdrojích elektrického proudu
  • rozpoznat zdroje světla
  • znát zásady bezpečnosti při práci s elektrickými přístroji
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3532x od 9 December 2015 do 13 August 2024