5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Pozorování, pokus a bezpečnost práce

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Pozorování, pokus a bezpečnost práce

žák

CH-9-1-01 určí společné a rozdílné vlastnosti látek
CH-9-1-02 pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost; posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí
CH-9-1-03 objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

CH-9-1-01p rozliší společné a rozdílné vlastnosti látek
CH-9-1-02p pracuje bezpečně s vybranými běžně používanými nebezpečnými látkami
CH-9-1-03p reaguje na případy úniku nebezpečných látek
        -           rozpozná přeměny skupenství látek

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   V rámci tematického okruhu žáci zkoumají společné a rozdílné vlastnosti látek, učí se bezpečně pracovat s vybranými, v běžném životě dostupnými látkami a reagovat v případě úniku nebezpečných látek. Jedná se o tematický okruh, na kterém je založen rozvoj přírodovědné gramotnosti, a to zejména na základě vlastní zkušenosti. V rámci výuky je vhodné průběžně uplatňovat badatelsky-orientované aktivity založené zejména na pozorování chemických jevů prostřednictvím jednoduchých, bezpečných a přitom efektních demonstračních experimentů. Zapotřebí je zařazovat především takové pokusy, jejichž podstata je snadno vysvětlitelná a pozorovaný fenomén přenositelný do praktického života žáků, např. pokus s „litím“ propan-butanu po kovovém korýtku se zapálenou svíčkou pod ním, reakce karbidu vápenatého s vodou a následné zapálení vznikajícího ethynu, zapálení směsi dusičnanu amonného, chloridu amonného a práškového zinku kapkou vody. Efektní experimenty, jejichž podstatu je na úrovni základní školy obtížné vysvětlit (např. různé sopky, faraonovi hadi, blue-bottle efekt apod.) je vhodné zařazovat pouze výjimečně. Z pokusů, které mohou dělat přímo žáci, se nabízí např. tvorba hasicího přístroje z PET lahve reakcí jedlé sody s octem a trochou saponátu nebo nafukování gumového balonku oxidem uhličitým uvolňovaným při kynutí těsta, rozpouštění šumáku apod.

Příklad:

V rámci této tematické oblasti by žáci měli být seznámeni s bezpečností práce s kyselinami a zásadami a způsobem první pomoci při zasažení těmito látkami. Vhodnou aktivitou může být zkoumání etiket obalů od kyselin (např. ocet, citronový koncentrát - ,,citrónek“, úklidové prostředky, limonáda) a zásad (např. jedlá soda, amoniak, saponát) běžně dostupných v domácnosti s následnou diskuzí možných rizik daných látek na zdraví žáků. Následně učitel může do kádinek nalít vzorky bezpečných kyselin a zásad a nechat žáky pomocí indikátorových papírků zkoumat pH s následným roztříděním látek na kyseliny a zásady. Rovněž je žádoucí žáky prakticky seznámit s chováním v případě úniku nebezpečných látek s následnou opakovanou inscenací takové krizové situace.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- určí společné a rozdílné vlastnosti látek

1. rozliší skupenství látek
2. pojmenuje změny skupenství látek
3. porovná společné a rozdílné vlastnosti vybraných látek
4. určí skupenství, barvu, zápach, rozpustnost ve vodě

- pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost; posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí

1. uvede zásady bezpečné práce v laboratoři
2. na základě výstražných symbolů a varování na etiketě posoudí nebezpečnost látky
3. popíše způsoby bezpečné práce s chemickými látkami ve školní laboratoři
4. pro práci s chemickými látkami volí vhodné ochranné pomůcky a správně je využívá
5. prakticky provede ředění roztoku kyseliny/hydroxidu s využitím takové/ho kyseliny/hydroxidu, se kterou/kterým může běžně pracovat

- objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek

1. uvede všechna telefonní čísla integrovaného záchranného systému důležitá pro případ havárie a popíše zásady volání na tísňové linky
2. popíše zásady první pomoci při úrazu (poleptání, popálení, pořezání, nadýchání se jedovatého plynu) v laboratoři nebo domácnosti
3. na příkladech ze svého okolí uvede způsob chování při úniku nebezpečných chemických látek

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

 

  • rozlišit základní vlastnosti látek – rozpustné, nerozpustné
  • poznat, podle etikety, chemické výrobky používané v domácnosti a bezpečně s nimi pracovat

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4857x od 10 prosinec 2015 do 20 duben 2024