5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Pozorování, pokus a bezpečnost práce
Pozorování, pokus a bezpečnost práce
žák
CH-9-1-01 určí společné a rozdílné vlastnosti látek
CH-9-1-02 pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost; posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí
CH-9-1-03 objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
CH-9-1-01p rozliší společné a rozdílné vlastnosti látek
CH-9-1-02p pracuje bezpečně s vybranými běžně používanými nebezpečnými látkami
CH-9-1-03p reaguje na případy úniku nebezpečných látek
- rozpozná přeměny skupenství látek
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ CH-9-1-02p.pdf
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
V rámci tematického okruhu žáci zkoumají společné a rozdílné vlastnosti látek, učí se bezpečně pracovat s vybranými, v běžném životě dostupnými látkami a reagovat v případě úniku nebezpečných látek. Jedná se o tematický okruh, na kterém je založen rozvoj přírodovědné gramotnosti, a to zejména na základě vlastní zkušenosti. V rámci výuky je vhodné průběžně uplatňovat badatelsky-orientované aktivity založené zejména na pozorování chemických jevů prostřednictvím jednoduchých, bezpečných a přitom efektních demonstračních experimentů. Zapotřebí je zařazovat především takové pokusy, jejichž podstata je snadno vysvětlitelná a pozorovaný fenomén přenositelný do praktického života žáků, např. pokus s „litím“ propan-butanu po kovovém korýtku se zapálenou svíčkou pod ním, reakce karbidu vápenatého s vodou a následné zapálení vznikajícího ethynu, zapálení směsi dusičnanu amonného, chloridu amonného a práškového zinku kapkou vody. Efektní experimenty, jejichž podstatu je na úrovni základní školy obtížné vysvětlit (např. různé sopky, faraonovi hadi, blue-bottle efekt apod.) je vhodné zařazovat pouze výjimečně. Z pokusů, které mohou dělat přímo žáci, se nabízí např. tvorba hasicího přístroje z PET lahve reakcí jedlé sody s octem a trochou saponátu nebo nafukování gumového balonku oxidem uhličitým uvolňovaným při kynutí těsta, rozpouštění šumáku apod.
Příklad:
V rámci této tematické oblasti by žáci měli být seznámeni s bezpečností práce s kyselinami a zásadami a způsobem první pomoci při zasažení těmito látkami. Vhodnou aktivitou může být zkoumání etiket obalů od kyselin (např. ocet, citronový koncentrát - ,,citrónek“, úklidové prostředky, limonáda) a zásad (např. jedlá soda, amoniak, saponát) běžně dostupných v domácnosti s následnou diskuzí možných rizik daných látek na zdraví žáků. Následně učitel může do kádinek nalít vzorky bezpečných kyselin a zásad a nechat žáky pomocí indikátorových papírků zkoumat pH s následným roztříděním látek na kyseliny a zásady. Rovněž je žádoucí žáky prakticky seznámit s chováním v případě úniku nebezpečných látek s následnou opakovanou inscenací takové krizové situace.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- určí společné a rozdílné vlastnosti látek |
1. rozliší skupenství látek |
- pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost; posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí |
1. uvede zásady bezpečné práce v laboratoři |
- objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek |
1. uvede všechna telefonní čísla integrovaného záchranného systému důležitá pro případ havárie a popíše zásady volání na tísňové linky |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- rozlišit základní vlastnosti látek – rozpustné, nerozpustné
- poznat, podle etikety, chemické výrobky používané v domácnosti a bezpečně s nimi pracovat