5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Směsi
Směsi
žák
CH-9-2-01 rozlišuje směsi a chemické látky
CH-9-2-02 vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení
CH-9-2-03 vysvětlí základní faktory ovlivňující rozpouštění pevných látek
CH-9-2-04 navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení; uvede příklady oddělování složek v praxi
CH-9-2-05 rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití
CH-9-2-06 uvede příklady znečišťování vody a vzduchu v pracovním prostředí a domácnosti, navrhne nejvhodnější preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
CH-9-2-01p pozná směsi a chemické látky
CH-9-2-02p rozezná druhy roztoků a jejich využití v běžném životě
CH-9-2-05p rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich použití
CH-9-2-06p uvede zdroje znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
V běžné výuce je i pro výuku žáků s LMP vhodné všechny koncepty přímo spojovat s konkrétními, žákům známými příklady. V rámci tématu se předpokládá, že žák pochopí význam pojmu směs, včetně vzniku různých druhů směsí i pojmem roztok.
Příklad:
Žáci se například při vaření těstovin mohou prakticky seznámit s pojmy jako směs, roztok nebo filtrace. Stejnorodá směs (roztok) vznikne při přidání soli do vroucí vody. Po přidání těstovin do vody vznikne různorodá směs. Po uvaření následuje filtrace pevné složky od kapalné za použití kuchyňského cedníku. Pro upevnění konceptů následuje jednoduchý zápis průběhu aktivity doplněný o obrázky. Prostřednictvím schémat je vhodné žákům představit také koloběh vody v přírodě i v životě člověka. S koloběhem vody v přírodě se žáci mohou praktickou formou seznámit například tak, že si vytvoří jednoduchou zmenšeninu vodního cyklu ve školních podmínkách podle obrázkového návodu níže. Následně je potřeba, aby učitel žákům dostatečně jednoduchou a přitom srozumitelnou formou vysvětlil, k čemu v průběhu aktivity došlo.
V případě tématu druhů vody a zdrojů jejího znečištění je osvědčené s dětmi porovnávat vzorky vod pocházejících z různých zdrojů. Děti mohou vizuálně porovnávat čistotu vodních vzorků, filtrací zkoumat pevnou složku ve vzorcích apod. Rovněž je vhodná exkurze do čistírny odpadních vod, což je možné spojit s přípravou jednoduché čističky s využitím např. PET lahve, materiálů různé zrnitosti, filtračního papíru přímo ve třídě.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- rozlišuje směsi a chemické látky |
1. uvede příklady plynných, kapalných a pevných směsí |
- vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení |
1. vypočítá složení roztoku s využitím procentuálního vyjádření nebo pomocí hmotnostního zlomku |
- vysvětlí základní faktory ovlivňující rozpouštění pevných látek |
1. rozlišuje mezi pojmy nasycený a nenasycený roztok |
- navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení; uvede příklady oddělování složek v praxi |
1. samostatně sestaví filtrační aparaturu s využitím laboratorních pomůcek |
- rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití |
1. pojmenuje správnými názvy vodu v plynném, kapalném a pevném skupenství 6. žák používá správně pojmy: odpadní voda, pitná voda, užitková voda, destilovaná voda |
- uvede příklady znečišťování vody a vzduchu v pracovním prostředí a domácnosti, navrhne nejvhodnější preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění |
1. uvede základní složky čistého vzduchu |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- rozlišovat druhy vody – pitná, užitková, odpadní