5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Částicové složení látek a chemické prvky
Částicové složení látek a chemické prvky
žák
CH-9-3-01 používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech
CH-9-3-02 rozlišuje chemické prvky a chemické sloučeniny a pojmy užívá ve správných souvislostech
CH-9-3-03 orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
CH-9-3-02p zná nejobvyklejší chemické prvky a jednoduché chemické sloučeniny a jejich značky
CH-9-3-03p rozpozná vybrané kovy a nekovy a jejich možné vlastnosti
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Žáci by měli znát nejběžnější chemické prvky a jednoduché chemické sloučeniny těchto prvků vyskytující se v přírodě. Zároveň by měli být schopni rozlišit vlastnosti vybraných kovů a nekovů.
Příklad:
Učitel žáky seznámí s periodickou tabulkou prvků a představí jim prvky nejběžněji se v přírodě vyskytující, jejichž znalost je stěžejní pro další tematické oblasti oboru Chemie, zejména H, O, N, C, S, Si, P, Na, Fe, Ag, Au, Cu, Al. Vhodné je žáky nepřetěžovat novými informacemi a ve výuce začít pouze se třemi až čtyřmi prvky. Každou následující hodinu je pak možné další dva až tři prvky přidat, přičemž je zároveň potřeba učivo neustále opakovat. Při opakování názvů a značek prvků je dobré využít například karet, na kterých jsou z jedné strany vytištěny značky vybraných prvků a z druhé strany jejich názvy.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech |
1. rozlišuje částice atomu, atomy a molekuly |
- rozlišuje chemické prvky a chemické sloučeniny a pojmy užívá ve správných souvislostech |
1. používá pojmy chemický prvek a chemická sloučenina ve správných souvislostech |
- orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti |
1. rozliší periody a skupiny v periodické soustavě chemických prvků a vyhledá známé prvky s podobnými vlastnostmi |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- vědět o kyslíku jako složce vzduchu a jeho nezbytnosti pro život člověka, zvířat i rostlin