5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Částicové složení látek a chemické prvky

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Částicové složení látek a chemické prvky

žák

CH-9-3-01 používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech
CH-9-3-02 rozlišuje chemické prvky a chemické sloučeniny a pojmy užívá ve správných souvislostech
CH-9-3-03 orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

CH-9-3-02p zná nejobvyklejší chemické prvky a jednoduché chemické sloučeniny a jejich značky
CH-9-3-03p rozpozná vybrané kovy a nekovy a jejich možné vlastnosti

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Žáci by měli znát nejběžnější chemické prvky a jednoduché chemické sloučeniny těchto prvků vyskytující se v přírodě. Zároveň by měli být schopni rozlišit vlastnosti vybraných kovů a nekovů.

Příklad:

Učitel žáky seznámí s periodickou tabulkou prvků a představí jim prvky nejběžněji se v přírodě vyskytující, jejichž znalost je stěžejní pro další tematické oblasti oboru Chemie, zejména H, O, N, C, S, Si, P, Na, Fe, Ag, Au, Cu, Al. Vhodné je žáky nepřetěžovat novými informacemi a ve výuce začít pouze se třemi až čtyřmi prvky. Každou následující hodinu je pak možné další dva až tři prvky přidat, přičemž je zároveň potřeba učivo neustále opakovat. Při opakování názvů a značek prvků je dobré využít například karet, na kterých jsou z jedné strany vytištěny značky vybraných prvků a z druhé strany jejich názvy.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech

1. rozlišuje částice atomu, atomy a molekuly
2. popíše umístění protonů, elektronů a neutronů v atomu
3. uvede znaménko elektrického náboje elektronu a protonu

- rozlišuje chemické prvky a chemické sloučeniny a pojmy užívá ve správných souvislostech

1. používá pojmy chemický prvek a chemická sloučenina ve správných souvislostech
2. rozliší chemickou značku prvku a chemický vzorec sloučeniny
3. vyjádří složení chemické látky ze vzorce chemické sloučeniny
4. rozliší anionty, kationty a atomy
5. používá značky a názvy vybraných chemických prvků (zejména prvků hlavních skupin a významných zástupců kovů)

- orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti

1. rozliší periody a skupiny v periodické soustavě chemických prvků a vyhledá známé prvky s podobnými vlastnostmi
2. rozliší mezi známými prvky kovy a nekovy
3. uvede charakteristické vlastnosti kovů a nekovů

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • vědět o kyslíku jako složce vzduchu a jeho nezbytnosti pro život člověka, zvířat i rostlin
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3999x od 10 prosinec 2015 do 26 duben 2024