5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Chemické reakce
Chemické reakce
žák
CH-9-4-01 rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí, uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, provede jejich klasifikaci a zhodnotí jejich využívání
CH-9-4-02 přečte chemické rovnice a s užitím zákona zachování hmotnosti vypočítá hmotnost výchozí látky nebo produktu
CH-9-4-03 aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi a při předcházení jejich nebezpečnému průběhu
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
CH-9-4-01p pojmenuje výchozí látky a produkty nejjednodušších chemických reakcí
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Žáci by měli rozumět chemické reakci jako změně výchozích látek na produkty. Seznámí se s nejjednoduššími chemickými reakcemi. Popis reakce je přitom vhodné provádět prostřednictvím změn skupenství nebo vlastností výchozích látek a produktů. Důraz na zápis chemické rovnice není v případě vzdělávání žáků s LMP na místě.
Příklad:
V rámci výuky se nabízí možnost zhodnocení vybraných faktorů ovlivňujících chemickou reakci. Ty je možné ukázat na konkrétních příkladech reakce zředěné kyseliny chlorovodíkové (20 %) s kusem vápence. Učitel rovněž může žákům ukázat reakci zinku a zředěné kyseliny chlorovodíkové za laboratorní teploty, po vytáhnutí z horké a ledové lázně a při přidání několika krystalků skalice modré. U všech navržených reakcí je změna výchozích látek na produkt dobře pozorovatelná. Charakteristické šumění unikajícího plynu, popř. unikající bublinky a jeho intenzita/jejich množství jsou dostatečně reprezentativním indikátorem rychlosti reakce.
Žáci mohou rovněž vyzkoušet jednoduchou a bezpečnou reakci jedlé sody s octem. Do PET lahve nalijí trochu octa, následně do octa přidají jedlou sodu. Poté na hrdlo lahve nasadí balónek, který se začne nafukovat. Učitel žákům vysvětlí, co jsou výchozí látky a produkty této jednoduché a přitom poměrně efektní chemické reakce.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí, uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, provede jejich klasifikaci a zhodnotí jejich využívání |
1. rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí |
- přečte chemické rovnice a s užitím zákona zachování hmotnosti vypočítá hmotnost výchozí látky nebo produktu |
1. uvede zákon zachování hmotnosti |
- aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi a při předcházení jejich nebezpečnému průběhu |
1. popíše vliv teploty, plošného obsahu povrchu, koncentrace reaktantů a katalyzátorů na rychlost chemické reakce |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
Očekávané výstupy nejsou v tomto tematickém celke pro tyto žáky formulovány.