5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Chemické reakce

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Chemické reakce

žák

CH-9-4-01 rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí, uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, provede jejich klasifikaci a zhodnotí jejich využívání
CH-9-4-02 přečte chemické rovnice a s užitím zákona zachování hmotnosti vypočítá hmotnost výchozí látky nebo produktu
CH-9-4-03 aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi a při předcházení jejich nebezpečnému průběhu

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

CH-9-4-01p pojmenuje výchozí látky a produkty nejjednodušších chemických reakcí

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Žáci by měli rozumět chemické reakci jako změně výchozích látek na produkty. Seznámí se s nejjednoduššími chemickými reakcemi. Popis reakce je přitom vhodné provádět prostřednictvím změn skupenství nebo vlastností výchozích látek a produktů. Důraz na zápis chemické rovnice není v případě vzdělávání žáků s LMP na místě.

Příklad:

V rámci výuky se nabízí možnost zhodnocení vybraných faktorů ovlivňujících chemickou reakci. Ty je možné ukázat na konkrétních příkladech reakce zředěné kyseliny chlorovodíkové (20 %) s kusem vápence. Učitel rovněž může žákům ukázat reakci zinku a zředěné kyseliny chlorovodíkové za laboratorní teploty, po vytáhnutí z horké a ledové lázně a při přidání několika krystalků skalice modré. U všech navržených reakcí je změna výchozích látek na produkt dobře pozorovatelná. Charakteristické šumění unikajícího plynu, popř. unikající bublinky a jeho intenzita/jejich množství jsou dostatečně reprezentativním indikátorem rychlosti reakce.
Žáci mohou rovněž vyzkoušet jednoduchou a bezpečnou reakci jedlé sody s octem. Do PET lahve nalijí trochu octa, následně do octa přidají jedlou sodu. Poté na hrdlo lahve nasadí balónek, který se začne nafukovat. Učitel žákům vysvětlí, co jsou výchozí látky a produkty této jednoduché a přitom poměrně efektní chemické reakce.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí, uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí, provede jejich klasifikaci a zhodnotí jejich využívání

1. rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí
2. pojmenuje správně výchozí látky a produkty jednoduchých chemických reakcí
3. rozliší neutralizaci od ostatních chemických reakcí

- přečte chemické rovnice a s užitím zákona zachování hmotnosti vypočítá hmotnost výchozí látky nebo produktu

1. uvede zákon zachování hmotnosti
2. využije zákon zachování hmotnosti při řešení jednoduchých úloh
3. přečte s porozuměním jednoduché chemické rovnice
4. zapíše jednoduché chemické rovnice

- aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi a při předcházení jejich nebezpečnému průběhu

1. popíše vliv teploty, plošného obsahu povrchu, koncentrace reaktantů a katalyzátorů na rychlost chemické reakce
2. popíše správný způsob ředění hydroxidů a kyselin
3. popíše první pomoc při zasažení lidského těla roztoky hydroxidů a kyselin

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

Očekávané výstupy nejsou v tomto tematickém celke pro tyto žáky formulovány.

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3452x od 10 prosinec 2015 do 23 duben 2024