5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Chemie a společnost

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Chemie a společnost

žák

CH-9-7-01 zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi
CH-9-7-02 aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe
CH-9-7-03 orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

CH-9-7-01p ví o využívání prvotních a druhotných surovin
CH-9-7-03p zhodnotí využívání různých látek v praxi vzhledem k životnímu prostředí a zdraví člověka

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Vzhledem k volbě budoucího povolání žáků je přínosné například poukázat na využívání chemie v životě v rámci konkrétních profesí, a to zejména s ohledem na bezpečnost práce. Důležité je totiž rozeznat, kdy chemie pomáhá a kdy může být životu nebezpečná. Oblast životního prostředí je obecně žákům blízká. Žáci by měli být vedeni k uvědomování si důležitosti ochrany životního prostředí.

Příklad:

Vhodnou aktivitou je zkoumání doby rozkladu různých materiálů běžné potřeby. Z hlediska dlouhodobého monitorování rozkladu různých materiálů je možné vytvořit na školním pozemku ,,hřbitov odpadků“, kde žáci provádí čas od času jejich ,,exhumaci“ a sami objevují, jak dlouho trvá rozklad například ohryzku jablka, kůry pomeranče, papírového kartonu, PET lahve apod. Žáci jsou dost často velice překvapeni, za jak dlouho se věci v přírodě rozkládají, čímž se na základě vlastní zkušenosti mohou více ztotožnit se způsobem života, který je spojen s úspornou produkcí odpadu.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi

1. uvede příklady prvotních a druhotných surovin významných pro chemickou výrobu
2. zhodnotí ekologický a ekonomický význam recyklace odpadů
3. popíše význam ropy, uhlí a zemního plynu pro chemický průmysl i pro praktický život člověka

- aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe

1. uvede telefonní čísla, na která má volat v případě vzniku požárů
2. popíše správné chování při požáru
3. rozpozná označení hořlavých, toxických a výbušných látek
4. rozliší základní hasební látky v hasicích přístrojích

- orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka

1. jmenuje zástupce významných plastů a jejich vlastnosti
2. zhodnotí význam plastů z hlediska praktického využití člověkem a dopady jejich využívání na životní prostředí
3. popíše bezpečné a k životnímu prostředí šetrné zacházení s mycími a čisticími prostředky v domácnosti
4. popíše vliv mycích a čisticích prostředků na životní prostředí
5. jmenuje skupiny běžně dostupných léčiv a způsoby jejich použití
6. porozumí základním instrukcím uvedeným v příbalových letácích léčiv
7. uvede příklady zákonně i nezákonně prodávaných omamných a návykových látek
8. popíše příklady následků účinků nadměrné konzumace drog (včetně kouření a požívání alkoholu) na lidský organismus
9. uvede zástupce látek, které nejčastěji znečišťují ovzduší, vodu a půdu
10. popíše zásady chování při nadměrném znečištění ovzduší, vody a půdy

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • vědět o znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí – továrny, auta
  • poznat, podle etikety, chemické výrobky používané v domácnosti a bezpečně s nimi pracovat
  • získat základní vědomosti o léčivech a návykových látkách
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4040x od 10 prosinec 2015 do 27 duben 2024