5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Chemie a společnost
Chemie a společnost
žák
CH-9-7-01 zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi
CH-9-7-02 aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe
CH-9-7-03 orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
CH-9-7-01p ví o využívání prvotních a druhotných surovin
CH-9-7-03p zhodnotí využívání různých látek v praxi vzhledem k životnímu prostředí a zdraví člověka
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Vzhledem k volbě budoucího povolání žáků je přínosné například poukázat na využívání chemie v životě v rámci konkrétních profesí, a to zejména s ohledem na bezpečnost práce. Důležité je totiž rozeznat, kdy chemie pomáhá a kdy může být životu nebezpečná. Oblast životního prostředí je obecně žákům blízká. Žáci by měli být vedeni k uvědomování si důležitosti ochrany životního prostředí.
Příklad:
Vhodnou aktivitou je zkoumání doby rozkladu různých materiálů běžné potřeby. Z hlediska dlouhodobého monitorování rozkladu různých materiálů je možné vytvořit na školním pozemku ,,hřbitov odpadků“, kde žáci provádí čas od času jejich ,,exhumaci“ a sami objevují, jak dlouho trvá rozklad například ohryzku jablka, kůry pomeranče, papírového kartonu, PET lahve apod. Žáci jsou dost často velice překvapeni, za jak dlouho se věci v přírodě rozkládají, čímž se na základě vlastní zkušenosti mohou více ztotožnit se způsobem života, který je spojen s úspornou produkcí odpadu.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi |
1. uvede příklady prvotních a druhotných surovin významných pro chemickou výrobu |
- aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe |
1. uvede telefonní čísla, na která má volat v případě vzniku požárů |
- orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka |
1. jmenuje zástupce významných plastů a jejich vlastnosti |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- vědět o znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí – továrny, auta
- poznat, podle etikety, chemické výrobky používané v domácnosti a bezpečně s nimi pracovat
- získat základní vědomosti o léčivech a návykových látkách