5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Organické sloučeniny
Organické sloučeniny
žák
CH-9-6-01 rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití
CH-9-6-02 zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů energie a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy
CH-9-6-03 rozliší vybrané deriváty uhlovodíků, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití
CH-9-6-04 orientuje se ve výchozích látkách a produktech fotosyntézy a koncových produktů biochemického zpracování, především bílkovin, tuků, sacharidů.
CH-9-6-05 určí podmínky postačující pro aktivní fotosyntézu
CH-9-6-06 uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
CH-9-6-02p zhodnotí užívání paliv jako zdrojů energie
CH-9-6-02p zná příklady produktů průmyslového zpracování ropy
CH-9-6-06p uvede příklady bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů v potravě z hlediska obecně uznávaných zásad správné výživy
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
V rámci tematického celku se žáci seznamují s významem fosilních paliv a jejich konkrétními příklady. Rovněž se zabývají zásadami zdravé výživy a to z hlediska bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů v potravě. Při zprostředkování tohoto učiva je vhodné klást důraz na vícesmyslové poznávání. Je vhodné použít konkrétní vzorky paliv, které si žáci nejen prohlédnou, ale v rámci možností i očichají a osahají, čímž si dané učivo lépe zafixují. Nabízí se použití sbírky vzorků (např. učivo Ropa a zemní plyn, uhlí, benzín a nafta, petrolej). Obsah tematické oblasti je možné žákům přehledně a srozumitelně zprostředkovat v souvislostech s reálným světem. Jednotlivá témata organické chemie se také často objevují v médiích, jako například problematika pohonných hmot, výroba destilátů, piva apod. Zajímavostí pro žáky je zamyšlení nad používáním alkoholických látek v potravinářském průmyslu či v kuchyni (tepelná úprava pokrmů).
Příklad:
Žáci si mohou tvořit vlastní jídelníček založený na vyváženém příjmu uvedených látek, který respektuje zásady zdravého stravování. V případě výuky žáků s LMP je vhodné propojení s výchovou ke zdraví, resp. zdravým jídelníčkem. Vliv stravy bohaté na uvedené složky na organismus apod. nabízí zajímavý přesah. Není na místě se zabývat strukturou těchto látek, případně se je snažit chemicky kategorizovat. Naopak u sacharidů je podstatné zdůvodnění významu „rychlý cukr“, u tuků zase dělení podle skupenství s přesahem na běžně užívané termíny (sádlo, lůj, olej).
Do tématu spadá i pojem fotosyntéza, se kterým se žáci již dříve setkali v Přírodopisu. Chemie by tedy měla přinést rozšíření znalosti o fotosyntéze právě z hlediska výchozích látek a produktů fotosyntézy. S ohledem na konkrétní aktivity je vhodné do výuky zařadit pozorování růstu a prospívání rostlin rostoucích v různých podmínkách prostředí.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití |
1. zařadí uhlovodíky mezi organické látky |
- zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů energie a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy |
1. rozliší fosilní a ostatní paliva |
- rozliší vybrané deriváty uhlovodíků, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití |
1. rozliší halogenderiváty uhlovodíků, alkoholy a organické kyseliny |
- orientuje se ve výchozích látkách a produktech fotosyntézy a koncových produktech biochemického zpracování, především bílkovin, tuků, sacharidů |
1. rozliší výchozí látky a produkty fotosyntézy |
- určí podmínky postačující pro aktivní fotosyntézu |
1. určí nezbytné podmínky pro průběh fotosyntézy |
- uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů |
1. uvede příklady zdrojů bílkovin a jejich význam pro člověka |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- vědět o znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí – továrny, auta