5.6.2 Vzdělávací obor - Chemie - Organické sloučeniny

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Organické sloučeniny

žák

CH-9-6-01 rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití
CH-9-6-02 zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů energie a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy
CH-9-6-03 rozliší vybrané deriváty uhlovodíků, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití
CH-9-6-04 orientuje se ve výchozích látkách a produktech fotosyntézy a koncových produktů biochemického zpracování, především bílkovin, tuků, sacharidů.
CH-9-6-05 určí podmínky postačující pro aktivní fotosyntézu
CH-9-6-06 uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

CH-9-6-02p zhodnotí užívání paliv jako zdrojů energie
CH-9-6-02p zná příklady produktů průmyslového zpracování ropy
CH-9-6-06p uvede příklady bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů v potravě z hlediska obecně uznávaných zásad správné výživy

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   V rámci tematického celku se žáci seznamují s významem fosilních paliv a jejich konkrétními příklady. Rovněž se zabývají zásadami zdravé výživy a to z hlediska bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů v potravě. Při zprostředkování tohoto učiva je vhodné klást důraz na vícesmyslové poznávání. Je vhodné použít konkrétní vzorky paliv, které si žáci nejen prohlédnou, ale v rámci možností i očichají a osahají, čímž si dané učivo lépe zafixují. Nabízí se použití sbírky vzorků (např. učivo Ropa a zemní plyn, uhlí, benzín a nafta, petrolej). Obsah tematické oblasti je možné žákům přehledně a srozumitelně zprostředkovat v souvislostech s reálným světem. Jednotlivá témata organické chemie se také často objevují v médiích, jako například problematika pohonných hmot, výroba destilátů, piva apod. Zajímavostí pro žáky je zamyšlení nad používáním alkoholických látek v potravinářském průmyslu či v kuchyni (tepelná úprava pokrmů).

Příklad:

   Žáci si mohou tvořit vlastní jídelníček založený na vyváženém příjmu uvedených látek, který respektuje zásady zdravého stravování. V případě výuky žáků s LMP je vhodné propojení s výchovou ke zdraví, resp. zdravým jídelníčkem. Vliv stravy bohaté na uvedené složky na organismus apod. nabízí zajímavý přesah. Není na místě se zabývat strukturou těchto látek, případně se je snažit chemicky kategorizovat. Naopak u sacharidů je podstatné zdůvodnění významu „rychlý cukr“, u tuků zase dělení podle skupenství s přesahem na běžně užívané termíny (sádlo, lůj, olej).
   Do tématu spadá i pojem fotosyntéza, se kterým se žáci již dříve setkali v Přírodopisu. Chemie by tedy měla přinést rozšíření znalosti o fotosyntéze právě z hlediska výchozích látek a produktů fotosyntézy. S ohledem na konkrétní aktivity je vhodné do výuky zařadit pozorování růstu a prospívání rostlin rostoucích v různých podmínkách prostředí.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití

1. zařadí uhlovodíky mezi organické látky
2. užívá vedle názvů i vzorce nejjednodušších uhlovodíků
3. popíše vlastnosti nejjednodušších uhlovodíků
4. uvede příklady použití nejjednodušších uhlovodíků
5. uvede příklady zdrojů uhlovodíků

- zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů energie a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy

1. rozliší fosilní a ostatní paliva
2. uvede výhody a nevýhody využívání fosilních a ostatních druhů paliv vzhledem k životnímu prostředí a vyčerpatelnosti zdrojů
3. uvede příklady produktů získávaných při frakční destilaci ropy
4. uvede příklady výrobků chemického průmyslu, jejichž výchozí surovinou je ropa nebo zemní plyn

- rozliší vybrané deriváty uhlovodíků, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití

1. rozliší halogenderiváty uhlovodíků, alkoholy a organické kyseliny
2. popíše používání freonů v praktickém životě a jejich vliv na životní prostředí
3. jmenuje nejjednodušší alkoholy a popíše jejich vlastnosti
4. zhodnotí rizika konzumace alkoholu z hlediska zdraví člověka
5. uvede příklady nejznámějších organických kyselin (i triviálních názvů) a jejich výskytu

- orientuje se ve výchozích látkách a produktech fotosyntézy a koncových produktech biochemického zpracování, především bílkovin, tuků, sacharidů

1. rozliší výchozí látky a produkty fotosyntézy
2. vysvětlí význam fotosyntézy pro život na Zemi
3. rozliší bílkoviny, tuky, sacharidy a vitaminy z hlediska výživy
4. orientuje se v rostlinných a živočišných tucích a ve způsobech jejich uchovávání
5. posoudí různé typy potravin z hlediska obecně uznávaných zásad zdravé výživy

- určí podmínky postačující pro aktivní fotosyntézu

1. určí nezbytné podmínky pro průběh fotosyntézy

- uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů

1. uvede příklady zdrojů bílkovin a jejich význam pro člověka
2. uvede příklady zdrojů tuků a jejich význam pro člověka
3. uvede příklady zdrojů sacharidů a jejich význam pro člověka
4. uvede příklady zdrojů vitaminů a jejich význam pro člověka

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • vědět o znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí – továrny, auta 
RVP ZV

Zpětná vazba

Steele Nickle - 23 leden 2024, 7:45

Podpora mezipředmětových vztahů a týmové práce může pomoci žákům lépe porozumět a sdílet své myšlenky

snow rider 3d

emmy victoria - 16 únor 2024, 10:52

In organic chemistry, chemists create, explore, and develop new compounds.  slope game

Pohled byl zobrazen 3251x od 10 prosinec 2015 do 20 duben 2024