5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Obecná biologie a genetika

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Obecná biologie a genetika

žák

P-9-1-01 rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů
P-9-1-02 popíše základní rozdíly mezi buňkou rostlin, živočichů a bakterií a objasní funkci základních organel
P-9-1-03 rozpozná, porovná a objasní funkci základních orgánů (orgánových soustav) rostlin i živočichů
P-9-1-04 třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek
P-9-1-05 vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti
P-9-1-06 uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismů
P-9-1-07 uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

P-9-1-01p orientuje se v přehledu vývoje organismů a rozlišuje základní projevy a podmínky života
P-9-1-03p zná základní funkce hlavních orgánů a orgánových soustav rostlin i živočichů
P-9-1-04p rozpozná rozdíl mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy
P-9-1-07p ví o vlivu virů a bakterií v přírodě a na člověka
       -         má základní vědomosti o přírodě a přírodních dějích
       -         pozná význam rostlin a živočichů v přírodě i pro člověka

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

  V rámci tematického celku jsou žáci s LMP vedeni k získání základního přehledu o vývoji organismů a projevech života. Rovněž je kladen důraz na základní funkce orgánů (orgánových soustav) rostlin a živočichů, rozpoznání jednobuněčných a mnohobuněčných forem života, praktický význam vybraných organismů pro člověka.
  Vzhledem k problematice obtížného osvojování abstraktních pojmů žáky s LMP je vhodné věnovat zvýšenou pozornost tématu buňky. V tomto ohledu může být cílem výuky alespoň přiblížení samotného pojmu buňka, jako základní stavební jednotky života. Učitel může výuku začít otázkou, nad kterou mohou žáci přemýšlet a hledat možné odpovědi. Například: Jak si myslíte, že je velká buňka?“ Přitom je důležité ponechat čas na přemýšlení o otázce a na její zodpovězení. Po tomto úvodu je vhodné si s žáky ověřit správnost jejich odpovědí vlastním pozorováním buněk pod mikroskopem včetně jejich zakreslení, případně je možné zhlédnout video (např. na YouTube). V rámci pozorování je rovněž dobré žákům ukázat vlastní model buňky, případně přehrát odpovídající animaci. Na základě pozorování je poté možné žákům sdělit to nejpodstatnější k danému tématu (buňka jako základním stavební kámen živých organismů; těla rostlin, živočichů a hub jsou tvořeny velkým množstvím podobných buněk apod.).

Příklad:

Z hlediska podpory hmatatelnosti tématu se též osvědčuje zařadit různé praktické aktivity. Mezi ně lze zařadit například tvorbu ,,loutek” představujících jednotlivé buněčné organely s tím, že každý žák má jednu ,,loutku“ a po shluknutí všech žáků vznikne buňka jako celek. Nabízí se rovněž možnost propojit učivo o buňce s vařením. Žáci si mohou připravit model živočišné buňky z želatiny představující vnitřní prostředí buňky a dávající buňce tvar. Před ztuhnutím žáci do želatiny přidávají jednotlivé organely za využití různých jedlých ingrediencí (např. hrozinku představující buněčné jádro). Výsledně si žáci budou moci na ,,buňce“ i pochutnat (viz Perkins, 2015).

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů

1. rozliší získávání energie pro život výživou soběstačnou (autotrofní) a výživou nesoběstačnou (heterotrofní) a uvede příklady
2. rozliší uvolňování energie pro život za využití kyslíku (buněčné dýchání – aerobně) a za nepřístupu kyslíku (anaerobně)
3. rozliší pojmy růst a vývoj (individuální)
4. uvede příklady různých projevů reakce organismů na vnější podněty
5. vysvětlí význam abiotických podmínek života (slunečního záření, vzduchu, vody a minerálních látek)
6. objasní význam biotických podmínek života (vztahů mezi organismy)
7. uvede příklady přizpůsobení organismů k prostředí jako podmínku vývoje rozmanitosti života na Zemi (biodiverzity)

- popíše základní rozdíly mezi buňkou rostlin, živočichů a bakterií a objasní funkci základních organel

1. popíše podle obrázku stavbu buňky rostliny, živočicha a bakterie
2. vysvětlí rozdíl ve výživě rostlinné a živočišné buňky
3. uvede funkci základních organel v buňce rostliny, živočicha a bakterie

- rozpozná, porovná a objasní funkci základních orgánů (orgánových soustav) rostlin i živočichů

1. rozliší orgány zajišťující životní funkce a rozmnožování rostlin
2. rozliší orgánové soustavy zajišťující životní funkce a rozmnožování živočichů

- třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek

1. roztřídí vybrané organismy podle zadaného kritéria
2. přiřadí vybrané organismy do uvedených taxonomických jednotek

- vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti

1. vysvětlí podstatu nepohlavního rozmnožování a uvede příklady
2. vysvětlí podstatu pohlavního rozmnožování i z hlediska přenosu dědičných informací

- uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismu

1. uvede konkrétní příklady využití poznatků z genetiky rostlin, živočichů a člověka v praktickém životě
2. uvede příklady vlivu šlechtění na vzhled rostlin a živočichů
3. uvede příklady vlivů prostředí na utváření organismů

- uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka

1. vysvětlí význam bakterií pro život v přírodě
2. uvede příklady využívání bakterií člověkem
3. uvede příklady nemocí způsobených bakteriemi a viry

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • získat základní vědomosti o dění v přírodě během ročních období 
  • vědět o způsobu péče o rostliny a zvířata během roku
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4908x od 10 prosinec 2015 do 25 duben 2024