5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Biologie hub

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Biologie hub

žák

P-9-2-01 rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků
P-9-2-02 vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích
P-9-2-03 objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

P-9-2-01p rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby podle charakteristických znaků
P-9-2-03p pozná lišejníky

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   V rámci tematické oblasti Biologie hub žáci s LMP rozpoznávají jedlé a jedovaté houby podle typických znaků, dále odlišují lišejníky od ostatních organismů. Při výuce je důležité využít znalostí, které vycházejí z vlastní zkušenosti žáků s houbami. Přírodovědná vycházka, na které se žáci seznámí s vybranými houbami a lišejníky v reálných podmínkách je pro výuku velmi přínosná a pro žáky rovněž motivující. V rámci výuky ve škole je také vhodné žáky na konkrétních příkladech ze života seznámit s plísněmi a kvasinkami. Při výuce se osvědčuje využívat různých modelů a obrázků hub, včetně přehledně a stručně zpracované prezentace.

Příklad:

V rámci konkrétních aktivit mohou žáci například třídit obrázky vybraných hub na jedlé a jedovaté. Žákům je rovněž možné prakticky ukázat výtrusy hub. Necháme žáky přiložit houbu (např. žampion) spodní stranou klobouku na bílý papír a následující den již mohou na papíru pozorovat obrazce tvořené velkým množstvím výtrusů. Při nanesení trochy výtrusů na podložní sklíčko štětečkem pak mohou tyto rozmnožovací útvary hub pozorovat pod mikroskopem a zakreslit.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků

1. podle přírodnin, modelů nebo obrázků přírodnin s rozlišovacími znaky určí nejméně šest hub naší přírody
2. rozliší mezi vybranými houbami jedlé a jedovaté podle typických znaků
3. uvede zásady bezpečného sběru hub

- vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích

1. odliší na příkladech způsob výživy hniložijný (saprofytický) a cizopasný (parazitický)
2. uvede význam hub v oběhu látek v přírodě

- objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků

1. uvede, které organismy vytvářejí tělo (stélku) lišejníku a čím si jsou vzájemně prospěšné
2. uvede příklad výskytu lišejníku v přírodě

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • poznat naše nejběžnější jedlé a jedovaté houby
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 2742x od 10 prosinec 2015 do 27 duben 2024