5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Biologie hub
Biologie hub
žák
P-9-2-01 rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků
P-9-2-02 vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích
P-9-2-03 objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
P-9-2-01p rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby podle charakteristických znaků
P-9-2-03p pozná lišejníky
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
« Obsah RVP ZV «
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
V rámci tematické oblasti Biologie hub žáci s LMP rozpoznávají jedlé a jedovaté houby podle typických znaků, dále odlišují lišejníky od ostatních organismů. Při výuce je důležité využít znalostí, které vycházejí z vlastní zkušenosti žáků s houbami. Přírodovědná vycházka, na které se žáci seznámí s vybranými houbami a lišejníky v reálných podmínkách je pro výuku velmi přínosná a pro žáky rovněž motivující. V rámci výuky ve škole je také vhodné žáky na konkrétních příkladech ze života seznámit s plísněmi a kvasinkami. Při výuce se osvědčuje využívat různých modelů a obrázků hub, včetně přehledně a stručně zpracované prezentace.
Příklad:
V rámci konkrétních aktivit mohou žáci například třídit obrázky vybraných hub na jedlé a jedovaté. Žákům je rovněž možné prakticky ukázat výtrusy hub. Necháme žáky přiložit houbu (např. žampion) spodní stranou klobouku na bílý papír a následující den již mohou na papíru pozorovat obrazce tvořené velkým množstvím výtrusů. Při nanesení trochy výtrusů na podložní sklíčko štětečkem pak mohou tyto rozmnožovací útvary hub pozorovat pod mikroskopem a zakreslit.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků |
1. podle přírodnin, modelů nebo obrázků přírodnin s rozlišovacími znaky určí nejméně šest hub naší přírody |
- vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích |
1. odliší na příkladech způsob výživy hniložijný (saprofytický) a cizopasný (parazitický) |
- objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků |
1. uvede, které organismy vytvářejí tělo (stélku) lišejníku a čím si jsou vzájemně prospěšné |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- poznat naše nejběžnější jedlé a jedovaté houby