5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Biologie rostlin
Biologie rostlin
žák
P-9-3-01 odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům
P-9-3-02 porovná vnější a vnitřní stavbu jednotlivých orgánů a uvede praktické příklady jejich funkcí a vztahů v rostlině jako celku
P-9-3-03 vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin
P-9-3-04 rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
P-9-3-05 odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
P-9-3-02p porovná vnější a vnitřní stavbu rostlinného těla a zná funkce jednotlivých částí těla rostlin
P-9-3-03p ví o základních rostlinných fyziologických procesech a o jejich využití
P-9-3-03p zná význam hospodářsky důležitých rostlin a způsob jejich pěstování
P-9-3-04p rozliší základní systematické skupiny rostlin a zná jejich zástupce
P-9-3-05p popíše přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Obsahem tematické oblasti Biologie rostlin je porovnání stavby rostlinného těla, znalost základních fyziologických procesů rostlin, rozlišení základních systematických skupin a jejich zástupců, znalost hospodářsky důležitých rostlin a přizpůsobení vybraných rostlin podmínkám prostředí.
Při realizaci výuky je vhodné nechat žáky seznámit se s rozmanitostí rostlin nejen zrakem, ale i hmatem, čichem (s ohledem na alergiky), u nejedovatých zahradních bylin i chutí. V rámci výuky je možné realizovat dlouhodobá pozorování růstu rostlin v různých podmínkách prostředí doplněná o jednoduchý záznam. Žáci na základě pozorování zjišťují, že ke správnému růstu rostliny je potřeba světlo, voda, živiny a určitá teplota prostředí. Na konkrétních rostlinách rozpoznávají jejich jednotlivé části (kořen, stonek, list, květ a plod) a zkoumají jejich hlavní funkce. Žáci mohou rovněž pozorovat jednotlivé fáze života rostliny, což lze dokumentovat fotografiemi.
Příklad:
V případě výuky, která se zaměřuje na rozlišování základních systematických skupin, je žádoucí začít pozorováním hlavních rozdílů ve vzhledu jednotlivých rostlin. Žáci se učí rozpoznávat podobnosti a rozdíly mezi jednotlivými druhy rostlin a následně si zkouší jejich třídění na základě různých kritérií, jako tvar listů, žilnatina listů, podoba květu, vzhled kořene, apod. V terénu je možné žáky nechat v malých pracovních skupinách zjišťovat počty různých rostlinných druhů na vymezené ploše jehličnatého lesa, listnatého lesa, okraje pole, podél cesty apod. Na konkrétních příkladech rostlin ve zkoumaných stanovištích mohou žáci s pomocí učitele pozorovat přizpůsobení rostlin konkrétním podmínkám prostředí.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům |
1. rozliší pojmy buňka, pletivo, orgán rostlinného těla |
- porovná vnější a vnitřní stavbu jednotlivých orgánů a uvede praktické příklady jejich funkcí a vztahů v rostlině jako celku |
1. uvede základní funkci kořene, stonku a listu a příklady jejich využití |
- vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin |
1. uvede vstupy a výstupy fotosyntézy a podmínky ovlivňující její průběh |
- rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů |
1. zařadí vybrané rostliny do základní systematické skupiny (řasy, mechy, kapradiny, přesličky, plavuně, rostliny nahosemenné, rostliny krytosemenné: dvouděložné, jednoděložné) |
- odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí |
1. uvede u vybraných rostlin znaky přizpůsobení k prostředí, ve kterém obvykle rostou |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- vědět o významu hospodářsky důležitých rostlin a jejich pěstování
- znát vybrané zástupce rostlin a živočichů
- znát význam lesa, společenství stromů, rostlin a hub