5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Biologie živočichů
Biologie živočichů
žák
P-9-4-01 porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
P-9-4-02 rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
P-9-4-03 odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
P-9-4-04 zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
P-9-4-01p porovná vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
P-9-4-02p rozliší jednotlivé skupiny živočichů a zná jejich hlavní zástupce
P-9-4-03p odvodí na základě vlastního pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
P-9-4-04p ví o významu živočichů v přírodě i pro člověka a uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy
- využívá zkušeností s chovem vybraných domácích živočichů k zajišťování jejich životních potřeb
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
V rámci tematického celku Biologie živočichů se žáci učí porovnávat stavbu těla vybraných živočichů, rozlišovat jednotlivé skupiny živočichů a zařazovat je do hlavních systematických skupin, pozorovat chování živočichů v přírodě, hodnotit význam živočichů v přírodě i pro člověka a uplatňovat základní pravidla bezpečnosti při styku se živočichy.
Obsah tematické oblasti žákům umožňuje vycházet z vlastních zkušeností a zážitků s živočichy chovanými doma nebo přirozeně se vyskytujícími v přírodě. Výuka by se měla odvíjet od pozorování podobností a rozdílů mezi jednotlivými živočichy. V tomto ohledu je dobré, pokud se ve škole chová nějaký živočich, kterého by bylo možné pozorovat. Obdobně jako v případě rostlin je však vhodné a pro žáky motivující, pokud mohou živočichy pozorovat v jejich přirozeném prostředí. Je možné se zaměřit na nejbližší okolí školy, kde žáci mohou zkoumat většinou zcela běžné druhy živočichů. Žáci mohou pozorovat živočichy v rozdílných typech prostředí a zkoumat, jaké jsou mezi nimi rozdíly ve stavbě těla a přizpůsobení daným stanovištním podmínkám. Podle možností je vhodné zařadit i návštěvu zoologické zahrady, lesní ZOO atd.
Příklad:
V rámci školní výuky si mohou žáci rovněž skládat rozstříhané obrázky živočichů tak, aby jednotlivé části tvořily celek těla vybraného živočicha. Na to lze navázat ukázkou daného živočicha například v podobě obrázků, krátkého videa či zvukové nahrávky a doplnit základní informace o způsobu života. Osvědčená je rovněž aktivita, kterou je vhodné zařadit na samotný začátek systemizace živočišných druhů – sestavení výstřižků obrázků kostí neznámého živočicha. Žáci ve skupinkách podle tvaru kostí na základě vlastních zkušeností usuzují na možnou funkci kostí a jejich umístění v těle. Každá skupina si zpravidla s úkolem poradí jinak. Učitel tak demonstruje práci archeologů, kteří objevují pozůstatky již vyhynulých živočichů.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů |
1. uvede charakteristické rysy vnější stavby těla živočicha z vybraných skupin bezobratlých (žahavců, měkkýšů, kroužkovců a členovců /pavoukovců, korýšů, hmyzu/) a obratlovců (ryb, obojživelníků, plazů, ptáků, savců) |
- rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin |
1. uvede příklady skupin bezobratlých a obratlovců |
- odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí |
1. uvede příklady živočichů žijících odděleně a ve skupinách (i v párech), živočichy stálé a migrující, aktivní ve dne a v noci, býložravce, predátory a parazity |
- zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka, uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy |
1. uvede význam rozmanitosti živočichů pro život v přírodě a pro člověka |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- znát vybrané zástupce rostlin a živočichů