5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Biologie živočichů

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Biologie živočichů

žák

P-9-4-01 porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
P-9-4-02 rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
P-9-4-03 odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
P-9-4-04 zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

P-9-4-01p porovná vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
P-9-4-02p rozliší jednotlivé skupiny živočichů a zná jejich hlavní zástupce
P-9-4-03p odvodí na základě vlastního pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
P-9-4-04p ví o významu živočichů v přírodě i pro člověka a uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy
       -         využívá zkušeností s chovem vybraných domácích živočichů k zajišťování jejich životních potřeb

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

  V rámci tematického celku Biologie živočichů se žáci učí porovnávat stavbu těla vybraných živočichů, rozlišovat jednotlivé skupiny živočichů a zařazovat je do hlavních systematických skupin, pozorovat chování živočichů v přírodě, hodnotit význam živočichů v přírodě i pro člověka a uplatňovat základní pravidla bezpečnosti při styku se živočichy.
  Obsah tematické oblasti žákům umožňuje vycházet z vlastních zkušeností a zážitků s živočichy chovanými doma nebo přirozeně se vyskytujícími v přírodě. Výuka by se měla odvíjet od pozorování podobností a rozdílů mezi jednotlivými živočichy. V tomto ohledu je dobré, pokud se ve škole chová nějaký živočich, kterého by bylo možné pozorovat. Obdobně jako v případě rostlin je však vhodné a pro žáky motivující, pokud mohou živočichy pozorovat v jejich přirozeném prostředí. Je možné se zaměřit na nejbližší okolí školy, kde žáci mohou zkoumat většinou zcela běžné druhy živočichů. Žáci mohou pozorovat živočichy v rozdílných typech prostředí a zkoumat, jaké jsou mezi nimi rozdíly ve stavbě těla a přizpůsobení daným stanovištním podmínkám. Podle možností je vhodné zařadit i návštěvu zoologické zahrady, lesní ZOO atd.

Příklad:

V rámci školní výuky si mohou žáci rovněž skládat rozstříhané obrázky živočichů tak, aby jednotlivé části tvořily celek těla vybraného živočicha. Na to lze navázat ukázkou daného živočicha například v podobě obrázků, krátkého videa či zvukové nahrávky a doplnit základní informace o způsobu života. Osvědčená je rovněž aktivita, kterou je vhodné zařadit na samotný začátek systemizace živočišných druhů – sestavení výstřižků obrázků kostí neznámého živočicha. Žáci ve skupinkách podle tvaru kostí na základě vlastních zkušeností usuzují na možnou funkci kostí a jejich umístění v těle. Každá skupina si zpravidla s úkolem poradí jinak. Učitel tak demonstruje práci archeologů, kteří objevují pozůstatky již vyhynulých živočichů.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů

1. uvede charakteristické rysy vnější stavby těla živočicha z vybraných skupin bezobratlých (žahavců, měkkýšů, kroužkovců a členovců /pavoukovců, korýšů, hmyzu/) a obratlovců (ryb, obojživelníků, plazů, ptáků, savců)
2. uvede význam orgánových soustav a příklady jejich orgánů
3. vysvětlí důležitost udržování vnitřní stálosti těla (homeostázy) při měnících se podmínkách vnějšího prostředí
4. uvede příklady přizpůsobení stavby orgánových soustav živočichů k životu na souši a ve vodě a k různému způsobu života (k využívání různé potravy, k různé aktivitě během dne apod.)
5. vysvětlí rozdíl mezi obojetným a rozlišeným pohlavím, mezi vývojem přímým a nepřímým a uvede příklady

- rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin

1. uvede příklady skupin bezobratlých a obratlovců
2. zařadí vybrané živočichy do hlavních taxonomických skupin
- u bezobratlých do kmenů: žahavci, měkkýši, kroužkovci, členovci (popřípadě do tříd a řádů: pavoukovci, korýši, hmyz),
- u obratlovců do tříd: ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci podle jejich charakteristických znaků a do nižších skupin i s využitím atlasů, klíčů a tabulek v učebnicích a příručkách

- odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí

1. uvede příklady živočichů žijících odděleně a ve skupinách (i v párech), živočichy stálé a migrující, aktivní ve dne a v noci, býložravce, predátory a parazity
2. uvede změny ve způsobu života živočichů podle ročních období
3. uvede znaky, jimiž je organismus přizpůsobený prostředí a způsobu života, uvede příklady

- zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka, uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy

1. uvede význam rozmanitosti živočichů pro život v přírodě a pro člověka
2. objasní význam biologické rovnováhy
3. uvede příklady bezobratlých a obratlovců, kteří se mohou stát škůdci, a způsoby ochrany před nimi
4. uvede příklady živočichů žijících v přírodě, které lidé využívají nebo jsou pro člověka užiteční
5. uvede příklady živočichů, které člověk chová pro užitek
6. vysvětlí zásady bezpečného chování ve styku se živočichy a uvede příklady

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • znát vybrané zástupce rostlin a živočichů 
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4412x od 10 prosinec 2015 do 28 březen 2024