5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Biologie člověka
Biologie člověka
žák
P-9-5-01 určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy
P-9-5-02 orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka
P-9-5-03 objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří
P-9-5-04 rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby, objasní význam zdravého způsobu života
P-9-5-05 aplikuje první pomoc při poranění a jiném poškození těla
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
P-9-5-01p popíše stavbu orgánů a orgánových soustav lidského těla a jejich funkce
P-9-5-02p charakterizuje hlavní etapy vývoje člověka
P-9-5-03p popíše vznik a vývin jedince
P-9-5-04p rozliší příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
P-9-5-05p zná zásady poskytování první pomoci při poranění
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Vzdělávací oblast je pro žáky často poměrně motivující, což je do jisté míry způsobeno jejich osobní zkušeností a ztotožněním s danou tematikou. Biologii člověka tvoří očekávané výstupy zaměřené na popis stavby a funkcí orgánových soustav (orgánů) lidského těla, charakteristiku hlavních etap vývoje člověka a vývinu jedince, rozlišení příčin běžných nemocí a jejich prevence, zásady první pomoci.
Při výuce je výhodné vycházet z osobní zkušenosti žáků a jejich znalosti vlastního těla (Valenta a kol., 2013). Žáci se v rámci tematické oblasti mohou zaměřit na zkoumání vlastního těla, jeho jednotlivých částí, smyslů, pohybových možností, přizpůsobení způsobu života apod. Tím získají základní znalosti o stavbě lidského těla, jeho fungování jako celku a udržování dobrého zdravotního stavu. V rámci tematicky zaměřených aktivit se žáci nejprve mohou soustředit na pozorování vlastních částí těla: vlasů, očí, úst, rukou, nohou apod. Následně si tyto tělesné znaky porovnají s ostatními spolužáky. Učitel může při výuce využít obrázků různých lidí, podle kterých žáci porovnávají podobnosti a rozdíly v tělesné výšce, věku, pohlaví, barvě vlasů, očí či pleti různých lidí. Tím si rozvíjí povědomí o rozmanitosti lidí na Zemi a zároveň jejich jedinečnosti. Didaktickou oporu při výuce o člověku mohou představovat i části ze seriálu Byl jednou jeden život, který jednoduchou a srozumitelnou formou zprostředkuje znalosti o stavbě a funkcích jednotlivých částí lidského těla.
Příklad:
Z hlediska tematiky související s příčinami nemocí a zdravého životního stylu se mohou žáci ve výuce zaměřit na porovnávání různých obalů druhů potravin a zjišťování složení potravin. Následně žáci mohou třídit potraviny například podle toho, které potraviny jsou zdravé a pro organismus prospěšné, a které je z hlediska udržení zdravé životosprávy lépe v jídelníčku minimalizovat. Je vhodné žákům ponechat prostor na vyjádření vlastních preferencí. Součástí výuky je i tvorba vlastního zdravého jídelníčku, který obsahuje rozmanité a pro zdraví prospěšné potraviny (Qualifications and Curriculum Authority, 2009).
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy |
1. určí přibližné umístění hlavních orgánů orgánových soustav v těle člověka |
- orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka |
1. uvede, že podle vědeckých názorů se člověk nevyvinul z dnes žijících lidoopů |
- objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří |
1. vysvětlí vznik a vyživování plodu v těle matky |
- rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby, objasní význam zdravého způsobu života |
1. uvede příklady běžných nemocí i zásady jejich prevence a léčby |
- aplikuje první pomoc při poranění a jiném poškození těla |
1. zná postupy poskytování první pomoci |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- znát jednotlivé části lidského těla a umět je pojmenovat, vědět o základních životních funkcích