5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Biologie člověka

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Biologie člověka

žák

P-9-5-01 určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy
P-9-5-02 orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka
P-9-5-03 objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří
P-9-5-04 rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby, objasní význam zdravého způsobu života
P-9-5-05 aplikuje první pomoc při poranění a jiném poškození těla

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

P-9-5-01p popíše stavbu orgánů a orgánových soustav lidského těla a jejich funkce
P-9-5-02p charakterizuje hlavní etapy vývoje člověka
P-9-5-03p popíše vznik a vývin jedince
P-9-5-04p rozliší příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
P-9-5-05p zná zásady poskytování první pomoci při poranění

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

  Vzdělávací oblast je pro žáky často poměrně motivující, což je do jisté míry způsobeno jejich osobní zkušeností a ztotožněním s danou tematikou. Biologii člověka tvoří očekávané výstupy zaměřené na popis stavby a funkcí orgánových soustav (orgánů) lidského těla, charakteristiku hlavních etap vývoje člověka a vývinu jedince, rozlišení příčin běžných nemocí a jejich prevence, zásady první pomoci.
  Při výuce je výhodné vycházet z osobní zkušenosti žáků a jejich znalosti vlastního těla (Valenta a kol., 2013). Žáci se v rámci tematické oblasti mohou zaměřit na zkoumání vlastního těla, jeho jednotlivých částí, smyslů, pohybových možností, přizpůsobení způsobu života apod. Tím získají základní znalosti o stavbě lidského těla, jeho fungování jako celku a udržování dobrého zdravotního stavu. V rámci tematicky zaměřených aktivit se žáci nejprve mohou soustředit na pozorování vlastních částí těla: vlasů, očí, úst, rukou, nohou apod. Následně si tyto tělesné znaky porovnají s ostatními spolužáky. Učitel může při výuce využít obrázků různých lidí, podle kterých žáci porovnávají podobnosti a rozdíly v tělesné výšce, věku, pohlaví, barvě vlasů, očí či pleti různých lidí. Tím si rozvíjí povědomí o rozmanitosti lidí na Zemi a zároveň jejich jedinečnosti. Didaktickou oporu při výuce o člověku mohou představovat i části ze seriálu Byl jednou jeden život, který jednoduchou a srozumitelnou formou zprostředkuje znalosti o stavbě a funkcích jednotlivých částí lidského těla.

Příklad:

Z hlediska tematiky související s příčinami nemocí a zdravého životního stylu se mohou žáci ve výuce zaměřit na porovnávání různých obalů druhů potravin a zjišťování složení potravin. Následně žáci mohou třídit potraviny například podle toho, které potraviny jsou zdravé a pro organismus prospěšné, a které je z hlediska udržení zdravé životosprávy lépe v jídelníčku minimalizovat. Je vhodné žákům ponechat prostor na vyjádření vlastních preferencí. Součástí výuky je i tvorba vlastního zdravého jídelníčku, který obsahuje rozmanité a pro zdraví prospěšné potraviny (Qualifications and Curriculum Authority, 2009).

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy

1. určí přibližné umístění hlavních orgánů orgánových soustav v těle člověka
2. popíše stavbu a funkci orgánových soustav člověka s důrazem na propojení jejich činnosti
3. vysvětlí, že řízení lidského organismu se uskutečňuje hormonální a nervovou soustavou
4. objasní způsob získávání informací o okolním prostředí

- orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka

1. uvede, že podle vědeckých názorů se člověk nevyvinul z dnes žijících lidoopů
2. uvede odlišnosti současného člověka od předchůdců člověka podle převažujícího vědeckého názoru
3. má základní představu o délce doby vývoje člověka a existence současného člověka

- objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří

1. vysvětlí vznik a vyživování plodu v těle matky
2. vyvodí zásady pro zdravý způsob života budoucí matky
3. objasní důležitost péče o novorozeně
4. charakterizuje hlavní znaky jednotlivých období lidského života

- rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby, objasní význam zdravého způsobu života

1. uvede příklady běžných nemocí i zásady jejich prevence a léčby
2. vysvětlí vlivy prostředí a životního stylu na zdraví člověka

- aplikuje první pomoc při poranění a jiném poškození těla

1. zná postupy poskytování první pomoci
2. prakticky provede ukázku poskytnutí první pomoci

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • znát jednotlivé části lidského těla a umět je pojmenovat, vědět o základních životních funkcích
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4637x od 10 prosinec 2015 do 25 duben 2024