5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Praktické poznávání přírody
Praktické poznávání přírody
žák
P-9-8-01 aplikuje praktické metody poznávání přírody
P-9-8-02 dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
P-9-8-01p využívá metody poznávání přírody osvojované v přírodopisu
P-9-8-02p dodržuje základní pravidla bezpečného chování při poznávání přírody
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Obsah tematického celku by se měl přirozeně prolínat všemi ostatními tématy v rámci přírodopisu, protože se jedná o kompetenčně zaměřený tematický celek, jehož osvojení je naprosto stěžejní pro kvalitní a pro žáky motivující přírodovědné vzdělávání. Obecně lze říci, že v rámci praktického poznávání přírody by žáci s LMP měli pod partnerským vedením a dohledem pedagoga být schopni naplánovat jednoduchou činnost spojenou s poznáváním přírody, vlastním zkoumáním získat potřebná data a důkazy, provést jednoduché vyhodnocení a prezentovat výsledky (Qualifications and Curriculum Authority, 2009).
Příklad:
Příkladem praktických aktivit přitom může být jednoduché srovnávání vlastností různých organismů s cílem zodpovědět jednoduché otázky typu: Která rostlina/který živočich je větší? Který živočich je rychlejší? Který živočich má více končetin? Žáci pro práci využívají vhodných pomůcek k pozorování a měření, případně další materiály v podobě zjednodušených určovacích klíčů atd. Součástí činností žáků je i záznam pozorování, který je nezbytný z hlediska budoucího vyhodnocení výsledků pozorování, případně jejich prezentaci. Praktické poznávání přírody by mělo u žáků vést k vytvoření pozitivního a ohleduplnému vztahu k přírodě a prostředí jejich života.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- aplikuje praktické metody poznávání přírody |
1. rozlišuje detaily při pozorování přírody pouhým okem a za použití lupy |
- dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody |
1. dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody ve třídě i v pobytu v přírodě |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- dodržovat základní pravidla bezpečného chování při poznávání přírody