5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Praktické poznávání přírody

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Praktické poznávání přírody

žák

P-9-8-01 aplikuje praktické metody poznávání přírody
P-9-8-02 dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

P-9-8-01p využívá metody poznávání přírody osvojované v přírodopisu
P-9-8-02p dodržuje základní pravidla bezpečného chování při poznávání přírody

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

  Obsah tematického celku by se měl přirozeně prolínat všemi ostatními tématy v rámci přírodopisu, protože se jedná o kompetenčně zaměřený tematický celek, jehož osvojení je naprosto stěžejní pro kvalitní a pro žáky motivující přírodovědné vzdělávání. Obecně lze říci, že v rámci praktického poznávání přírody by žáci s LMP měli pod partnerským vedením a dohledem pedagoga být schopni naplánovat jednoduchou činnost spojenou s poznáváním přírody, vlastním zkoumáním získat potřebná data a důkazy, provést jednoduché vyhodnocení a prezentovat výsledky (Qualifications and Curriculum Authority, 2009).

Příklad:

Příkladem praktických aktivit přitom může být jednoduché srovnávání vlastností různých organismů s cílem zodpovědět jednoduché otázky typu: Která rostlina/který živočich je větší? Který živočich je rychlejší? Který živočich má více končetin? Žáci pro práci využívají vhodných pomůcek k pozorování a měření, případně další materiály v podobě zjednodušených určovacích klíčů atd. Součástí činností žáků je i záznam pozorování, který je nezbytný z hlediska budoucího vyhodnocení výsledků pozorování, případně jejich prezentaci. Praktické poznávání přírody by mělo u žáků vést k vytvoření pozitivního a ohleduplnému vztahu k přírodě a prostředí jejich života.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- aplikuje praktické metody poznávání přírody

1. rozlišuje detaily při pozorování přírody pouhým okem a za použití lupy
2. používá jednoduchý žákovský mikroskop
3. aktivně používá především zjednodušené určovací klíče a atlasy
4. správně provede a vyhodnotí jednoduchý pokus (experiment)

- dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody

1. dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody ve třídě i v pobytu v přírodě

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • dodržovat základní pravidla bezpečného chování při poznávání přírody
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4750x od 10 December 2015 do 13 August 2024